به گزارش شهرآرانیوز - به گفته نورثروپ گرامن، در سال ۲۰۲۰، آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (دارپا) درخواست کرد که کلاس جدیدی از زیردریایی بدون خدمه (UUV) ساخته شود. در این درخواست مؤلفههایی مانند مدیریت انرژی، بهرهوری، قدرت، سوخترسانی و موارد دیگر برای مأموریتهای دوربرد و طولانیمدت اهمیت داشت. زیردریایی Manta Ray نورثروپ گرامن نیز با مزیتهای مختلف و با درنظرگرفتن این مؤلفهها ساخته شده است.
اولین مزیت زیردریایی بدون خدمه Manta Ray، صرفهجویی در انرژی برای مأموریتهای طولانی است. این زیردریایی دارای اندازه و شکل منحصربهفردی است که به آن اجازه میدهد تا در مصرف انرژی صرفهجویی کند. این زیردریایی درواقع نوعی گلایدر فوقالعاده بزرگ UUV یا XLUUV است.
زیردریاییهای XLUUV به دلیل اندازه بزرگشان برای پرتاب از کشتی یا زیردریایی مناسب نیستند و درعوض از یک اسکله به دریا انداخته میشوند. اندازه بسیار بزرگ Manta Ray نیز فضای بیشتر برای حمل بارهای مختلف یا حسگرها برای انواع مأموریتهای طولانیمدت و دوربرد فراهم میکند.
اندازه بزرگ این نوع زیردریاییها معمولاً حملونقل و صادرات آن به دیگر کشورها را دشوار میکند. اکثر این زیردریاییها وقتی بهطور کامل مونتاژ میشوند، آنقدر بزرگ هستند که نمیتوان آنها را برای حملونقل روی کامیون یا کشتی قرار داد. اکنون مهندسان نورثروپ گرامن Manta Ray را با درنظرگرفتن این ملاحظات طراحی کردند. بهلطف طراحی مدولار، Manta Ray را میتوان برای حمل آسان به قطعات کوچک جدا کرد.
درنهایت، برای آزمایش Manta Ray نیازی به خدمه درون آن نیست و به همین دلیل میتوان در مأموریتهای مختلف بدون بهخطرانداختن جان خدمه آن را مورد آزمایش قرار داد.
منبع: دیجیاتو