واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

چرا حفظ بهداشت دهان و دندان اهمیت دارد؟

  • کد خبر: ۲۲۱۳۰۸
  • ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
چرا حفظ بهداشت دهان و دندان اهمیت دارد؟
افراد به‌راحتی می‌توانند با رعایت صحیح بهداشت دندان‌ها، از عفونت‌های لثه‌ای و مشکلات دندانی مانند پوسیدگی جلوگیری کنند.

به گزارش شهرآرانیوز عفونت‌های لثه‌ای و دندانی را نباید کم‌اهمیت دانست، چراکه عفونت‌های مربوط به لثه‌ها و دندان‌ها ممکن است از طریق خون، به قسمت‌های دیگر بدن مانند قلب برسند و باعث آسیب‌دیدگی به دیگرقسمت‌های بدن شوند. برای داشتن دندان‌هایی سالم، مراقبت صحیح از دندان‌ها باید از همان ابتدای زندگی آغاز شود و نقش پدر و مادر در آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها به فرزندانشان بسیار بااهمیت است.

لازم است افراد در هر سنی با داشتن دندان‌های طبیعی یا دندان‌های مصنوعی یا حتی باوجود مشکل بی‌دندانی، بهداشت دهان و دندان‌هایشان را رعایت کنند. متاسفانه امروزه توجه به‌ ظاهر، تیپ و لباس‌ها بیشتر از توجه به بهداشت دهان و دندان شده است؛ اما فراموش نکنید دهان پاکیزه و دندان‌های سالم مطلوبیت از زندگی، لذت خوردن و آشامیدن را که نیاز اولیه و ضروری است، چندبرابر می‌کند. 

بهداشت دهان و دندان در جهت جلوگیری از رشد باکتری‌ها در دهان، جلوگیری از پوسیدگی و ازبین‌رفتن دندان، جلوگیری و رفع بوی بد دهان، جلوگیری از لزوم هزینه زیاد پزشکی، ظاهر زیبا، کمک به اصلاح طرح لبخند، فاصله‌نگرفتن دوستان و آشنایان از شما حائز اهمیت است.

بهداشت دهان و دندان اصولی دارد که رعایت‌کردن آن باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و ناراحتی‌های مرتبط با آن می‌شود. این اصول شامل مسواک‌زدن درست و اصولی است. گاهی پیش‌آمده که شما به‌طور مرتب از مسواک استفاده می‌کنید و به مسواک‌زدن اهمیت می‌دهید؛ اما بازهم بعد از مدتی به دندان‌های شما آسیب وارد شده یا دهان شما بدبو است و احساس می‌کنید آن‌طور که باید، دندان‌های شما تمیز نشده‌اند و این نشان‌دهنده این است که شما زحمت مسواک‌زدن را کشیده‌اید؛ اما این کار را به‌درستی و با اصول مناسب انجام نداده‌اید.

مدت‌ استاندارد برای مسواک‌زدن بین ٢ تا ۵ دقیقه است

مسواک‌زدن نکاتی دارد که باید حتما رعایت شود؛ ابتدا همیشه قبل از مسواک‌زدن، دهان خود را خیس کنید، از سالم‌بودن مسواک و مو‌های مسواک خود مطمئن شوید، مسواک شما نباید زیاد نرم یا خیلی سفت باشد، در هنگام مسواک‌زدن باید مسواک را روی سطح جونده دندان‌های خود به‌صورت رفت‌وبرگشتی حرکت دهید و در سطوح خارجی با زاویه‌ ۴۵درجه نسبت به لثه خود مسواک را دست بگیرید.

همچنین هرگز سطوح داخلی دندان‌های خود را فراموش نکنید، حتماً روی سطح زبان خود را با مسواک‌کشیدن تمیز کنید. زمان استاندارد برای مسواک‌زدن بین ٢ تا ۵ دقیقه است. هیچ‌گاه مسواک را روی دندان‌های خود فشار ندهید؛ زیرا این کار باعث عقب‌رفتن لثه‌ها و افزایش حساسیت دندان‌ها خواهد شد. بعد از مسواک‌زدن حتماً به‌خوبی مسواک خود را تمیز بشویید و در جای خشک نگهداری کنید. از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.

نخ دندان، یکی از اصول مهم بهداشت دهان و دندان

یکی از مهم‌ترین اصولی که می‌تواند در بهداشت دهان و دندان بسیار مؤثر باشد، استفاده صحیح از نخ دندان است که البته توجه خاصی به آن نمی‌شود. بین دندان‌ها محل مناسبی است برای باقی‌ماندن مواد غذایی و بعدازآن رشد انواع باکتری که با فعالیت این باکتری‌ها اسیدی تولید می‌شود که روی دندان‌ها و بوی دهان تأثیر بسیار بدی دارد و ممکن است در سطح دندان‌ها حفره‌هایی را ایجاد کند؛ لذا ضروری است برای جلوگیری از اثرات مخرب و پوسیدگی دندان‌ها، از نخ دندان استفاده شود. همچنین توصیه می‌شود که هفته‌ای دو بار از دهان‌شوی برای بهداشت دهان و دندان خود استفاده کنید.

