برخورد خودرو تارا و نیسان در مشهد حادثه آفرید (۶ تیر ۱۴۰۳) مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری امشب به حسابشان واریز می‌شود (۶ تیر ۱۴۰۳) کشف ۱۴ کیلوگرم شیشه از ۲ قاچاقچی سابقه‌دار سناریوی وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند حریق گسترده دو کارگاه مبل‌سازی در حاشیه شهر مشهد قربانی گرفت (۶ تیر ۱۴۰۳) اعضای بیمار مرگ مغزی ساکن نیشابور به سه بیمار زندگی بخشید واژگونی خودرو در گناباد ۲ کشته بر جای گذاشت (۶ تیر ۱۴۰۳) یک توصیه پزشکی؛ هنگام گزش حیوانات خوددرمانی نکنید رجا درباره توقف چهارساعته قطار تهران-مشهد توضیحاتی داد (۶ تیر ۱۴۰۳) نتایج امتحانات نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ صدور دستور توزیع ۶۵۰ هزار قوطی شیرخشک توسط اداره پایش زنجیره تامین شیرخشک همه چیز درباره تعداد انسان‌هایی که تاکنون روی زمین زندگی کرده‌اند هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: در حج تمتع امسال، ۲۲ زائر ایرانی در عربستان فوت شدند برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگ‌سال خود، با این ۶ رفتار خداحافظی کنید حمایت بیمه از انسولین‌های نسل جدید؛ دوسر برد برای بیمار و بیمه‌گر امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و تأمین معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه هزینه داروی بیماران خاص کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی است
سرخط خبرها

نقش پررنگ خیرین سلامت با کمک ۷۸ میلیارد ریالی به شبکه بهداشت و درمان طرقبه‌شاندیز

  • کد خبر: ۲۳۳۵۵۹
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
نقش پررنگ خیرین سلامت با کمک ۷۸ میلیارد ریالی به شبکه بهداشت و درمان طرقبه‌شاندیز
مدیر شبکه بهداشت و درمان طرقبه‌شاندیز گفت: در طی سال گذشته، بالغ بر ۷۸ میلیارد ریال در بخش تجهیزات، لوازم پزشکی و اداری، گازکشی، تعمیرات، وقف زمین جهت احداث خانه بهداشت در روستای چاهشک و ابرده بخش شاندیز و اورژانس ۱۱۵ کمک‌های مالی توسط خیرین سلامت انجام شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از موضوعات قابل‌تامل در حوزه بهداشت و درمان، خیرین سلامت و نقش مهمی که در ارتقای کیفیت خدمات پزشکی و درمانی دارند، است. آن‌ها با اهدای منابع مالی، تجهیزات پزشکی و حتی زمین برای ساخت مراکز درمانی، به بهبود دسترسی و کیفیت خدمات درمانی کمک می‌کنند‌. اقدامات خیرین سلامت می‌تواند شامل احداث بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و ارائه تجهیزات پزشکی باشد که به نوبه خود، به افزایش سطح سلامت جامعه کمک می‌کند‌. علاوه بر این‌ها، خیرین با حمایت از برنامه‌های آموزشی و پیشگیری، در ارتقای سواد سلامت مردم و کاهش بیماری‌های قابل پیشگیری نیز نقش دارند.

فعالیت‌های داوطلبانه و سفیران سلامت نیز که اغلب با حمایت خیرین انجام می‌شود به آگاه‌سازی و ارتقای سلامت در سطح جامعه کمک می‌کند. در نهایت، مشارکت خیرین در حوزه سلامت می‌تواند به کاهش فشار مالی بر دولت‌ها و ارتقای کیفیت خدمات درمانی منجر شود که این امر به نوبه خود، به بهبود شاخص‌های سلامت کلی جامعه کمک می‌کند.

در شهرستان طرقبه‌شاندیز نیز حضور خیرین سلامت در تعمیر و تجهیز مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت بسیار پررنگ است به‌گونه‌ای‌که در طی سال گذشته، بالغ بر ۷۸ میلیارد ریال در بخش‌های مختلف توسط خیرین سلامت انجام شده است. در همین راستا گفتگویی با مدیر شبکه بهداشت و درمان طرقبه‌شاندیز داشته‌ایم.

