قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ها (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز تره‌بار مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟ قیمت امروز طلا، دلار، سکه، ارز دیجیتال (۴ تیر ۱۴۰۳) | طلا ۳.۴ میلیون و دلار ۶۰ هزار تومان شد
سرخط خبرها

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: کاهش ساعت کاری نیاز به نگاه کارشناسی‌ بیشتری دارد

  • کد خبر: ۲۲۷۷۴۱
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: کاهش ساعت کاری نیاز به نگاه کارشناسی‌ بیشتری دارد
نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت در کنار کاهش ساعت کاری به ۴۰ ساعت و پرداخت دستمزد بر اساس ۴۴ ساعت، باید حمایت‌های دولتی از بخش تولید هم صورت بگیرد.

محمد علی چمنیان در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز تصریح کرد: دو موضوع کاهش ساعت کاری و اضافه شدن یک روز تعطیل باعث شده به یک تجمیع نظر در این حوزه نرسیم. اگر چه که تعطیلی دو روز در هفته از نگاه کارشناسانه برای افزایش بهره وری نیروی انسانی ثابت شده است. در جوامع معاصر ثابت شده پنج روز کاری و دو روز تعطیل نیاز است. اما در کشور ما نیاز به کارشناسی بیشتر است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه افزود: به عنوان فعال دربخش خصوصی ما هم موافق تعطیلی روز شنبه هستیم، چون هماهنگی بیشتری برای مبادلات واردات و صادرات ما است. اما در بُعد ساعت کاری اینکه ما یکباره بیاییم ساعت کاری ۴۴ ساعت در هفته را به ۴۰ ساعت در هفته برسانیم یک مقداری برای کشور ما زود است و ما هنوز نیاز به کار داریم.

وی افزود: کشور‌های پیشرفته در دوره‌های در حال توسعه یافتگی، ساعت کاریشان در هفته بیشتر از ۵۰ ساعت بوده است و بعد از اینکه به یک کشور پیشرفته تبدیل می‌شوند و بهره وری افزایش می‌یابد ساعت کاریشان را کاهش دادند. در کشور ما هنوز در مرحله بهره وری به توفیقی دست نیافتیم. بنا براین کاهش ساعت کاری تا به این حد هنوز مفید نیست مگراینکه نگاه کارشناسی تری به موضوع شود و راهکار‌های این کاهش بررسی بیشتری شود.

چمنیان یادآور شد: پیشنهادی که وزارت صنایع برای راهکار‌های کاهش ساعت کاری داده بود منطقی‌تر بود به طوریکه ۴۲ ساعت کاری در پنج روز کاری؛ که بخش تولید هم با این موضوع بیشتر موافق است. بیشتر مخالفت‌ها هم بر سر کاهش ۴۴ ساعت کاری با ۴۰ ساعت کاری به یکدفعه است که اثرات سویی را به بخش تولید وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار کاهش ساعت کاری به ۴۰ ساعت و پرداخت دستمزد بر اساس ۴۴ ساعت، باید حمایت‌های دولتی از بخش تولید هم صورت بگیرد. این کاهش ساعت کاری مسلما کاهش ۱۰ درصدی تولید را برای بخش تولید به همراه دارد. به طور معمول کارخانه‌ها در ۲۰ درصد آخر تولیدشان سود می‌کنند. کارخانجات در نقطه سر به سر به طور معمول از ظرفیت ۷۰ درصدشان استفاده می‌کنند و این کاهش ساعت کاری از سود آوریش می‌کاهد که باید در کنار این کاهش ساعت کای راهکار‌هایی هم ارائه داد.

وی افزود: ما باید راه‌های جبران این کاهش ساعت کاری که به تولید ضربه‌ای وارد نکند بدانیم. بخش خصوصی با موضوعاتی مثل قطعی برق، افزایش هزینه‌های مالیاتی و عدم دریافت تسهیلات بانکی برای بروز رسانی ماشین آلات همراه است که به این موضوع کاهش ساعت کاری هم اضافه شده که مجموع این فشار‌ها سختی هار را برای بخش تولید مضاعف می‌کند؛ لذا باید کارشناسی‌تر به موضوع پرداخته شود و دستوری قوانین اعمال نشود. 

این فعال در حوزه تولید گفت: کارخانجات برای افزایش بهره وری و پوشش کاهش ساعت کاری نیروی انسانی، نیاز دارد ماشین آلات جدید و فناوری روز را به کارخانجاتش وارد کند. اما در شرایط کنونی ارزی نیست به کارخانجات داده شود تا ماشین آلات جدید وارد کنند. اکنون تمام ثبت سفارش کارخانجات ما بری خرید ماشین آلات مانده است.

وی افزود: از آن طرف بانک‌ها برای خرید ماشین آلات وام نمی‌دهند. تمام بانک‌های وام‌هایی که می‌دهند فقط برای سرمایه در گردش است. در نتیجه کاهش ساعت کاری باید با حمایت‌های تسهیلاتی از سوی دولت همراه باشد. متاسفانه اکنون آمادگی و زیر ساخت لازم برای کاهش ناگهانی این ساعت کاری را ندارد و جبران سازی آن برای بخش خصوصی بسیار سخت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->