پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم
سرخط خبرها

طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی

  • کد خبر: ۲۲۲۹۱۷
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی
برای کسانی که در طرح جوانی جمعیت زمین می‌گیرند، فرم «ج» ملاک نیست.

به گزارش شهرآرانیوز جلسه‌های دیدار مردمی در سال جدید نیز به قوت خود در فرمانداری برگزار می‌شود. در این جلسه‌ها مشابه گذشته، شهروندان با حضور در سالن فرمانداری بی‌واسطه مشکل و درخواست خود را به صورت انفرادی یا گروهی با فرماندار مشهد در میان می‌گذارند.

به نظر می‌رسد همچنان در سال جدید نیز درخواست‌ها در زمینه مشکلات مالی و درخواست وام برای تأمین معیشت زندگی، فراوانی بیشتری دارند، اما یکی از دغدغه‌های مهم دیگری که در این جلسات از سوی شهروندان مطرح می‌شود یا به صورت پیام به ستون حرف مردم برای پیگیری ارسال می‌شود، مسئله تأمین مسکن است. 

موضوعی که در طرح نهضت ملی مسکن در این دولت برنامه‌ریزی و اجرایی شد تا دغدغه بسیاری از شهروندان یا روستاییان که با نداشتن مسکن برای پرداخت اجاره‌بها یا رهن سال‌هاست در مضیقه مالی هستند، برطرف شود، اما برای برخی از کسانی که با حضور در این طرح درخواست زمین داشته‌اند، سؤالات و دغدغه‌های جدی مطرح است. در جلسه مردمی فرمانداری به نمایندگی از شهروندان، این سؤال‌ها را با فرماندار مشهد در میان گذاشتیم که در ادامه این گزارش پاسخ به آنها و برخی از درخواست‌های مردمی در حوزه‌های دیگر را می‌خوانید.

پاسخ به ۳ سؤال فراگیر شهروندان

یکی از سؤالاتی که شهروندان می‌پرسند درباره چگونگی دریافت زمین در این طرح است. برخی درخواست زمین دارند و برخی دیگر نیز مالک زمین هستند، اما شرایط ساخت‌و‌ساز را ندارند، درباره کلیت این موضوع توضیحی را ارائه بفرمایید.

فرماندار: در این طرح به سه شیوه اقدام می‌شود. یک مدل این است که فرد در سامانه مسکن ثبت‌نام می‌کند و بر اساس بررسی پرونده در مکان‌هایی که امکان‌پذیر باشد، به او زمین واگذار می‌شود. ساخت‌و‌ساز نیز از سوی خود مسکن ملی انجام می‌شود. در این روش پس از اینکه مراحل اولیه انجام شد و فرد مورد تأیید قرار گرفت، زمین به او اختصاص داده می‌شود، بنابراین متقاضی باید ۴۰‌میلیون تومان پرداخت کند. اقساط اولیه را نیز تا سقفی که به پرداخت وام برسد و اعلام شود باید واریز کنند. پس از آنکه وام به فرد تعلق گرفت، بقیه هزینه از وام پانصدوپنجاه‌میلیون تومانی که این مبلغ در شهر مشهد است، واریز می‌شود.

مدل دیگر این است که زمین واگذار می‌شود. زمین را تحویل می‌گیرند و برای آن هیچ هزینه‌ای لازم نیست بدهند. فقط برای آماده‌سازی باید ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند. در مشهد بعد از اینکه وام را بگیرند پرداخت می‌کنند و در روستا‌ها نیز از مبلغ ۳۵۰‌میلیون تومان با کارمزد ۵‌درصد پرداخت می‌شود. 

مدل سوم اینکه فرد مالک است و زمین دارد. می‌تواند بعد از اینکه پروانه گرفت، به بانک مراجعه کند و برای هر طبقه ۵۵۰‌میلیون تومان وام بگیرد. در این مورد لازم نیست که فرم «ج» سبز باشد.

یکی از دغدغه‌های مردمی درباره مالکیت این خانه‌هاست که در پیام‌های پرتکرار آن را مطرح کرده‌اند. در موضوع مالکیت این زمین‌ها، در کدام مدل فرد مالک زمین می‌شود و در کدام مستأجر نود و نه ساله دولت است و حق خرید و فروش زمین را ندارد؟

فرماندار: برای کسانی که در طرح جوانی جمعیت زمین می‌گیرند، فرم «ج» ملاک نیست. یک قطعه زمین به عنوان تشویقی واگذار و به نام فرد می‌شود. کسانی که در طرح نهضت ملی مسکن هستند، این زمین نود و نه ساله است. زمین واگذار شده به خبرنگاران نیز جزو همین مدل است.

درباره مبالغی که واریز می‌شود برخی گلایه دارند که چرا زمان‌بندی درستی اعلام نمی‌شود یا جایی وجود ندارد که میزان مبلغ واریزی ثبت شده را ببینند؟

فرماندار: مبلغ و زمانی که برای واریز اعلام می‌شود بنابر فرایند کاری است که پیمانکار انجام می‌دهد، اما همه‌چیز مشخص است و در سامانه ملی مسکن روال و کارنامه مبلغ‌های پرداختی ثبت می‌شود. 

