سرلشکر سلامی: برای شکوه ایران به میدان انتخابات بیایید آمادگی ۲۰ هزار نیروی امنیتی در روز انتخابات | معاون امنیتی و انتظامی استانداری خراسان‌رضوی: تاکنون هیچ مشکل امنیتی در استان نداشته‌ایم ایران سرزمین شکوه و سربلندی | همه برای ایران به پای صندوق رأی می‌آییم + فیلم وزیر فرهنگ: مراسم چهلم رئیس‌جمهور در همه مراکز شهری و روستایی برگزار می‌شود آغاز برنامه انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد | از حضور باتأخیر پزشکیان تا تغییر مکان سخنرانی جلیلی (۶ تیر ۱۴۰۳) + فیلم و عکس آخرین اخبار از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ (۶ تیرماه ۱۴۰۳) وزیر کشور: دولت عربستان فعلاً با رأی‌دادن حجاج ایرانی مخالفت کرده است تلویزیون از آخرین صحبت‌های نامزد‌ها در ۱۵ دقیقه خبرداد (۶ تیرماه ۱۴۰۳) محل اجتماع حامیان جلیلی در مشهد تغییر کرد (۶ تیر ۱۴۰۳) سخنگوی کرملین: روسیه آماده گفتگو با فرانسه است پزشکیان در مشهد: اگر به قدرت برسم اجازه نخواهم داد کسی را به خاطر عقیده‌اش از دانشگاه اخراج کنند+ فیلم و عکس سخنگوی ستاد انتخابات: امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است (۶ تیر ۱۴۰۳) + فیلم ۲۲۰ هزار نیرو در سراسر کشور امنیت انتخابات را تأمین می‌کنند معیار‌های انتخاب اصلح از دیدگاه رهبر معظم انقلاب هشدار ۱۶ برنده نوبل اقتصاد درباره تبعات سیاست‌های ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات سوریه: منطقه عربی با تداوم جنایت اسرائیل شاهد مرحله جدیدی از بی ثباتی و تنش است حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان کره شمالی، موشک بالستیک جدید آزمایش کرد نماینده فلسطین: برای ناکام گذاشتن نتانیاهو نیازمند استقرار آتش بس در غزه هستیم لاوروف: بریکس پذیرش عضو جدید را موقتاً متوقف می‌کند
سرخط خبرها

سخنگوی اقتصادی دولت: ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است

  • کد خبر: ۲۳۰۷۶۳
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
سخنگوی اقتصادی دولت: ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رشد اقتصادی ایران در ۴ سال اخیر به مرحله رشد اقتصادی پایدار رسیده است

به گزارش شهرآرانیوز، احسان خاندوزی در ابتدای نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها، اظهار کرد: ماه گذشته بانک جهانی در گزارشی که منتشر کرده تایید کرده رشد اقتصادی ایران در ۴ سال اخیر به مرحله رشد اقتصادی پایدار رسیده است.

وی افزود: در همان گزارش بانک جهانی تایید شده که نرخ فقر ایران هم طی ۲ سال اخیر ۷.۴ درصد کاهش داشته و از ۲۹.۳ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

تقریباً ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شده‌اند

وزیر اقتصاد ادامه داد: این یعنی تقریباً ۶.۵ میلیون نفر از خط فقر خارج شده‌اند. بر اساس این گزارش رشد مصرف خانوار‌های واقع‌شده در ۴۰ درصد دهک‌های پایین کشور نسبت به ۶۰ درصد دهک‌های بالا، افزایش بیشتری پیدا کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: تغییر مسیر رشد اقتصادی از شرایط ناپایدار دهه ۹۰ به شرایط پایدار و باثبات، در گزارش بانک جهانی مورد تاکید و تایید قرار گرفته است. شدت وضوح اتفاقات در دولت شهید رئیسی به نحوی آشکار بود که در گزارش‌های رسمی خارجی نیز قابل چشم‌پوشی نبوده است.

وی یادآور شد: نتایجی که در گزارش بانک جهانی و گزارش‌های مشابه مشاهده می‌شود ناشی از گفتمان‌هایی است که در دولت سیزدهم طی دو سال و نیم گذشته پیگیری شد. اولین گفتمان، حوزه سیاست خارجی بود. دولت قبل پس از خروج آمریکا از برجام ایده جدیدی برای مدیریت کشور نداشت و این موضوع منجر به بحرانی‌شدن متغیر‌های کلان اقتصادی شد.

