کاملان
دبیر شهرآرا محله
آدمهای پرونده
به دستی که پرسانپرسان از این اتاق به آن اتاق میروند و از کارمند و رئیس امضا جمع میکنند تا کارشان راه بیفتد، از آن دست تصویرهایی است که همه شهرداری را با آن میشناسند. سازمانی که در مقایسه با دیگر ادارات با اربابرجوع بیشتری سروکار دارد و روال اداریاش فقط با نامه و نامهنگاری و امضاگرفتن از این و آن پیش میرود، اما پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت و آنلاینشدن بسیاری از خدمات، سرانجام موفق شد که کاغذ را از گردونه خارج کند و این سازمان را شبانهروزی کند تا دیگر نیاز نباشد مثلا برای باخبر شدن از رأی کمیسیون ماده ۱۰۰، پرداخت عوارض یا برخی از درخواستهای ساده و پیش پا افتاده در حوزه خدمات شهری و فرهنگی از صبح تا پایان وقت اداری در شهرداری از این اتاق به آن اتاق رفت و امضا جمع کرد. تیرماه سال گذشته و همزمان با دهه کرامت مناطق ۸ و ۱۲ شهرداری مشهد، اولین مناطقی بودند که تمامی خدماتشان الکترونیک شد. به گزارش شهرآرامحله، شیوع ویروس کرونا در ایران و ازدحام جمعیت در شهرداریهای مناطق برای پرداخت عوارض ساختمانی، پیگیری پروانه ساخت، رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ و بهخطر افتادن جان شهروندان و کارمندان شهرداری، پروژه الکترونیکشدن دیگر مناطق شهرداری را یکیدو ماهی جلو انداخت و در آخرین روزهای اسفندماه سال گذشته و درست زمانی که شهرداری مملو از اربابرجوع بود و مدیران وزارت بهداشت از لزوم در خانه ماندن و قرنطینه صحبت میکردند، شهرداری منطقه ۱۰ که طبق اعلام شهریار آلشیخ، معاون برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد، قرار بود در فروردینماه ۱۳۹۹ الکترونیک شود، یکماه زودتر به چرخه مناطق آنلاین و الکترونیک شهرداری اضافه شد.
محمدجواد رجائیان، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، دراینباره گفت: پیش از این شهرداری مناطق ۸ و ۱۲ مشهد بهصورت الکترونیک به ارائه خدمات اقدام کرده بودند که با آغازبهکار شهرداری الکترونیک مناطق ۱۰ و ۱۱ و ۱ در هفته آخر اسفندماه، تعداد شهرداریهای الکترونیک مناطق مشهد تا پایان سال گذشته به ۵ شهرداری رسید. وی با اشاره به بحران شیوع ویروس کرونا در جامعه و لزوم کاهش رفتوآمد شهروندان در محیطهای عمومی، افزود: با توجه به شرایط موجود، روند الکترونیکیکردن ارائه خدمات در شهرداری مشهد سرعت بیشتری گرفت و در همین راستا، اقدامات لازم برای الکترونیکیشدن شهرداری منطقه ۱۰ مشهد در دهه پایانی اسفندماه انجام شد. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ادامه داد: در شهرداریهای الکترونیک تمامی خدمات بهصورت غیرحضوری ارائه میشود که علاوه بر تأمین رضایت شهروندان و کارکنان شهرداری، امکان پیگیری پیشرفت امور را از طریق سامانه مربوطه فراهم میکند، زمان پاسخگویی به درخواستها را کاهش میدهد و از صرف وقت و هزینه اضافی برای انجام امور اداری پیشگیری میشود. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی که نیازمند عزم همگانی برای گذر از بحران اپیدمی ویروس کرونا هستیم، ارائه خدمات الکترونیکی به جای سیستم سنتی مراجعات حضوری، احتمال ابتلای افراد به این بیماری را کاهش میدهد، زیرا مطمئنترین راه پیشگیری، ماندن در خانه و پرهیز از ترددهای غیرضروری در شهر است. احمد حافظ، شهردار منطقه ۱۰، هم درگفتوگو با شهرآرامحله با اشاره به اجرای زودهنگام الکترونیکشدن شهرداری منطقه گفت: فرایند الکترونیکشدن شهرداری منطقه ۱۰ قرار بود در خردادماه امسال آغاز شود، اما شیوع کرونا و ضرورت پرهیز مردم از تردد غیرضروری و دوری از اجتماعات این جریان را جلو انداخت. حافظ با بیان اینکه با الکترونیکشدن این منطقه درخواستها و خدمات شهرداری سرعت بیشتری خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات الکترونیک باعث میشود که امور اداری با سرعت بیشتری رسیدگی شود و بسیاری از معضلات مثل ترافیک و آلودگی هوا که شهر مشهد با آن درگیر است، کاهش چشمگیری پیدا کند. شهرداری الکترونیک به شهروندان این امکان را میدهد که در خانه و به دور از تردد غیرضروری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کارهای اداری مربوط به شهرداری را انجام دهند و از همه فرایند و اتفاقاتی که برای درخواستشان میافتد، در لحظه مطلع باشند. ضمن اینکه برای پیگیری یا ثبت درخواست دیگر نیازی به حضور فیزیکی در شهرداری ندارند. حافظ ادامه داد: اکنون شهرداری الکترونیک منطقهده ۷۲ خدمت در حوزههای خدمات شهری و فضای سبز، عمران و شهرسازی، حملونقل و ترافیک، فرهنگیاجتماعی و ارتباط مردمی ارائه میدهد که شهروندان میتوانند با مراجعه به سایت ec.mashhad.ir از این خدمات استفاده و درخواستهای خودشان را ثبت کنند. البته تعداد خدمات این سامانه تا سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰ خدمت خواهد رسید.