برخورد ۲ خودرو سواری در جاده اسفراین یک فوتی و ۲ مصدوم برجا گذاشت آپارتمان‌نشینی، نور خورشید و کمبود ویتامین دی! قتل غیرعمد با تماس یک مزاحم! حادثه در یک شهربازی| حدود ۳۰ نفر از چرخ‌وفلکِ وارونه، آویزان ماندند مرگ ۶ حاجی بر اثر گرمازدگی اغفال دختر جوان با شگرد ازدواج و مهاجرت به اروپا توسط شاگرد قهوه‌خانه تصادف پژو ۴۰۵ در روستای بوژان نیشابور پنج مصدوم برجا گذاشت (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قتل فجیع مرد ثروتمند به‌خاطر طمع ۱۴میلیاردی دوستانش! ضرب‌الاجل تعزیرات برای سازمان‌های هواپیمایی و حمایت سلول درمانی، درمان «زخم پای دیابتی» را ممکن ساخت دومین جسد حادثه معدن شازند از زیر آوار بیرون کشیده شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) بازگشایی جاده چالوس بعد از ۳ روز (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قتل خونین به خاطر فحاشی! واکنش سردار کمالی به خبری در مورد کاهش مدت سربازی سودای شکار کبوتر بالای تیر برق، جان جوان مشهدی را گرفت! صدور مجوز تاسیس مرکز منطقه‌ای اقلیم سازمان جهانی هواشناسی در تهران ریزش معدن در محدوده جاده اراک-توره | ۴ نفر در زیر آوار (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) جزئیات استخدام نیروی جدید در پلیس آیا گرمای هوا باعث تشدید میگرن می‌شود؟ ابتلای ۹۰ نفر به تب دنگی در کشور تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
سرخط خبرها

قلیان اکسیژن چیست و چه تاثیری بر بدن می‌گذارد؟

  • کد خبر: ۲۳۰۱۸۷
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
قلیان اکسیژن چیست و چه تاثیری بر بدن می‌گذارد؟
گفته می‌شود قلیان اکسیژن می‌تواند جایگزین مناسبی برای قلیان‌های با توتون طعم دار شود، اما آیا این ادعا درست است؟

به گزارش شهرآرانیوز، در شرایطی که مصرف قلیان در خانواده‌ها و دورهمی‌ها به شدت افزایش یافته و حتی سن مصرف پایین‌تر آمده، باید فکری به حال این وضعیت کرد؛ اما آیا جایگزین موثر و سالمی برای قلیان توتونی وجود دارد؟

ترکیبات درون قلیان اکسیژن چیست؟

قلیان اکسیژن چیست؟ + عکس

ترکیبات درونی قلیان اکسیژن، عموما N ۲ O همراه با اکسیژن یا هوای فشرده است. در کشور‌های دیگر به صورت کپسول است که این کپسول‌ها را مستقیم استنشاق می‌کنند یا اینکه این کپسول‌ها را داخل بادکنک آزاد می‌کنند و سپس بادکنک را استنشاق می‌کنند.

نسبت آن نیز ۲۵ به ۷۵ است. آن‌گونه که سایر پزشکان دیگر نیز گفته‌اند، گاز N ۲ O برای حالت نیمه‌بیهوشی در دندانپزشکی اطفال هم استفاده می‌شده، اما وزارت بهداشت استفاده آن را محدود کرده و تنها مراکز دولتی این گاز را برای ایجاد حالت نیمه بیهوشی استفاده می‌کنند.

در این وسیله از ترکیب گاز‌های اکسیژن و N ۲ O با رعایت حدود تعیین‌شده در سازمان غذا و دارو برای اطمینان از اینکه ضرری برای سلامتی افراد نداشته باشد، استفاده می‌شود.

