شهادت ۳ هم‌وطن در حادثه تیراندازی در خمین (۲۷ تیرماه ۱۴۰۴) دفترچه سؤالات نوبت دوم کنکورهای تجربی، هنر و زبان‌های خارجی ۱۴۰۴ منتشر شد + لینک سوالات واکنش آموزش‌وپرورش به شایعه افشای سوالات آزمون تیزهوشان و نمونه‌ دولتی پرونده کنکورهای دو نوبته بسته شد پایان سرخک و سرخجه در ایران؛ تأیید رسمی تا سال ۲۰۲۳ کنکور ۱۴۰۴ در آرامش برگزار شد | شروع ترم نوورودها به تعویق افتاد ۸ هزار نیروی پلیس راهور برای تأمین ایمنی تردد زائران اربعین ۱۴۰۴ آماده‌باش هستند زلزله ۴.۶ ریشتری شاهرود را لرزاند (۲۷ تیر ۱۴۰۴) آغاز رقابت داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور ۱۴۰۴ راه اندازی ۳۰ اورژانس اجتماعی در کشور | ایجاد بیش از ۵ هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف بهزیستی ۶۳ کشته و ۲۹۰ زخمی در سیل مرگبار ایالت پنجاب پاکستان + فیلم (۲۶ تیر ۱۴۰۴) پیگیری برای ثبت جهانی روستای «مارین» (۲۶ تیر ۱۴۰۴) درباره بادکش درمانی که به یکی از رایج ترین روش های درمانی سنتی تبدیل شده است | درمان‌های آرام بخش افزایش اعتبارات حوزه میراث فرهنگی اردبیل (۲۶ تیر ۱۴۰۴) دفترچه سؤالات نوبت دوم کنکور ریاضی و علوم انسانی ۱۴۰۴ منتشر شد + لینک سوالات حق پرستاری مددجویان بهزیستی با اولویت سه دهک اول در حال پیگیری است ویدئو | مسئولیت‌پذیری و اقدام بموقع پرستاران شیرخوارگاه آمنه تهران پیش از بمباران رژیم صهیونیستی سارقان موتورسیکلت‌های تهران دستگیر شدند مستمری‌بگیران زن می‌توانند مستمری همسر خود را نیز دریافت کنند کلاهبرداری که همسر باردارش را روانه زندان کرد پیداشدن پیکرهای بیش از ۶۰ درصد شهدای جنگ ۱۲روزه، توسط نیرو‌های هلال‌احمر واریزی به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) گرما این بیماری‌ها را تشدید می‌کند ممانعت از پوشش خبری کنکور سراسری ۱۴۰۴ در دانشگاه فردوسی مشهد + فیلم با این صبحانه قند خون خود را پایین بیاورید نقش مادر در تربیت فرزند و اشتباهات رایج مادران ۲ شرور به اتهام درگیری دسته‌جمعی در تهران دستگیر شدند (۲۶ تیر ۱۴۰۴) ابلاغ ۲۴ راهنمای تجویز دارو و پروتکل درمانی ثبت‌نام وام ازدواج فرزندان بازنشستگان با عقدنامه‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ قابل انجام است + جزئیات
سرخط خبرها

غفلت از حساب کشی، آدم را گرفتار حسابرسی دیگران می‌کند

  • کد خبر: ۲۲۸۶۴۶
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
غفلت از حساب کشی، آدم را گرفتار حسابرسی دیگران می‌کند
ما اگر به فکر فردای خود باشیم، درست زیستن را امروز تجربه و تکرار می‌کنیم. از دنیا و آنچه بر سر فزون خواهان آورده عبرت می‌گیریم تا خود به عبرت دیگران تبدیل نشویم.

حساب کشی از خود یک ضرورت راهبردی است. هم در زیست فردی و هم اجتماعی. اگر به این ضرورت واقف و به انجام آن ملتزم شویم. نوبت به حسابرسی نمی‌رسد که دیگران ذره بین در سطور زندگی حرفه‌ای ما بگیرند. دریغا که به غفلت از خویش چنان گرفتار می‌آییم که وقتی قلمِ حسابرسی دیگران بر دفتر اعمالمان می‌خورد دچار زلزله می‌شویم. آن‌ها که در غفلت از خویش و پرداختن به دیگران استاد شده اند، می‌کوشند این حسابرسی‌ها را هم دور بزنند.

اینکه در فضای اجتماعی، سیاسی و به ویژه اقتصادی شاهد دوردور افراد هستیم و لایی کشیدن برخی‌ها را می‌بینیم نتیجه همین استاد شدنشان است، اما در عین این استادی به «شدن» غافل اند و کودکانه قایم باشک بازی می‌کنند حال آنکه هم خدا می‌بیندشان و هم چشم به تعجب گرد شده خلایق آن‌ها را می‌پاید. فضای مجازی هم واقعیت وجودشان را روی پرده می‌اندازد. کم خبر نخوانده ایم از باد‌هایی که در پستوی برخی‌ها می‌پیچد و برگ‌های پوشیده‌ای که هویدا می‌شود. تلخ کام هم می‌شویم از شیرین کاری برخی ها، اما چه می‌توان کرد جز تلخ روزگار شدن و به غصه زانو بغل کردن و قصه خواندن؟ همه این ماجرا‌ها نتیجه غفلت از آموزه‌های رضوی است.

والا اگر به یاد می‌داشتیم که امام رضا (ع)، قرن‌ها پیش فرموده اند: هرکس از خود حساب بکشد سود مى برد و هرکس از خود غافل شود زیان مى بیند و هرکس (از آینده اش) بیم داشته باشد به ایمنى دست مى یابد و هرکس از حوادث دنیا عبرت بگیرد بینش پیدا مى کند و هرکس بینش پیدا کند مسائل را مى فهمد و هرکس مسائل را بفهمد عالم است.  اگر شیطانِ فزون خواهی و بیماری خودخواهی بگذارد تا انسان به حکمِ حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا نبوی، از خود حساب بکشد، نوبت به دیگران نخواهد رسید که از او یقه بگیرند.

چه زیانی از یقه گیری چنین بالاتر که طوفان در آبروی آدمی چنان می‌اندازد که هر پاره اش به سویی پرتاب می‌شود؟ باور کنیم همه مصائب ما زاییده غفلت و روییده بر جغرافیای ذهنی است که با منطق امامت و هندسه ولایت بیگانه است.

ما اگر به فکر فردای خود باشیم، درست زیستن را امروز تجربه و تکرار می‌کنیم. از دنیا و آنچه بر سر فزون خواهان آورده عبرت می‌گیریم تا خود به عبرت دیگران تبدیل نشویم. درس امام رضا (ع) رسم عبرت گرفتن و به بینش رسیدن است. از کوچه بینش است که می‌شود به قله علم رسید. اهل علم هم قربانی جهالت نمی‌شوند. اسم و عنوان‌ها را فراموش کنیم. به حدیث امام رضا (ع) به عنوان یک واقعیت نگاه کنیم تا ما را به حقیقت برساند. همین.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->