علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ رونمایی شد

  • کد خبر: ۲۲۷۸۱
  • ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ رونمایی شد
نخستین سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ با بیش از ۹۷ درصد دقت با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی برای اولین بار در کشور از طریق تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه توسط تیم محققان دانشگاه صنعتی شریف طراحی و امروز - شنبه - در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

 

دکتر حمید رضا ربیعی رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف درمورد این سامانه گفت: در حال حاضر در دنیا برای تشخیص بیماری کرونا و ویروس کووید ۱۹ روش های بسیار زیادی وجود دارد، اما آنچه اثبات شده است و انجمن رادیولوژی آمریکا نیز تایید کرد اسکن قفسه سینه بهترین راه برای تشخیص ابتلا به این ویروس است.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جهان مشابه این سامانه یکی در چین و دیگری در استنفورد آمریکا وجود دارد که ما نیز توانستیم این سامانه را برای تشخیص کووید ۱۹ با همت محققان جوان کشور طراحی و راه اندازی کنیم.


رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و مسوول سامانه تشخیص پنومونی کووید  ۱۹ تصریح کرد: سیستم های موجود در دنیا دارای خطا است و اقدامی که ما با کار تیمی اجرایی کردیم، این است که در مدت یک ماه سامانه ای را طراحی کردیم که از نظر دقت جزو برترین سامانه ها است.


ربیعی گفت: این سامانه در حال حاضر با دقت بیش از ۹۷درصد طراحی شده  و تا هفته آینده از طریق وب در اختیار بیمارستان ها و مراکز درمانی قرار می گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: با شیوع ویروس کووید ۱۹ و همه گیری آن در سطح جهان، تشخیص این بیماری در اولویت کاری نظام پزشکی کشورهای دنیا و سازمانهای بین المللی همچون WHO قرار گرفته است. برای تشخیص این بیماری در حال حاضر چندین روش وجود دارد، ولی یکی از بهترین روش ها که دقت بیشتر و هزینه کمتری دارد استفاده از تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه برای تشخیص پنومونی کووید ۱۹ است.


رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف همچنین گفت: این سامانه هوشمند که  ماحصل فعالیت  گروه تحقیقاتی «آی مِد» متشکل از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف و همکاری دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران، اصفهان و کرمان و با حمایت مرکز نوآوری پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است را می توان به عنوان دستیار متخصصان رادیولوژی  معرفی کرد که سرعت و دقت تشخیص کووید ۱۹را از طریق پردازش تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه در کمتر از دو دقیقه افزایش می دهد.


ربیعی خاطرنشان کرد: سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ ما با استفاده از نوآوری در پیش پردازش این تصاویر و الگوریتم های یادگیری ژرف می‌تواند ناهنجاری‌هایی که در مراحل ابتدایی در تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه دیده نمی‌شوند را تشخیص داده و حجم ناحیه عفونی را نیز در مدت زمان بسیار کوتاهی با دقت بسیار بالا محاسبه کند.


وی افزود: این سامانه با ویژگی های منحصر به فرد جزو معدود سامانه های موجود دنیا با دقت و سرعت بالا در تشخیص کووید ۱۹ است و آماده خدمت‌رسانی رایگان به صورت برخط و غیر برخط در تمامی مراکز درمانی دنیا است.


وی یادآور شد: ما طی این یک ماه تصاویر قفسه سینه افراد سالم، افراد مبتلا به کووید ۱۹ و افرادی که سالم نبودند اما کرونا هم نداشتند را مورد بررسی قرار دادیم و کاری که در این سامانه انجام شده این است که بر روی تصاویر سی تی اسکن افراد  پیش پردازش  انجام شده است و ما در این زمینه نوآوری داشته ایم.


وی یادآور شد: ویژگی این سامانه نسبت به نمونه های موجود در دو کشور دیگر این است که  حجم ناحیه عفونی را هم محاسبه می کند، این سامانه دستیار خوبی برای پزشک است، مراحلی داشته ایم که  ابتلای کووید ۱۹  بیمار به چشم در سی تی اسکن مشخص نبوده و این سامانه کووید ۱۹ بیمار را مثبت اعلام کرده و توانسته آن را تشخیص دهد.


 مسوول سامانه تشخیص پنومونی کووید  ۱۹ افزود: با توجه به اینکه رادیولوژیست در کشور و حتی در دنیا کم است و در بسیاری از مناطق در شهرهای کوچک رادیولوژیست وجود ندارد، می‌توان از این سامانه به خوبی بهره برد، این سامانه در مدت زمان چند ثاینه ای  پاسخگو است و نواحی درگیر را اعلام می کند.

 

انجام ۱۲۰ پروژه تحقیقاتی کرونا در بیمارستان امام خمینی (ره)


دکتر حسین قناعتی رییس مرکز رادیولوژی و تصویربرداری بیمارستان امام خمینی (ره) نیز در این مراسم افزود: این سامانه با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی  و  دریافت  تصویر سی تی اسکن ۲ هزار بیمار مبتلا، سالم و بیمار ناسالم و غیر مبتلا به کووید ۱۹ طراحی و تست شده است.


وی تصریح کرد: چیزی که در این سامانه مهم است و باید به آن توجه شود بکارگیری هوش مصنوعی  است، هوش مصنوعی یک ضرورت، هم برای تشخیص و هم برای متخصص است.


رییس مرکز رادیولوژی و تصویر برداری بیمارستان امام خمینی (ره)  با بیان اینکه  پزشکی دچار تغییرات شده است و مغز یک انسان قادر به آنالیز به ویژه در خصوص بیماران کرونایی نیست، ادامه داد: در این بیماری میزان حجم ریه در بیمار درگیر باید محاسبه شود، عدد دقیق تغییرات با چشم رادیولوژی نمی تواند انجام شود، بنابراین استفاده از هوش مصنوعی کار بدیعی است.


قناعتی همچنین گفت: در یک ماه گذشته که  کووید ۱۹ در دنیا  منتشر شده ، پزشکان و محققان  بیمارستان امام خمینی (ره) در حال تحقیق و پژوهش هستند به طوری که در حال حاضر ۱۲۰  پروژه در این بیمارستان در حال انجام است.  


وی یادآور شد: سامانه موجود با دقت ۹۷ درصد طراحی شده و این سامانه تا پایانه هفته به صورت وب در اختیار مراکز درمانی و تا اول اردیبهشت در اختیار محققان جهان قرار داده می شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->