به گزارش شهرآرانیوز شانزده سال پیش بود که شهرداری مشهد ماجرای استقبال از بهار و نیز طراحی و نصب المانهای مختلف نوروزی را کلید زد و گوشه گوشه شهر در آستانه آغاز فصل بهار و نوروز پر از المانهای ریز و درشت نوروزی مختلف شد و نشاط، زیبایی، سرزندگی و شادابی که این المانها به شهر تزریق کرد، باعث شد تا سالهای بعد هم جشنواره هنرهای شهری و المانهای نوروزی به سبک و سیاقهای مختلف ادامه پیدا کند و از آن سال تا امروز زائر و مجاور در بهار منتظر رونمایی و نصب المانهای جدید نوروزی در مشهد هستند.
المانها و رویدادهایی که جدا از نقش زیباسازی شهر، تأثیر مثبت و زیادی در کاهش استرسهای شهروندان، نزاعهای شهری و تقویت خانوادهمحوری دارد. محمد فرجیها، ناظر علمی دبیرخانه شهر ترمیمی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در گفتگو با شهرآرا از نقش المانهای نوروزی در ماجرای شهر ترمیمی و اتفاقات مربوط به آن و افزایش تعاملات اجتماعی و خانوادهمحوری میگوید.
وی با تأکید بر اینکه یکی از ویژگیهای شهر ترمیمی وجود المانهای طبیعی در شهر است، گفت: از زمانی که شهرهای بزرگ امروزی ساخته شده است، همزیستی انسان با محیطزیستش بههم خورده است و به دلیل استرسهایی که شلوغی شهر و آلودگی هوا و... به شهروندان میدهد در بسیاری از مواقع منشأ اختلافات و نزاع در شهر میشود. جایی که فضایسبز زیاد است، طبع مردم آرام خواهد بود و در نتیجه خشونتها کمتر و کلافگی و سردرگمی مردم کاهش جدی خواهد داشت.
فرجیها با اشاره به نقش المانهای بهاری و نوروزی در شهر مشهد در تقویت تعاملات خانوادگی ادامه داد: فضای شهری در نوروز با المانهایی که در آن کار میشود، تداعیگر فضای با خانوادهبودن است و همین المانهای سبز، رویدادها و بازارچههایی که برپا میشود و تعاملی که با محیط به این واسطه پیدا میشود، میتواند مناسبت خوبی برای تقویت روابط خانوادگی باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه از لزوم طراحی و جانمایی مداوم المانهای شهری در محیط شهری مثل مشهد صحبت کرد و توضیح داد: کارشناسان و متخصصان شهر ترمیمی میگویند که در شهر باید محیطهای فراوانی داشته باشید که اعضای خانواده با هم در آنجا حضور پیدا و شرکت کنند و احساس آرامش داشته باشند. شهرهایی که گردشگری بالایی دارند، محیط شهری را طوری طراحی کردهاند که شهروندان را به حضور در این فضاها دعوت میکنند، درست برخلاف برخی محیطهایی که ما در شهرهای ایران داریم.
اما وجود المانهای شهری بهویژه در نوروز مسئله حضور خانوادهها و مردم و دعوت آنها به فضاهای عمومی را تقویت میکند. آماده کردن چنین محیطهایی در شهر کمک میکند که حتی شهروندان فعالیت فیزیکی داشته باشند و میل به دوچرخهسواری و پیادهروی و... در آنها شکل بگیرد. به همین دلیل هم در مدل جدید طراحی شهری باید ساخت و جانمایی این المانها مدنظر قرار بگیرد.
فرجیها با بیان اینکه در شهر ترمیمی باید فاصله میان متن و حاشیه شهر کم شود، به نقش المانهای شهری و نوروزی در کاهش این فاصله اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای شهر ترمیمی این است که شهر شما نباید حاشیه داشته باشد. المانهای نوروزی و شهری میتواند فاصله بین متن و حاشیه شهر را کم کند و ما شاهد این اتفاق در شهر مشهد هستیم؛ یعنی همه آنهایی که در حاشیه شهر زندگی میکنند علاوه بر اینکه دسترسی مناسبی به المانهای شهری دارند، میتوانند با اتوبوس و مترو و سایر وسایل حملونقل عمومی خودشان به المانها و پارکها و بوستانهای شهری دیگر دسترسی داشته باشند که این مسئله بسیار مهمی است.