سخنگوی پیشین کاخ سفید برای پاسخ‌گویی درباره خروج از افغانستان به سنا می‌رود پزشکیان: درباره مهاجران باید کار کاشناسی کنیم + فیلم رهبر طالبان: حاضرم برکنار شوم، اما اختلاف نباشد طالبان می‌گویند که در نشست دوحه ۳ شرکت می‌کنند افغانستان ناایمن‌ترین کشور در جنوب آسیا با موافقت AFC قهرمان فوتبال باشگاهی افغانستان به رقابت‌های چلنج لیگ آسیا می‌رود هزار روز محرومیت از تحصیل دختران افغانستانی ترافیک در مسیر تردد کامیون‌های ایرانی در مرز افغانستان نظر کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری درباره مهاجران افغانستانی چیست؟ شیوع تب کریمه کنگو در افغانستان افزایش یافته است سرلشکر باقری بر «سامان‌دهی اتباع بیگانه» و انسداد مرز‌ها تاکید کرد کابل؛ مسیر جدید پروازی ایران‌ایر معاون وزارت دادگستری: بیشترین آمار زندانیان خارجی در ایران مربوط به افغانستانی‌هاست خلاصه بازی افغانستان و کویت در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ + ویدئو طالبان در تلاش برای یافتن شریک برای استخراج نفت | شرکت‌های ایرانی در کابل پایان یک رویا | نه افغانستان نه هند؛ کویت صعود کرد پخش زنده بازی افغانستان و کویت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ (۲۲ خرداد ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین وزرای خارجه بریکس بر حل مسئله افغانستان برای تأمین امنیت منطقه تأکید کردند محمد حیدری، مربی افغانستانی کادر فنی تیم ملی فوتسال: موفقیت ما نتیجه تلاش و برنامه‌ریزی بود سرمایه‌گذاران افغانستانی ۳ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند
سرخط خبرها

گروه تماس منطقه‌ای؛ ابتکار ایران برای ایجاد ثبات در افغانستان

  • کد خبر: ۲۳۲۴۵۷
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
گروه تماس منطقه‌ای؛ ابتکار ایران برای ایجاد ثبات در افغانستان
تهران درحالی امروز میزبان نمایندگان ویژه کشور‌های پاکستان، چین و روسیه در امور افغانستان است که به نظر می‌رسد، ابتکار ایران برای برقراری تماس میان همسایگان افغانستان نتیجه‌بخش بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، در دهم بهمن ۱۴۰۲ در کازان روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است دروازه محیط همسایگی دریچه خروج از بحران‌های سخت و گذرگاه عبور از خاطرات جانکاه برای رنج و محنتی است که مردم افغانستان قریب به نیم قرن اخیر به صورت مستمر تجربه نمودند. این موضوع همچنین پنجره‌ای برای حضور دوباره و موفق افغانستان در صحنه جهانی به‌منظور ایفای نقش و موقعیت بین‌المللی مبتنی بر جغرافیای طبیعی، انسانی و سیاسی‌اش است.

او در ادامه تصریح کرد: افغانستان اگر در نقطه تماس و اتصال با محیط همسایگان خود با یک اندیشه منطقه‌محور واقع شود، دیگر نه‌تنها کشوری محصور در خشکی نیست، بلکه با تعاملی مثبت و هم‌گرایانه که متضمن پذیرش الگوی سنتی و بومی منطقه و مردم متنوع آن با فرهنگ‌ها، زبان‌ها، مذاهب و ارزش‌هایی خیرخواهانه است، به مقام و موقعیتی خواهد رسید که نقطه تعامل و تبادلی مهم در قلب قاره گردد و نقش آسیامحوری ایفا کند.

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان توضیح داد: چنانچه سیاست «منطقه‌محور» مورد اشاره کنونی با پذیرش الزامات مهم آن همراه شود، نخستین اثرش این‌گونه جلوه می‌کند که افغانستان با موفقیت در ایفای نقشی سازنده در محیط همسایگی در موقعیت یک مرکزیت قاره‌ای قرار می‌گیرد و در مدار مناسباتی اثرگذار در تنظیم مناسبات جهانی قرار خواهد گرفت.

کاظمی‌قمی حکمرانی بدون تبعیض در داخل و حُسن هم‌جواری و هم‌زیستی با همسایه در محیط منطقه را دو مؤلفه اساسی در پیشرفت روندی منطقه‌گرا دانست و تأکید کرد که به‌یقین اگر در یک اعلامیه جلوه نماید، با استقبال منطقه و فرامنطقه روبه‌رو می‌شود.

تأکید کاظمی‌می بر اهمیت گروه تماس منطقه‌ای در دیدار با مقام سازمان ملل

حسن کاظمی‌قمی روز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در دیدار با خانم رزا اوتونبایوا رئیس یوناما در افغانستان، درباره مسائل جاری افغانستان و تأثیر آن بر منطقه به‌ویژه پیامد‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی امواج مهاجرتی آن گفتگو کرده است.

کاظمی‌قمی در ادامه آورده بود: ابتکارات جدید از جمله گروه تماس منطقه‌ای که از سوی همسایگان افغانستان مطرح شده است که می‌تواند به‌واسطه پیوند‌های تاریخی متعدد و شناخت عمیق همسایگان، به شکل‌گیری روند‌های پویا و راه‌حل‌های پایدار و ثبات‌بخش برای صلح و ثبات‌سازی در افغانستان منجر شود.

بدون شک ابتکار ایجاد گروه تماس منطقه‌ای از سوی ایران در ادامه سیاست خارجی دولت سیزدهم شهید سید‌ابراهیم رئیسی بوده است؛ دولتی که نزدیکی به همسایگان و کشور‌های منطقه را در اولویت خود قرار داده بود و چرخش سیاست از غرب به شرق را مورد توجه داشت. حالا تهران در آستانه برگزاری نشست دوحه سه، میزبان نشست گروه تماس منطقه‌ای با حضور نمایندگان ویژه کشور‌های پاکستان، روسیه و چین است. بدون شک همسایگان افغانستان می‌توانند با ایجاد یک گفتمان واحد منطقه‌ای و یک‌دستی در آرا و اندیشه‌های خود در حوزه افغانستان در نشست دوحه سه اثرگذار باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->