سرخط خبرها

ممنونم شهرداری الکترونیک

  • کد خبر: ۱۹۹۵۵
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
ممنونم شهرداری الکترونیک
رضاریاحی دبیر شهرآرامحله منطقه ۱۲
شاید این روز‌ها در هر ارگانی یا اداره، فروشگاه یا مغازه، کوی و برزن و خلاصه هرجایی قدم می‌گذارید، صحبت از ویروس کروناست. ویروس ناشناخته‌ای که از کیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر و از کشور چین دنیا را به‌شدت به هراس انداخته است و مردم سعی دارند از خودشان در برابر این ویروس موذی دفاع کنند. از طرفی اسفند ماه است و نزدیک به ایام عید نوروز، از خانه تکانی و دید و بازدید و خرید میوه و آجیل عید که دیگر گذشت، اما کار‌های روزمره مردم هم بلاتکلیف است. کیست که نداند اسفند ماه یکی از شلوغ‌ترین ماه‌های سال برای ارگان‌هایی نظیر شهرداری است، انواع و اقسام تخفیف‌های جرایم ساختمانی در اسفندماه عرضه می‌شود و سیل شهروندان برای استفاده از این امتیاز‌ها به ساختمان‌های مدیریت شهری در مشهد سرازیر می‌شود.

در این بین شهرداری مشهد علاوه بر استریل و بهداشتی کردن محیط اداره‌ها و تمدید زمان استفاده از بخشنامه‌های بخشش جرایم، سعی در کاهش ازدحام و به حداقل رساندن تلفات ویروس کرونا دارد.

چندماه پیش با شما خوانندگان روزنامه شهرآرا و ضمیمه شهرآرامحله منطقه ۱۲ درباره اقدامی بزرگ در مدیریت شهری منطقه ۱۲ صحبت کردیم باعنوان «شهرداری الکترونیک». خبری خوش برای اهالی منطقه الهیه که دیگر نیازی نیست برای دریافت خدمات مختلف شهری به شهرداری منطقه مراجعه کنند و از این اتاق به آن اتاق و پرسان‌پرسان به مسئول مربوطه برسند و درخواست خود را ثبت کنند.

از ۲۹ تیرماه امسال ۵۱ خدمت شهرداری منطقه در قالب ادارات خدمات شهری و فضای سبز، عمران و شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی و ارتباطات مردمی در منطقه الهیه از طریق سایت ec.mashhad.ir ارائه و ثبت می‌شود. هدف اولیه از این اقدام کاهش بسیاری از معضلات شهری از جمله ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و هزینه سنگین ناشی از تردد‌های غیرضروری شهروندان و همچنین از بین رفتن فساد اداری است که رضایت شهروندان را به همراه خواهد داشت.

حذف پرونده‌های کاغذی و تبدیل آن به اطلاعات دیجیتالی، دسترسی ۲۴ ساعته به خدمات شهری، کاهش رفت و آمد فیزیکی به شهرداری، ارائه خدمات یک مرحله‌ای به شهروندان، بهبود کیفیت زندگی مردم، مدیریت و نظارت واحد شهری، افزایش آگاهی مردم، تسریع در برطرف شدن مشکلات ایجادشده در شهر با ارتباط مستقیم شهردار با شهروندان، صرفه‌جویی در وقت و انرژی، ارتباط بهتر سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف شهری و شهرداری، تقویت رقابت تجاری شهر و ایجاد فرصت‌های تجاری بیشتر توسط تجارت الکترونیک، افزایش مشارکت مردم در اداره شهر، کاهش فساد اداری، تسریع در برطرف‌شدن مشکلات شهری، افزایش آگاهی مردم و جلوگیری از فعالیت‌های موازی از جمله اهداف مدیریت شهری برای راه‌اندازی شهرداری الکترونیک بیان شد.

حال به موارد یاد شده ازدحام‌نکردن در ساختمان شهرداری و مصون ماندن شهروندان در برابر ویروس کرونا را هم اضافه کنید. شهروندان منطقه ۱۲ برای دریافت خدمات شهرداری مجبور به حضور فیزیکی در ساختمان شهرداری نیستند و در خانه و با استفاده از اینترنت و اپلیکیشن «شهر من» به بیشتر خدمات مورد نیاز دسترسی دارند.

تصور کنید در شرایط بحرانی امروز و اوضاعی که به قول محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، «آژیر قرمز در شهر به صدا درآمده است» تمامی ارگان‌ها، اداره‌ها، نهاد‌های دولتی و حتی مرکز‌های خرید و فروش به‌طور آنلاین و هوشمند عمل می‌کردند، چقدر می‌شد از گستردگی این بحران کاهش به عمل آورد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->