آتش‌سوزی سنگین انبار مبلمان در بولوار سجاد مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) + ویدئو آیا «تتلو» در عید غدیر آزاد خواهد شد؟ ترفند‌هایی برای خوشبو کردن لباس‌های داخل کمد و کشو‌ها رابطه افزایش عمر با نجات کره زمین ۵۰.۶ درجه سانتیگراد | اهواز رکورددار گرما در خوزستان رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر از بستری ۵۰ زائر ایرانی در عربستان خبر داد امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌رضوی به ۱۰۰ نفر متاثر از وقوع سیلاب در کلات آمار‌های تکان‌دهنده از اعتیاد در خراسان‌رضوی؛ ۲۷ درصد از معتادان تحصیل‌کرده هستند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۴ تیر ١۴٠٣) | افزایش دما و تداوم وزش باد بهترین خوراکی برای تناسب اندام؛ هر روز یک وعده تخم مرغ حمایت افراطی از سگ و گربه‌های ولگرد آموزش و پرورش از صدور کارنامه یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز پایه نهم خبرداد امحای ۵ تُن موادمخدر غیردارویی در مشهد | ۸ هزار معتاد متجاهر در مشهد جمع‌آوری شدند+ فیلم توضیحات معاون وزیر آموزش و پرورش درباره متوازن‌سازی شهریه در ۱۶ هزار مدرسه کشور دانشگاه فردوسی مشهد مجری هیچ نظرسنجی انتخاباتی نخواهد بود آغاز طراحی و توسعه شبکه شتاب‌نگاری برای ۳ کلانشهر مشهد، تهران و تبریز پرداخت علی‌الحساب برای بازنشستگان در روز‌های آتی | آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تصویب شد (۴ تیر ۱۴۰۳) تاثیر مستقیم میانسالی بر تعداد افراد اهداکننده خون
سرخط خبرها

کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی

  • کد خبر: ۲۲۹۳۱۶
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی
در سه سال ریاست ابراهیم رئیسی بر جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای زیست‌محیطی زیادی به‌ دست آمده است.

به گزارش شهرآرانیوز، تلاش تیم او برای حفاظت از محیط زیست کشور بر سه میثاق اصلی استوار بود: عدم کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی بدون مجوز محیط زیست، احداث تصفیه‌خانه برای صنایع و معادن قبل از احداث، و نصب سیستم‌های پایش آنلاین برای صنایع آلاینده جوی. در این میان، اقدامات دیگری نیز انجام شده که فهرست آن‌ها در ادامه آمده است.

گردوغبار:

دولت سیزدهم برای اولین بار نشست بین‌المللی و منطقه‌ای را برای مقابله با پدیده گردوغبار برگزار کرد و توانست در ششمین مجمع جهانی محیط زیست که در کنیا برگزار شد، قطع‌نامه‌ای در این زمینه به تصویب برساند. با تصویب قطع‌نامه پیشنهادی ایران، کشور‌ها و دستگاه‌های بین‌المللی موظف شدند که در بحث گردوغبار تکالیف خودشان را انجام دهند.

مصوبات شورای عالی محیط زیست:

برخلاف دولت‌های پیشین، دولت سیزدهم برای برگزاری جلسات شورای عالی محیط زیست اهتمام بیشتری داشت. کمتر از ۲۰ روز پیش، چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست برگزار شد. با تصمیم این شورا، در این مدت ۷۵۰ هزار هکتار بر وسعت مناطق حفاظت‌شده افزوده شد. همچنین جرائم تخلفات محیط زیست پس از ۵ سال به‌روزرسانی شد، سند فرابخشی برای نجات یوزپلنگ آسیایی تدوین شد، سطح حفاظتی شش منطقه ارتقا یافت، سیستم پایش و خوداظهاری اجرایی شد، تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست به‌روزرسانی شد.