دندان‌ها را هفته‌ای یک‌بار با جوش‌شیرین مسواک بزنید

نکته قابل اهمیت این است که بعد از صرف غذا تا یک ساعت از مسواک‌زدن خودداری کنید، چراکه مینای دندان نرم‌تر می‌شود. رژیم غذایی مناسب حاوی انواع ویتامین‌ها و سبزی‌ها از بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند. درصورتی‌که عارضه سفید‌شدن لثه دارید، در رفع آن تسریع کنید تا به عفونت‌ها و مشکلات دندانی منجر نشود. از خدمات دندان‌پزشکی مانند جرم‌گیری و بلیچینگ دندان نیز سالی یک یا دو بار استفاده کنید. دندان‌ها را هفته‌ای یک‌بار با جوش‌شیرین مسواک بزنید.

سرکه سیب قرقره کنید و با حذف تنقلات، از خوراکی‌های پاک‌کننده مانند سیب، کرفس، هویج خام و ذرت بوداده مصرف کنید. شیر، آب حاوی فلوراید و چای تلخ بهترین نوشیدنی برای دندان هستند.

مواد غذایی مفید برای بهداشت دهان و دندان را بشناسید

پنیر برای ازبین‌بردن باکتری دهان، آب برای تمیز‌کردن دهان و دندان، برگ سبز (اسفناج، کلم بروکلی، کلم)، ماهی (ماهی‌های چرب، ماهی قزل‌آلا، ماهی تن)، گوشت، آجیل برای مبارزه با پوسیدگی دندان، خربزه (تازه) برای سلامت دهان و دندان، پرتقال برای سلامت دندان، توت‌فرنگی برای سفیدی دندان، ماست برای بهداشت دهان و دندان، سیر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، زنجبیل برای سلامت دهان، سیب‌زمینی شیرین برای دندان و لثه و کشمش که خاصیت ضد باکتری دارد؛ این‌ها نمونه‌هایی از مواد غذایی هستند که برای سلامت‌نگه‌داشتن دهان و دندان مفیدند.

همان‌طور که می‌دانید، رژیم غذایی غیراصولی می‌تواند ضرر‌هایی به بدن برساند که پوسیدگی دندان یکی از آن‌هاست و باعث بوی بد دهان و در ادامه آن دورشدن اطرافیان از ما می‌شود. پس برای داشتن بدنی سالم باید رژیم غذایی اصولی را رعایت کرد.

سالانه ٢ بار دندان‌های خود را به دندان‌پزشک نشان دهید 

مشکلات دهان و دندان یک‌شبه ظاهر نمی‌شوند و در بسیاری از مواقع بی‌توجهی و درمان‌نکردن بموقع موجب ایجاد مشکلاتی جدی در بهداشت دهان و دندان می‌شود. پیشنهاد می‌شود که سالانه ٢ بار دندان‌های خود را به دندان‌پزشک نشان دهید و مطمئن شوید که مشکلی جدی در دندان‌هایتان وجود دارد. با بروز کوچک‌ترین مشکل در دندان‌ها باید به سرعت نسبت به درمان اقدام کنید تا پوسیدگی‌ها و مشکلات دندان تشدید نشود. 

علت بیماری‌های دهان و دندان

مشکلات مربوط به دهان و دندان معمولاً به دلیل تجمع باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها در دهان ایجاد می‌شوند. هر چند که مقدار کم این باکتری‌ها و ویروس‌ها بی‌ضرر است، اما رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان و تشدید مشکلات دندان می‌تواند باکتری‌های تولیدکننده اسید را در دهان افزایش دهد و مشکلات جدی‌تری را ایجاد کند. اسیدی‌شدن فضای دهان می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند و حفره‌های دندانی را افزایش دهد.

همچنین تجمع پلاک روی دندان‌ها موجب ایجاد جرم روی دندان می‌شود و به‌تدریج به لثه‌ها آسیب وارد می‌کند و همه این مشکلات می‌توانند به بیماری‌های جدی مربوط به دهان و لثه منجر شوند و دندان‌های شما را نابود کنند. 

ازجمله‌عوامل مهم ایجاد بیماری‌های مربوط به دهان و دندان می‌توان به سیگار کشیدن و مصرف دخانیات، مسواک‌نزدن، مسواک‌زدن نادرست دندان‌ها، مصرف مکرر غذا‌ها و نوشیدنی‌های شیرین، دیابت، مصرف دارو‌های کاهنده بزاق دهان، سابقه خانوادگی و ژنتیک، ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل ایدز، تغییرات هورمونی، رفلاکس معده و استفراغ مکرر اشاره کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->