شناسایی ۱۲۲ مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال در کشور | تب دنگی در چهار استان شیوع دارد قول وزیر کار به بازنشستگان تأمین‌اجتماعی: علی‌الحساب حقوق بازنشستگان را به‌محض تأمین منابع، پرداخت می‌کنیم + ویدئو بهترین زمان شام خوردن | برای جلوگیری از افزایش وزن در این زمان شام بخورید دلایلی که شما را به خوردن برخی مواد غذایی معتاد می‌کند + راه حل‌های ترک اعتیاد مصرف غذا‌های مضر پرداخت بدهی ۱۷۹ زندانی جرایم غیر عمد در سه ماه گذشته آمار ازدواج در خراسان‌رضوی، بیش از دوبرابر آمار طلاق است | حدنگاری ۹۲ درصد از اراضی کشاورزی استان و صدور سند مالکیت برای آن‌ها محور فیروزکوه مسدود است نتایج نهایی آزمون استعدادهای درخشان هفته اول مرداد اعلام می‌شود | انتشار کلید سوالات تا ۹ تیر توضیحات وزیر کار درباره واریزی به حساب بازنشستگان کشوری و تأمین‌اجتماعی مدیر عملیات حج تمتع آمار بازگشت حجاج ایرانی را تشریح کرد (۶ تیرماه ۱۴۰۳) اعزام ۸۰۰ دانش‌آموز مددجو از سراسر کشور به مشهد در راستای آمادگی برای آزمون سمپاد زنگ خطر انقراض ۸۶ گونه جانوری در ایران فقر آهن باعث چه مشکلاتی در کودکان می‌شود؟ رئیس فراکسیون کارگری: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همین امسال انجام می‌شود عواقب و تأثیرات منفی فریادزدن بر سر کودکان توضیحات رئیس سازمان مدارس درباره انواع شهریه در مدارس غیردولتی رشد ۱۴ درصدی پرواز‌های فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در اردیبهشت ‌۱۴۰۳
سرخط خبرها

ساخت خانه‌های روستای کشف مشهد در بن‌بست وام مسکن

  • کد خبر: ۲۳۱۱۵۷
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
  • ۱
ساخت خانه‌های روستای کشف مشهد در بن‌بست وام مسکن
پیگیری فرماندار مشهد برای رفع مشکل روستاییان کشف که از تأمین ضامن برای وام مسکن گلایه داشتند.

به گزارش شهرآرانیوز، دیدار مردمی فرمانداری این هفته در شرایطی تشکیل شد که به دلیل حوادث ناشی از سیل در مشهد، برخی از مراجعه‌کنندگان از ساکنان محله سپاه‌۶۹ و دیگر مناطق سیل زده مشهد در این جلسه حاضر شده بودند. رسیدگی به وضعیت محل سکونت، بیشترین دغدغه‌ای است که برخی از مراجعه‌کنندگان داشتند.

مسئله دیگری که همچنان شهروندان به صورت جدی مطرح می‌شود، موضوع ساخت‌وساز زمین‌هایی است که در طرح نهضت ملی مسکن به‌ویژه در روستا‌ها واگذار شده است. بسیاری از کسانی که زمین را دریافت کرده‌اند باوجود نیاز به خانه‌دار شدن توانِ پرداخت هزینه‌های ساخت‌وساز را ندارد.

بخش عمده این افراد پس از واگذاری زمین نوبت به ساخت‌وسازشان رسیده است یا در مرحله ضامن برای دریافت وام متوقف شده‌اند. برخی دیگر نیز توان مالی این کار را ندارند. با توجه به این موارد ذکرشده این نکته اهمیت می‌یابد که این طرح نیاز به بازنگری دارد تا این مسائل و چالش‌های طرح‌شده به حداقل ممکن برسد. از سوی دیگر ضرورت دارد این بازنگری به‌نحوی باشد که با وضعیت مالی طبقه محروم و متوسط جامعه هم‌خوانی داشته باشد. 

در کنار این مشکلات، مانند تمام جلسات مردمی فرماندار، درخواست وام برای رهن و اجاره یا تأمین معیشت و هزینه‌های زندگی، درخواست شغل و رفع بعضی از مشکلات عمرانی در حوزه شهری و روستایی از جمله موارد پرتکرار درخواست‌های مردمی شهروندان در دیدار با فرماندار مشهد بود. در این گزارش به برخی از این درخواست‌ها می‌پردازیم.

اهالی کشف در بن‌بست وام مسکن

حدود پنجاه‌نفر از اهالی روستای کشف به فرمانداری مراجعه کرده‌اند. کسانی که در طرح نهضت ملی مسکن روستایی، صاحب زمین شده‌اند، اما به گفته خودشان در مرحله وام بانکی به بن‌بست خورده‎اند. یکی از این ساکنان خطاب به فرماندار می‌گوید: وقتی قرعه‌کشی انجام شد و زمین‌ها را واگذار کردید ما اطلاع نداشتیم که باید برای وام ضامن بگیریم، چون گفته شده بود که ضامن زنجیره‌ای خواهد بود. 

حالا که همه کارهایمان را انجام داده‌ایم و به مرحله محضر رسیده‌ایم به بانک معرفی کرده‌اند و بانک می‌گوید باید هر شخص، برای وام، ضامن ببرد. ما مردم محرومی هستیم همین هزینه‌های ابتدایی را هم با فروش گوشی همراه و تلویزیون و... فراهم کرده‌ایم. حالا برای ضامن هم به بن‌بست خورده‌ایم. مساعدت کنید که با همان شرایط ضامن زنجیره‌ای به ما وام بدهند.