تفویض اختیار:

در این مدت، بالاخره ۳۳ وظیفه و ماموریت سازمان حفاظت محیط‌ زیست به ادارات کل استان‌ها در راستای تسریع در خدمت‌رسانی ابلاغ شد. ازجمله این اختیارات می‌توان به صدور مجوز مطالعات زیست‌محیطی، صدور مجوز نمونه‌برداری از گونه‌های جانوری و گیاهی برای مطالعات و تحقیقات علمی، صدور مجوز ورود گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی به مناطق، صدور مجوز دفع جانوران آسیب‌رسان، صدور مجوز تکثیر و پرورش، نقل و انتقال جانوران وحشی، پاسخ استعلام مراجع ذیربط برای برداشت سنگ لاشه یا رسوبات آبرفتی، جانمایی محل دفع پسماند عادی، انتصاب مدیران پایه و عملیاتی و میانی استانی، صدور پروانه شکار و صید در محدوده استان و راهبری و نگهداری ایستگاه‌های پایش کیفی هوای محیط و تأمین مواد مصرفی و قطعات جانبی آن‌ها توسط ادارات کل استانی اشاره کرد.

سیمای محیط زیست استان‌ها:

انتشار کتاب "سیمای محیط زیست استان‌ها" که مرجعی برای محققان است. این کتاب حاصل سال‌ها تجربه و تلاش محیط زیست از اطلاعات و آمار زیست‌محیطی استان‌های مختلف کشور است که به صورت پراکنده وجود داشت.

تعیین تکلیف ۴۱۱ پروژه زیست‌محیطی:

دولت سیزدهم علاوه بر اینکه تکلیف ۴۱۱ پروژه زیست‌محیطی را که سال‌ها بدون ارزیابی زیست‌محیطی شروع شده بود، مشخص کرد، اجرای هر نوع طرح یا پروژه مشمول ارزیابی بدون مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست را ممنوع کرد.

اجرای منویات رهبری:

کارگروه پیگیری سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در دستگاه مربوطه راه‌اندازی شد و نماینده آن در سازمان حفاظت محیط زیست گزارشات و اقدامات را پیگیری کرد.

نجات میانکاله، تعیین تکلیف آشوراده:

در سال‌های اخیر، تکلیف دو پروژه بزرگ و چالش‌برانگیز در مناطق حفاظت‌شده سازمان تعیین شد. بسته‌شدن پرونده پتروشیمی میانکاله یکی از دستاورد‌های مهم دولت سیزدهم در راستای حفظ محیط زیست است؛ پروژه‌ای که نزدیک به ۲ دهه موجب نگرانی دوست‌داران محیط‌ زیست شده بود، اما دولت مردمی صدای نگرانشان را شنید و با پایان‌دادن به این پروژه، برای همیشه این خطر زیست‌محیطی را از منطقه دور کرد. او همچنین دستور آغاز اجرای طرح گردشگری آشوراده را به‌عنوان تنهاجزیره ایرانی دریای خزر صادر کرد.

ایجاد خانه محیط زیست:

خانه‌های محیط زیست طرحی است که با هدف آموزش و جلب مشارکت جامعه محلی از سال ۱۴۰۱ در دستورکار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و تاکنون حدود ۲ هزار و ۲۰۰ خانه محیط زیست در کشور راه‌اندازی شده است.

پرداخت خسارت حیات‌وحش:

طرح بیمه خسارت حیات‌وحش در دولت سیزدهم اجرایی شد. این خسارات با کمک صندوق ملی محیط زیست پرداخت شد. این تصمیم در صورت تداوم می‌تواند از تعارض انسان با حیات‌وحش کم کند. دامداران برای محافظت از دام‌هایش و کشاورزان برای حفظ محصولاتشان، اقدام به کشتن حیوانات می‌کنند. در مرحله نخست گونه‌های درمعرض خطر مانند پلنگ، خرس، گرگ، گراز، قوچ و میش، کل و بز و آهو که بیشترین خسارت را وارد می‌کنند، تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند.

۶۲ حکم برای قانون هوای پاک:

یکـی از دغدغه‌هـا در اجـرای قانـون هـوای پاک، عدم تأمین منابع مالی برای اجرای بند‌های این قانون اسـت. بر این اسـاس، با همکاری وزارت کشـور، ۶۲ حکم در زمینه قانون هوای پاک در دولت مطرح شد که ۲۸ حکم برای منابع متحرک، ۸ مورد مربوط به منابع ساکن و ۲۶ حکم مربوط به برنامه‌های عمومی بود. در این راستا تقسیم کاری انجام شد و میزان اعتبـار ایـن حکم‌هـا و زمـان اجـرای آن‌هـا نیز مشـخص و تاکنون ۳۵ حکم نهایی شـده است. در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، خارج‌کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسـوده و ارتقـای سـوخت همـه نیازمنـد اعتبـار اسـت کـه در احکام ۶۲گانـه به این بخش‌ها پرداخته شده است.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->