بخشی از درخواست‌های مردمی از فرماندار

آسفالت، مالکیت غرفه در روزبازارها، پرداخت دیه و مشاغل خانگی از جمله محور‌های مهم درخواست‌های مردمی در این جلسه بود که با فرماندار درمیان گذاشته شد. در ادامه به جلسه دیدار مردمی و مهم‌ترین خواسته‌های مردمی که در دیدار مستقیم و چهره‌به‌چهره با فرماندار مشهد مطرح شده است، اشاره می‌شود.

متقاضی آسفالت روستا: ساکن روستای سیرزار بعد از اسماعیل‌قلعه، با قدمتی هفتادساله هستیم. ساکنان این روستا متقاضی آسفالت هستند. پنج کیلومتر با اول اسماعیل‌قلعه فاصله دارد. سی‌وسه‌خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. دو سال است که گازکشی شده، اما هنوز آسفالت نشده است.

فرماندار: اسم روستا را به معاونت عمرانی برای بررسی ابلاغ می‌کنیم که به این موضوع طبق اولویت رسیدگی شود.

متقاضی مالکیت غرفه در روزبازار: همسرم شانزده‌سال غرفه‌دار بود. اوایل فروردین فوت کرد. درخواستی که دارم این است که همان غرفه به من داده شود تا در آن اشتغال داشته باشم. به من گفته شده است که بررسی می‌کنند در هر بازاری که ظرفیت آزاد وجود داشته باشد غرفه می‌دهند.

فرماندار: به سازمان مربوط ارجاع داده شد که مساعدت کنند و در صورت امکان همان غرفه به شما داده شود.

متقاضی پرداخت دیه: به دلیل دعوا دیه‌ای حدود ۵۰‌میلیون پرداخت کردم. ماشین پسرم را فروختیم و دیه را دادیم، اما دادگاه مجدد ما را خواست و اعلام کرد که یک سوم دیه کامل را باید بدهیم. حدود ۳۰۰‌میلیون تومان است. توان پرداخت نداریم.

فرماندار: این مسئله در حوزه اختیارات فرمانداری نیست و باید از طریق دستگاه قضایی اقدام کنید. دستگاه قضایی نیز دیدار‌های مردمی دارند که می‌توانید این موضوع را آنجا مطرح کنید تا در صورت صلاحدید مساعدت کنند.

متقاضی مساعدت مالی: در روستای دوله زندگی می‌کنم. به دلیل ناتوانی مالی، ساکنان روستا خانه‌ای برای من ساختند. کارگری می‌کنم و نمی‌توانم هزینه انشعاب آب و برق و گاز را بدهم درخواست کمک دارم.

فرماندار: به بخشدار ارجاع می‌دهیم هزینه را مساعدت کنند قسطی پرداخت کنید و بعد از پرداخت قسط اول امتیاز آب و برق و گاز را بدهند.

متقاضی مکان برای شغل خانگی: با کیک‌پزی کسب درآمد می‌کنم با توجه به اینکه پدرم وضعیت مالی مناسبی ندارند، نمی‌توانم مکانی برای آموزش یا کار تهیه کنم اگر ممکن است شرایطی را برای من فراهم کنید که بتوانم آموزش‌ها را آنجا برگزار کنم.

فرماندار: از طریق فرهنگ‌سرایی که به محل زندگی شما نزدیک است پیگیری می‌کنیم که در آنجا فضایی برای آموزش در اختیار شما قرار بدهند.

متقاضی نانوایی آزادپز: نزدیک حرم نانوایی آزادپز دارم. گفتند باید دولتی باشد. می‌خواستم به همان شیوه آزادپز ادامه بدهم تا بتوانم اقلام دیگری در نانوایی بگذارم و درآمد بیشتری داشته باشم برای کسب مجوز آمده‌ام.

فرماندار: این موارد در حوزه اتحادیه نانوایی است. باید بررسی شود و طبق قانون درخواست شما را رسیدگی کنند.

متقاضی شناسنامه: همسرم از اتباع هستند و خودم ایرانی هستم. چهار سال است برای شناسنامه فرزندم درخواست داده‌ایم و هنوز شناسنامه نداده‌اند. لطفا رسیدگی کنید.

فرماندار: شاید دلایلی برای عدم صدور مطرح بوده است. به معاون سیاسی فرمانداری برای پیگیری ارجاع می‌دهیم که بررسی شود.

متقاضی وام روستایی: در روستای پسخوری دامداری داشتم که به دلیل خشک‌سالی‌ها به مشکل خوردیم. درخواست وام دارم که بتوانم از طریق خوداشتغالی کاری انجام بدهم.

فرماندار: به نماینده کمیته امداد امام خمینی (ره) ارجاع می‌دهیم که با بررسی شرایط شما، مساعدت لازم انجام شود.

متقاضی کمک هزینه درمان: همسرم از کارافتاده و زمین‌گیر است. پزشکان بررسی کرده و گفته‌اند که استخوان لگن همسرم سیاه شده است و باید حتما عمل شود. من هزینه عمل را ندارم. از طرفی به بیمارستانی هم که معرفی شده‌ایم مراجعه کردم، گفتند تا دو یا سه سال دیگر هم نوبت شما نمی‌شود. هزینه پروتز هم ۳۰‌میلیون تومان است که توان پرداخت نداریم. درخواست مساعدت داریم.

فرماندار: برای اینکه بتوانید عمل را سریع‌تر انجام دهید به نماینده مددکاری که از علوم پزشکی در اینجا حضور دارند ارجاع می‌دهیم تا با بررسی پرونده عمل رایگان انجام شود، اگر در روال درمان مشکل حل نشد، مجدد به من اطلاع بدهید تا پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->