فروش نفت چندبرابر پیش از دولت شهید رئیسی افزایش داشت

خاندوزی گفت: در دولت قبل، پیش از خروج امریکا از برجام نیز هر ۳ ماه کشور در انتظار این بود که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا استمرار توقف تحریم‌ها را امضاء می‌کند یا خیر. شرایط به‌گونه‌ای شده بود که توئیت یک فرد در آمریکا بیشتر از اظهارات مقامات داخلی بر اقتصاد اثر می‌گذاشت. اما در دولت سیزدهم از سرگیری روابط با کشور‌های متحد و همسایه، آزادسازی منابع جمهوری اسلامی در کره‌جنوبی، عضویت در پیمان‌هایی نظیر شانگهای و بریکس و اقتدار جمهوری اسلامی در پاسخ به رژیم اشغالگر رخ داد. رشد شاخص‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری خارجی و رکوردزنی در آن هم از نتایج نگاه دولت سیزدهم بود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: نتایج این اقدامات فروش نفت ایران در شرایط تحریم را به چندبرابر پیش از دولت شهید رئیسی افزایش داد. در روز‌های اخیر هم وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع سنا مورد عتاب قرار گرفت که چرا ایران نفت خود را به راحتی می‌فروشد؟ بلینکن اعتراف می‌کند که «آنان اراده کرده‌اند تحریم‌ها را خنثی کنند و در این مسیر نیز موفق بوده‌اند».

طی دو سال اخیر خزانه‌داری کشور بدون استقراض از بانک مرکزی بودجه را مدیریت کرد

وی اظهار کرد: انضباط‌بخشی مالی به دولت، آرزویی برای گذشتگان بود که در دولت سیزدهم با اجرای حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی‌نفع نهایی آن را محقق کرد. نتیجه این شد که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خزانه‌داری کشور بدون ریالی استقراض از بانک مرکزی بودجه کشور را مدیریت کرد. علاوه‌بر آن رشد تصاعدی درآمد‌های پایدار در بودجه را شاهد بودیم.

وزیر اقتصاد گفت: در بخش مالیات با مقابله‌ای که طی این سه سال در زمینه فرار‌های مالیاتی رقم خورد، شاهد افزایش شدید مودیان مالیاتی و افزایش درآمد‌های مالیاتی از زیر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بالای ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودیم.

خاندوزی ادامه داد: در حوزه سیاست‌های پولی نیز با اجرای سیاست کنترل مقداری ترازنامه شاهد بودیم که نرخ رشد نقدینگی از بالای ۴۰ درصد به میانگین تاریخی خود یعنی سطح ۲۵ درصد و حتی کمتر (۲۴.۳ درصد) کاهش پیدا کرد. در زمینه انحلال بانک‌های ناتراز نیز اقداماتی آغاز شد که درباره موسسه نور، کاسپین و توسعه آن را تجربه کردیم و امیدواریم این مسیر استمرار پیدا کند.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: علاوه‌بر این دولت با همکاری خوبی که با مجلس داشت توانست قوانین مهمی مانند قانون بانک مرکزی و طرح مالیات بر سوداگری را به نتیجه برساند. همچنین لایحه مالیات بر محموع درآمد نیز نهایی و به مجلس ارائه شده است.

سال ۱۴۰۱ شاهد تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی بودیم

وی همچنین تأکید کرد: دولت سیزدهم در مسیر شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و ابربدهکاران بانکی مسیر بدون‌بازگشتی را شروع کرده است. در زمینه مقابله با انحصارطلبان در بخش صدور مجوز‌ها نیز با راه‌اندازی درگاه ملی مجوز‌ها شاهد حذف رانت، فساد و غل‌وزنجیر‌ها از پای صاحبان کسب‌وکار بودیم.
خاندوزی با بیان اینکه دولت سیزدهم در این ۳ سال نگاه توسعه‌محور داشت، اظهار کرد: از جمله مصادیق آن می‌توان به ارتقای بودجه عمرانی در بودجه اشاره کرد. در سال ۱۴۰۱ شاهد تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی بودیم و بودجه عمرانی از ۷۷ هزار میلیارد تومان به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
وزیر اقتصاد ادامه داد: نتایج این اقدامات نیز در پروژه‌های آبرسانی، افزایش ظرفیت تولید برق و محرومیت‌زدایی از استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کردستان و همدان قابل مشاهده است. بسیاری از تنش‌های آبی، برقی و انرژی شکل‌گرفته در دوره قبل، در دولت سیزدهم از خاطره اذهان عمومی خارج شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->