وقف زمین توسط خیرین سلامت جهت احداث خانه بهداشت در روستای چاهشک و ابرده از بخش شاندیز با هزینه ۲۵ میلیارد ریال 

احمدرضا رجب‌پور، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان طرقبه‌شاندیز در گفتگو با خبرنگار ما در تشریح نقش خیرین سلامت در کمک به ارتقای سطح کیفی خدمات‌رسانی پزشکی و درمانی در حوزه سلامت شهرستان بیان کرد: در طرقبه‌شاندیز، حضور خیرین سلامت در تعمیر و تجهیز مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت بسیار پررنگ است به‌گونه‌ای‌که در طی سال گذشته، بالغ بر ۷۸ میلیارد ریال در بخش تجهیزات، لوازم پزشکی و اداری، گازکشی، تعمیرات، اهدای زمین جهت احداث خانه بهداشت در روستای چاهشک و ابرده بخش شاندیز و اورژانس ۱۱۵ کمک‌های مالی توسط خیرین سلامت انجام شده که بیشتر این کمک‌ها در بخش اورژانس بوده است.

وی با اشاره به بخش‌های کمک خیرین شامل خرید تجهیزات پزشکی، وقف زمین برای درمانگاه و کمک به خرید آمبولانس جهت پایگاه‌های اورژانس، تصریح کرد: در بخش‌های تجهیزات لوازم پزشکی و اداری، گازکشی و تعمیرات ۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال، وقف زمین جهت احداث خانه بهداشت در روستای چاهشک و ابرده بخش شاندیز ۲۵ میلیارد ریال و در بخش کمک به اورژانس ۱۱۵ نیز ۵۰ میلیارد ریال کمک مالی توسط خیرین نیک‌اندیش انجام شده است.

رجب‌پور اظهار کرد: به‌زودی پایگاه اورژانس در روستای زشک بخش شاندیز با اعتبار بالغ بر ۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به بهره‌برداری می‌رسد که ۵۰ میلیارد ریال توسط خیرین نیک‌اندیش تامین و ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال هم توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کمک‌های خیرین سلامت به بخش اورژانس ۱۱۵ بوده است، تاکید کرد: در زمینه توسعه خدمات بهداشتی‌درمانی پیگیر هستیم که با کمک خیرین، پایگاه سلامت مسکن مهر شاندیز هم به بهره‌برداری برسد. همچنین هزینه بهسازی و آماده‌سازی پایگاه سلامت مسکن مهر طرقبه هم با برآورد هزینه ۶ میلیارد ریال شروع شده است که تاکنون ۳ میلیارد ریال آن توسط خیرین نیک‌اندیش حوزه سلامت و شهرداری تامین شده است. برای باقی اعتبار نیز در حال پیگیری و جذب از جانب خیرین هستیم.

بیشترین کمک‌های خیرین سلامت به بخش اورژانس ۱۱۵ بوده است

مدیر شبکه بهداشت و درمان طرقبه‌شاندیز با اشاره به وضعیت پایگاه‌های اورژانس شهرستان از نظر خدمات‌رسانی و تجهیزات، بیان کرد: در حال حاضر در طرقبه‌شاندیز، ۶ پایگاه اورژانس با ۶ دستگاه آمبولانس فعال است که در سال ۱۴۰۳ نیز یک پایگاه دیگر به مجموع پایگاه‌های فعال شهرستان اضافه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: به طور کلی نیاز شهرستان با توجه به استاندارد یک آمبولانس به ازای هر ۲۰ هزار نفر جمعیت در مناطق شهری در حد قابل‌قبولی است، اما تلاش برای افزایش پایگاه‌ها و آمبولانس‌ها برای پوشش کامل‌تر ادامه دارد.