محسن داوری در پاسخ به درخواست این گروه از مراجعه‌کنندگان بیان می‌کند: این مسئله را باید بدانید که با فروختن وسایل و... نمی‌توان کار ساخت‌وساز مسکن انجام داد، اما، چون در باره ضامن زنجیره‌ای صحبت شده بود با بانک تماس گرفتیم که در این زمینه همکاری داشته باشند و شما بتوانید با همان شرایط ضامن زنجیره‌ای وام بگیرید. به نمایندگی از همه، دو نفر به بانک مراجعه کنند تا توضیحات لازم ارائه شود.

درخواست وام برای نشست خانه در سیل

مرد جوانی مقابل فرماندار می‌نشیند و می‌گوید: من از اهالی سپاه‌۶۹ هستم. روزی که برای بازدید از سیل آمدید به من گفتید هر کسی وام نداد به شما مراجعه کنم. حالا درخواست وام برای رهن و اجاره دارم. زمین خانه نشست کرده است کمک کنید.

فرماندار در پاسخ به درخواست این شهروند بیان می‌کند: سپاه‌۶۹ ارزیابی و برآورد خسارت شده است. اگر اسم شما هم در فهرست باشد قرار است به کسانی که در این سیل خسارت‌دیده‌اند برای مسکن، وام داده شود. این موضوع نهایی شده و در مسیر اجرا قرار گرفته است، اما اگر شما در این فهرست نیستید ارجاع می‌دهم که از محل سکونت شما نیز بازدید صورت بگیرد و بر اساس مصوبات ستاد بحران در صورت شرایط وام، در مکاتبه‌ای اقدامات لازم انجام شود.

نیاز به آسفالت، درخواست ساکنان طرحچی‌۲۳

متقاضی بعدی از شورای اجتماعی یک محله است که درخواست خود را این‌گونه مطرح می‌کند: خیابان طرحچی ۲۳ تا ۳۲ که به بافت شهری هم ملحق شد است، وضعیت آسفالت بسیار بدی دارد. از طرف مردم درخواست داریم که رسیدگی کنید. داوری در پاسخ به این مسئله بیان می‌کند: اگر در شهر است که جزو مسائل شهری است، اما اگر روستایی باشد، شهرداری تکلیفی ندارد. به معاونت عمرانی برای پیگیری ارجاع می‌دهیم.

تقاضای کمک مالی برای بدهی‌های همسر

متقاضی دیگر، زن جوانی است که از همان ابتدا با گریه شروع به صحبت می‌کند و می‌گوید: همسرم مغازه گوشت و مرغ‌فروشی داشت. یک‌سالی است که شرایط اقتصادی بسیار بدی پیدا کرده‌ایم. موتوری که با قسط خریدیم با همه گوشت و مرغ‌های مغازه سرقت شد. همسرم چک دارد و نیاز به کمک فوری داریم، اما دهک ما ۷ است.

فرماندار در پاسخ به این شهروند می‌گوید:، چون دهک ۷ هستید وام کمیته امداد به شما تعلق نمی‌گیرد. با وام بانک هم که بدهی بیشتری پیدا می‌کنید به همسرتان بگویید که به من مراجعه کند تا بررسی و فرصت شغلی دیگری برایش فراهم کنیم. باید کار کند که بتواند قسط و بدهی‌اش را پرداخت کند.

درخواست کمک مالی برای رهن خانه

خانم مسنی است که ابتدای صحبتش، به میز خدمت فرماندار در یکی از مساجد اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته در مسجد خواسته‌ام را به شما دادم که تقاضای وام داشتم. ۱۰‌میلیون تومان نامه دادید و از خیریه‌ای به من وام دادند که برای رهن خانه دادم الان دوباره سال خانه رسیده است و نیاز به وام برای رهن خانه دارم. چون مستمری‌بگیر هستم تا یک میلیون تومان می‌توانم قسط بدهم. ۵۰‌میلیون تومان وام می‌خواهم.

فرماندار: خیریه بیشتر از این مبلغ پرداخت نمی‌کند و اگر به بانک هم معرفی کنم سود زیادی دارد و برای بازپرداخت به مشکل می‌خورید خیریه هم، چون متقاضی زیاد است توان پرداخت بیشتری ندارد.

نشست خانه یک هفته بعد از سیل

خانم جوانی که خانه‌اش در سیل اخیر آسیب‌دیده است، متقاضی دیگری است که خطاب به فرماندار می‌گوید: طبقه اول هستیم و خانه نشست کرده است. بعد از سیل و زمان بررسی خانه‌ها هنوز نشست نکرده بود. حالا با دو بچه سرگردان شده‌ایم. همسایه‌مان می‌گوید اینجا چاه بوده که نشست کرده است.

فرماندار: نامه می‌زنیم که برای بازدید اقدام کنند. اگر خانه نشست پیدا کرده باشد با ارزیابی بنیاد مسکن معرفی می‌شوید و به شما وام بلاعوض داده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
0
0
من فقط ۷۰ میلیون دارم که الان به عنوان رهن دست صاحب خانه است...شمارو به پیامبرقسم میدم ب گوش مسولین برسونید من چجوری صاحب خانه شم...بخدا خستم از اسباب کشی هرسال
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->