سرخط خبرها

نذری که به ازدواج ختم شد

  • کد خبر: ۲۳۳۷
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
نذری که به ازدواج ختم شد
خیران مرکز شمس‌الشموس از فعالیت‌هاشان می‌گویند

حمیده صفائی - کار ما بیشتر تهیه گزارش است و خیلی کم پیش می‌آید که برای مراسم ازدواج دعوت شویم. شاید بتوان به جرئت گفت که هیچ‌وقت در چنین مراسم‌هایی دعوت هم نمی‌شویم، اما هنگامی که مدیر خیریه شمس‌الشموس تماس گرفت و برای این مراسم دعوتمان کرد ما هم از خداخواسته و به اتفاق عکاس روزنامه راهی این مراسم شدیم. این مراسم که هم‌زمان با دهه کرامت، روز بهزیستی و تأمین‌ اجتماعی بود ازسوی متولیان این خیریه که زیر نظر خیریه جان‌نثاران است برگزار شد. مراسم بسیار بی‌ریا و خودمانی بود.
این جشن که با همراهی برخی اعضای خانواده بزرگ «شمس‌الشموس» بود، ساعاتی به‌یادماندنی را برای آن‌ها رقم زد. این جمع دوستانه با حضور اعضای روشندل این مرکز و برخی مسئولان عالی قضایی، انتظامی و اجرایی استان و شهرستان برگزار شد.
مرکز شمس‌الشموس خیریه‌ای برای نابینایان وابسته به خیریه جان‌نثاران در کوچه چهنو (امام رضای5)است که 150خانوار نابینا را تحت پوشش دارد. مدیر این مرکز «صدیقه رستگاری‌مقدم» است. او از سال1381با این جمع آشنا شد و از همان زمان فعالیتش را آغاز کرد و با حمایت خیریه جان‌نثاران در زمینه پزشکی، تحصیلی، مشاوره‌ای و... از این 150خانوار حمایت می‌کند. مددجویان مرکز از 2 تا 60سال هستند. این مؤسسه به همت خیران گردانده می‌شود.
اتفاق درخور توجهی که در این جمع افتاد ازدواج زوج جوانی بود که به یمن این ایام فرخنده صورت گرفت و معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خراسان رضوی در این مراسم خطاب به حاضران گفت: معلولیت محدودیت نمی‌آورد. بسیاری از عموم مردم تصور می‌کنند فرد معلول نمی‌تواند ازدواج کند؛ این در حالی است که ازدواج‌کردن افراد معلول حق مسلم آن‌هاست و چه‌بسا هنرمندان و قهرمانانی داریم که از این گروه هستند.
سیدامیر مرتضوی ادامه داد: در راستای تکالیف و وظایفی که برعهده داریم از اقشار آسیب‌دیده، آسیب‌پذیر، معلولان و افرادی که نیاز به توانمندسازی دارند حمایت و پشتیبانی می‌کنیم. ما باید حقوق و تکالیف این افراد را به‌درستی اطلاع‌رسانی کنیم.
وی با اشاره به ازدواج این زوج جوان گفت: زوج‌هایی داریم که یک طرف معلول و دیگری سالم بوده است و ازدواج پایداری داشته‌اند. ما باید الگوهای موفق را گسترش بدهیم.
ازدواج زوج‌هایی که ساده‌زیستی سرلوحه کارشان است و زندگی‌‌شان بر پایه اعتقادات و مبانی انسانی باشد ماندگارتر است. مجالس ساده ازدواج ماندگاری آن بیشتر است. چه در ازدواج‌های دانشجویی یا مانند این، میزان طلاق کم بوده است و با کمترین‌ها و حداقل‌ها زندگی می‌کنند. نمونه آن امشب است. به‌‌دلیل پیوند آسمانی‌ای که با این روش محقق شد، یعنی با کمترین‌ها ،می‌توان ازدواج آسان را ترویج داد . اگر بتوانیم روی اعتقادات و باورها کار کنیم فضای کاملا صمیمی و اسلامی این پیوند آسمانی شکل می‌گیرد.
 وی افزود:پیامبر(ص) فرموده‌اند که ازدواج سنت من است، وقتی برای جوانان از سنت پیامبر(ص) می‌گوییم، بسیاری از جوانان بحث مسائل مالی را پیش می‌کشند، اما قرار نیست از ابتدا همه چیز را داشته باشیم باید از حداقل‌ها شروع کنیم اگر سن ازدواج بگذرد، دچار ریاضت جنسی می‌شویم و به گناه می‌افتیم .
زوج جوانی که به مراسم آن‌ها دعوت شده بودیم در بین جمعیت نشسته بودند و تمایل چندانی نداشتند که دیده شوند. شاید مراعات حال دیگر افراد را می‌کردند. مولودی‌خوان‌های مراسم ،روشن‌دلان همین مؤسسه بودند و بیشتر آن‌ها مراسم را می‌گرداندند. از چهره‌های شادشان مشخص بود شبی به‌یادماندنی را در ذهنشان ثبت می‌کنند. هر چند این همه راه تا روستای ابراهیم خان رفته بودیم، اما عروس و داماد تمایلی به گفت‌وگو و مصاحبه نداشتند و نتوانستیم با آن‌ها صحبت کنیم. تنها موضوعی که متولیان مجموعه به ما گفتند این بود که داماد نذری داشته است و بر اساس آن نذر با این دختر خانم روشندل ازدواج کرده‌است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->