رجب‌پور با اشاره به نحوه خدمات‌رسانی و وضعیت خانه‌های بهداشت در سطح شهر و روستاهای شهرستان از نظر کمبود در بخش‌های نیروی انسانی، تجهیزات یا بنای ساختمان، بیان کرد: از لحاظ چارت سازمانی و ساختاری در حال حاضر تمام واحد‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات تکمیل است، اما یک برنامه پیشنهادی برای افزایش واحدها به استان و وزارت بهداشت ارسال شده است که در صورت تایید، اجازه احداث واحدهای جدید در نقاط تعیین‌شده داده خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش نیروی انسانی طبق چارت سازمانی، تعداد نیروها کامل است، اما از لحاظ تجهیزاتی هر وسیله‌ای یک عمر مفید برای استفاده دارد که نیاز در زمینه به‌روزرسانی و تعویض برخی از تجهیزات فرسوده همیشه وجود دارد و در این زمینه نیز حضور خیرین سلامت در سال‌های گذشته بسیار گره‌گشا بوده است و در بخش نیازهای ساختمانی در صورت تصویب طرح‌های پیشنهادی از سوی وزارت بهداشت، نیازمند اهدای زمین و همچنین کمک‌های مالی جهت ساخت خواهیم بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان طرقبه‌شاندیز تصریح کرد: در حال حاضر، ۲ مرکز اصلی شبانه‌روزی با قدمت ساختمانی بالای ۵۰ سال نیازمند کمک خیرین جهت نوسازی است و در صورت تامین اعتبار، اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت شهرستان در حوزه فرزندآوری و افزایش جمعیت گفت: در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری، واحدهای ستادی و محیطی شبکه بهداشت و درمان شهرستان طرقبه‌شاندیز با اجرای برنامه‌های مشاوره‌ای و ترویجی در حال تلاش گسترده در این زمینه هستند که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری همایش بزرگ جمعیت با شعار «سهم من از جوانی جمعیت» در هفته ملی جمعیت، برگزاری منظم کمیته‌‌های بهداشت و درمان جمعیت در شبکه بهداشت، شرکت فعال در قرارگاه ستاد صیانت از جمعیت شهرستان، پیگیری دریافت و توزیع سبد حمایت قضایی مادران باردار و کودکان زیر ۶ سال، پیگیری و اطلاع‌رسانی موارد ناباروری، همکاری با اداره راه و شهرسازی جهت تایید محل سکونت متقاضیان مسکن، برگزاری کارگاه‌های مشاوره بارداری سالم جهت ارتقای آگاهی پرسنل بهداشتی، مشاوره فرزندآوری با زنان واجد شرایط فرزندآوری در پایگاه بهداشتی و خانه‌های بهداشت اشاره کرد.


اجرای پویش ملی سلامت با دستیابی به شاخص ۱۰۶ درصد انجام شد. طرقبه‌شاندیز رتبه اول را در میان شهرستان‌های استان از نظر شاخص به دست آورد 

رجب‌پور تاکید کرد: مسئله جمعیت یک موضوع حیاتی در جامعه است که باید از جنبه‌های مختلف به آن نگریست؛ مانند مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی که نیازمند کمک و همکاری همه دستگاه‌های مسئول و مرتبط در این برنامه طبق قانون جوانی جمعیت است.

۱۶/۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان مبتلا به فشارخون بالا و ۸/۵ درصد دارای بیماری دیابت هستند 

وی به اجرای پویش ملی سلامت غربالگری دیابت و فشارخون بالا که ۲۰ آبان ماه تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ در طرقبه‌شاندیز هم‌زمان با سراسر کشور برگزار شد، اشاره و بیان کرد: پویش ملی سلامت به شکرانه حضور پرشور مردم و دستگاه‌های اجرایی و تلاش همکاران پزشک، مراقب سلامت و بهورز مراکز تابعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان طرقبه‌شاندیز در حد اعلای خود یعنی دستیابی به شاخص ۱۰۶ درصد انجام شد و باعث شد طرقبه‌شاندیز رتبه اول را در میان شهرستان‌های استان از نظر شاخص به دست آورد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان طرقبه‌شاندیز با اشاره به اینکه در این پویش، ۵/۹۳ درصد افراد بالای ۱۸ سال جمعیت تحت پوشش مورد ارزیابی از نظر ابتلا به دیابت و فشارخون قرار گرفتند، گفت: در بررسی نتایج حاصل از این پویش که منجر به تکمیل بانک اطلاعاتی موارد ابتلای به فشارخون و دیابت شد، در حاضر ۱۶/۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان مبتلا به فشارخون بالا و ۸/۵ درصد دارای بیماری دیابت هستند که با توجه به اهمیت این دو بیماری لازم است شهروندان مراقبت‌های دوره‌ای گروه سنی خود را جدی گرفته و برای اطلاع از وضعیت سلامت خود به صورت رایگان به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه نمایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->