بهزاد ولی زاده درباره ترکیب موجود در این قلیان گفته است: در این دستگاه گاز N ۲ O به‌عنوان گاز خنده و شادی‌آور در ترکیب با اکسیژن مورد استفاده قرار گرفته و احتمال می‌رود که این ترکیب بتواند جایگزین اعتیاد به نیکوتین و تنباکو باشد.

شکل ظاهری قلیان اکسیژن چگونه است؟

قلیان اکسیژن

شیشه قلیان متصل به تجهیزات اصلی‌ای است که گاز را وارد قلیان می‌کند. در کنار شیشه پایینی قلیان، لوله‌های پلاستیکی کوچکی وصل است که گاز را وارد محفظه می‌کند. به قسمت بالایی نیز یک بادکنک وصل است که هنگام استنشاق خالی و بعد پر می‌شود. آن‌گونه که مشاهده شد، قلیان اکسیژن دوز دارد و بستگی به خواسته افراد، دوز آن سبک و سنگین می‌شود.

عوارض مصرف قلیان اکسیژن

قلیان اکسیژن چیست؟ + عکس

آن‌گونه که پزشکان متخصص بیهوشی می‌گویند، این گاز به میزان قابل توجهی احساس سرخوشی می‌دهد. یعنی فرد در هنگام مصرف، حالت شادی دارد و تا حدودی به زیاده‌گویی مبتلا می‌شود. اما باز هم این حالت آنقدر‌ها در فرد ماندگار نیست و وقتی از کشیدن یا استنشاق این گاز دست می‌کشد، آن حالت سرخوشی از بین می‌رود که همین موضوع هم در میان مصرف‌کنندگان قلیان اکسیژن قابل مشاهده بود.

یکی از متخصصان بیهوشی تاکید می‌کند که استفاده از گاز N ۲ O خالص باعث کاهش اکسیژن در خون و پس از چند ساعت مرگ فرد خواهد شد، بنابراین مصرف این گاز یا باید ترکیب شده با اکسیژن باشد یا با دوز کنترل شده مورد استفاده قرار بگیرد.

از عوارضی که در جهان گزارش شده، یکی از بارزترین آن این است که موجب دفع و کاهش ویتامین‌ها ازجمله B ۱۲ می‌شود و قاعدتا در درازمدت برای سیستم عصبی و حتی اعصاب محیط مرکزی مشکلاتی ایجاد می‌کند.

همچنین کم‌خونی‌هایی- ناشی از کمبود B ۱۲- یکی دیگر از عوارض آن است. این البته جزء هشدار‌هایی است که فرد مصرف مکرر و مزمن داشته باشد و به‌صورت حاد با توجه به این گاز، حالت خنده یا خلسه، یک ضعف عمومی ایجاد کند. آنچه بیشتر گزارش شده، امکان کاهش فشار خون است که این امر موجب سرگیجه می‌شود.

از عوارض دیگر مصرف:

سردرد و گشادی عروق

تجمع مایع اضافی در فضا‌های هوایی ریه

مشکلات چشمی و بینایی

عوارض مخرب بر بافت ریه

به هم خوردن تعادل گاز‌های خونی

انتظار می‌رود وزارتخانه‌ای که متولی سلامتی مردم است، به جای اینکه تلاش کند تا با جایگزینی قلیان پرعارضه دیگری به جای قلیان دخانی، صورت مسئله بالا بودن میزان مصرف دخانیات در کشور را پاک کند، فرهنگسازی برای کاهش مصرف مواد دخانی، رایزنی با سایر دستگاه‌ها برای کاهش میزان تولید و عرضه دخانیات و ارائه راهکار‌هایی برای کاهش دسترسی مردم به ویژه جوانان به مواد مخدر و کنترل مصرف دخانیات را در صدر برنامه‌های خود قرار دهد؛ و البته افکار عمومی نیز از خبرگزاری دولت توقعی جز انعکاس و انتشار حقیقت و عدم جانبداری از طرح‌های پرمسئله، پرابهام و مخاطره‌آمیز برای سلامت مردم ندارند.

منابع: عصرایران، تسنیم، ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->