سرخط خبرها

ورزش در روزهای کرونایی

  • کد خبر: ۲۳۵۰۹
  • ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
ورزش در روزهای کرونایی
راضیه دوشنگی کارشناس تربیت‌بدنی بانوان
این روز‌ها که همه جا صحبت از کرونا و راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن در میان است، توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس می‌شنویم. مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه پیشگیری که بیشتر پزشکان و متخصصان در این روز‌ها توصیه می‌کنند، رعایت بهداشت شخصی، شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و تقویت سیستم‌ایمنی است. تقویت سیستم‌ایمنی به موارد مختلفی از جمله نداشتن استرس، خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش‌کردن بستگی دارد. در واقع ورزش بر آرامش ذهن، بهبود وضعیت بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی تأثیر بسزایی دارد. طبق تحقیقات و نتایج به دست آمده، افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند کمتر به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مبتلا می‌شوند و نسبت به دیگر افراد آرامش بیشتری در زندگی خود دارند، اما در شرایط کنونی و با شیوع کرونا در کشور چگونه می‌توانیم از ورزش برای افزایش مقاومت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری استفاده کنیم؟
یکی از مواردی که به شدت توسط پزشکان توصیه می‌شود، خودداری از حضور در مکان‌های پرتردد است و حتی به برخی افراد توصیه می‌شود که تا حد امکان بهتر است از خانه خارج نشوند. ورزش در خانه روشی جایگزین و مناسب برای شرایطی است که امکان ورزش‌کردن در مکان‌های عمومی و خارج از منزل امکان‌پذیر نیست و می‌توانیم از ورزش نه‌تن‌ها برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بلکه
به عنوان یک سرگرمی برای گذراندن وقت خود نیز بهره ببریم. ورزش در خانه شامل حرکات ورزشی ساده‌ای است که بتوان آن را به راحتی و بدون نیاز به ابزار ورزشی خاصی انجام داد. اولین گام برای ورزش در خانه گرم کردن بدن به شیوه صحیح است که با انجام حرکات کششی آغاز می‌شود، این کشش در عضلات باعث افزایش دمای بدن و اکسیژن‌رسانی بیشتر به سلول‌ها می‌شود. حرکات کششی برای تمامی عضلات مفید است و بدون نیاز به باشگاه ورزشی و فقط با صرف چند دقیقه تمرکز می‌توان آن را انجام داد. انجام فعالیت ورزشی روزی نیم‌ساعت بسیار مفید است و بهترین زمان برای آن هم بستگی به فرد دارد که چه ساعت از شبانه‌روز شاداب‌تر است. حرکات ورزشی باید به‌گونه‌ای باشد که ضربان قلب و شدت تنفس را (مانند تمرینات هوازی)، اندکی افزایش دهد، از جمله دویدن آرام به صورت درجا، پروانه زدن، طناب‌زدن (اگرفضای لازم موجود نبود به صورت تلقینی با طناب نامرئی)، حرکت کوهنورد، زانو بلند و. همچنین می‌توان از وسایل ورزشی نظیر توپ‌های ورزشی بزرگ، کش‌های پیلاتس و تی‌آرایکس برای انجام حرکت‌های ورزشی در منزل استفاده کرد. در ورزش‌های هوازی ضرورت دارد در زمان‌هایی مشخص ضربان قلب را بالا نگه دارید. به این منظور بهتر است تمرینتان را در بازه‌های زمانی ۶۰ – ۳۰ ثانیه انجام دهید و بین هر دو بازه زمانی ۳۰ثانیه استراحت کنید و سپس دوباره فعالیت کنید. اگر به هر دلیلی تا به امروز برای ورزش‌کردن اقدام نکرده‌اید و نیاز به یک برنامه تمرینی متنوع با توضیح اصول صحیح اجرای هریک از حرکات دارید بهترین گزینه می‌تواند استفاده از اپلیکیشن‌های «ورزش در خانه» باشد. در این اپلیکیشن‌ها می‌توانید یک برنامه تمرینی بر اساس سن، قد، وزن و جنسیت خود طراحی کرده و برنامه‌ریزی تمرین برای تمام روز‌های هفته را انجام دهید. میزان کالری صرف شده در هر تمرین، ورزش‌های مخصوص هر کدام از اعضای بدن، به دست‌آوردن شاخص توده بدنی و... از امکانات این اپلیکیشن‌ها به شمار می‌آید. امید است با توجه بیشتر به بهداشت فردی و حضور در خانه بتوانیم هرچه زودتر کرونا را شکست دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->