شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

چگونه از شر بخارگرفتگی عینک در هنگام ماسک زدن راحت شویم

  • کد خبر: ۲۳۴۸۲
  • ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳
چگونه از شر بخارگرفتگی عینک در هنگام ماسک زدن راحت شویم
استفاده از ماسک برای عینکی‌ها کار چندان راحتی نیست. به‌خصوص اگر قرار باشد کرونا همچنان به جهان‌گشایی‌های خود ادامه دهد و در تمام جهان مثل چین و جمهوری چک یا اتریش یا آمریکا توصیه استفاده همگانی از ماسک سراسری شود.

به گزارش شهرآرانیوز، تخمین زده می‌شود بیش از 50 درصد جمعیت جهان برای بهبود بینایی خود به عینک نیاز داشته باشند. استفاده از ماسک برای نیمی از مردم جهان مساوی است با بخار گرفتگی عینک و کاهش شدید دید، به‌طوری که این کاهش دید ممکن است آن‌ها را از استفاده از ماسک منصرف کند.

 

این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی برخلاف روزهای اولیه شیوع کرونا توصیه‌هایی هم برای استفاده دائمی از ماسک‌های خانگی و غیر جراحی منتشر کرده است.

 

گمان می‌رود ماندگاری کرونا خیلی بیشتر از چیزی باشد که پیش‌بینی می‌شود و جهان ناچار به کم کردن قوانین منع رفت‌وآمد یا همان قرنطینه خواهد بود. در این شرایط عینکی‌ها هم باید فکری به حال بخار شیشه‌های خود بکنند.

 

دلیل بخار گرفتن شیشه‌های عینک چیست؟

پیش از هر چیز بیایید دلیل بخار گرفتن شیشه‌های عینک را بررسی کنیم: علت تفاوت دمایی است.

 

اگر در یک روز سرد بیرون خانه باشید و از آنجا وارد یک محیط گرم و مرطوب بشوید بخارآب روی عدسی‌های سرد عینک تبدیل به بخار خواهد شد. دلیل دیگر و مهم‌تر بخار گرفتن شیشه‌های عینک در هنگام استفاده از ماسک، تنفس شماست.

 

ماسک باعث می‌شود هوایی که به‌وسیله تنفس از دهان خارج می‌شود به‌جای حرکت به سمت بیرون به سمت بالا هدایت شود. نفس شما مرطوب است و همین گرما و رطوبت بعد از برخورد با شیشه‌های سرد عینک تبدیل به بخار می‌شوند. بخار گرفتگی شیشه‌های عینک به نوع ماسک استفاده شده، دمای هوا یا موارد دیگری بستگی دارد. به همین دلیل راه‌حل خلاص شدن از این بخار شیشه‌ای هم مختلف است.

 

راه‌حل اول: صابون و آب

پیش از استفاده از ماسک عینک خود را با آب و صابون بشویید اما به‌جای خشک‌کردن آن با پارچه یا دستمال عینک اجازه بدهید خودبه‌خود خشک شود. هدف از این کار باقی ماندن یک‌لایه بسیار نازک و پنهان از صابون روی شیشه‌هاست که مانع جمع شدن رطوبت روی عینک شود.

 

اما این راه‌حل چند مشکل برای شما ایجاد خواهد کرد. لکه‌های آب خشک‌شده روی عینک کیفیت بینایی شما را کاهش خواهد داد. از طرفی پس از چند ساعت همین لایه صابون هم از بین خواهد رفت و شما باید دوباره این کار را تکرار کنید.

 

به همین دلیل این روش در مواقعی که قصد استفاده بلندمدت از ماسک را دارید مناسب نخواهد بود. استفاده از خمیرریش هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای صابون باشد اما مقدار و نحوه استفاده از آن را باید پس از دفعات مختلف تجربه کنید تا بهترین حالت را بیابید.

 

راه‌حل دوم: پوشاندن کامل ماسک

این راهکار برای همه ماسک‌ها مناسب نیست اما برای بسیاری افراد هم ممکن است بهترین راه‌حل باشد. اگر جزو کادر درمانی هستید و از ماسک‌های N95 یا مانند آن استفاده می‌کنید می‌توانید مسیر حرکت هوا از دهان به سمت عینک را مسدود کنید. بسیاری از ماسک‌های حرفه‌ای‌تر، یک قطعه فلزی کوچک در لبه فوقانی خود دارند که به شما اجازه می‌دهند با محکم کردن آن روی بینی خود عبور هوا را به حداقل برسانید.

 

البته گاهی ممکن است رطوبت و تفاوت دمایی از طریقی جز تنفس و برای مثال از راه تعرق بدن ایجاد شود و شیشه‌های عینک را بخار گرفته کند.

 

راه‌حل سوم: استفاده از دستمال‌کاغذی

این روش برای استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای یا مانندان کاربرد دارد و می‌تواند مسیر حرکت هوای گرم به سمت عینک را کاهش دهد. اولین بار این روش را اداره پلیس شهر توکیو توصیه کرد و در فضای مجازی به‌عنوان یک روش کاربردی معرفی شد. برای این کار یک دستمال‌کاغذی را تا بزنید و آن را روی لبه فوقانی ماسک روی بینی قرار دهید.

 

راه‌حل چهارم: مواد شیمیایی ضد بخار

مواد مختلفی با عنوان ضد بخار برای عینک‌های شنا و شیشه‌های اتومبیل در بازار وجود دارند که می‌توانند مانع بخار گرفتگی شیشه‌های عینک در هنگام استفاده از ماسک شوند.

 

اما مشکل اصلی این است که ما دقیقاً از تأثیرات احتمالی این موارد اطلاعی نداریم. به‌خصوص اینکه قرار است آن‌ها در نزدیکی عضو حساسی مانند چشم استفاده کنیم. به همین دلیل اگر به‌صورت آنلاین یا حضوری به دنبال این مواد هستید حتماً از خطرات احتمالی آن مطلع باشید یا برای این کار با چشم‌پزشک مطلع مشورت کنید.

 

راه‌حل پنجم: تا زدن بالای ماسک

این روش را هم ابتدا ژاپنی‌ها و در همان اوایل شیوع ویروس کرونا پیشنهاد دادند و به‌طور ویژه برای آن دسته از ماسک‌هایی که قطعه فلزی ندارند مناسب است. به این شکل که یک‌چهارم یا یک‌پنجم بالایی ماسک را به داخل تا بزنید. اگر هم به فکر می‌کنید این کار سایز ماسک شما را از حالت استاندارد خارج می‌کند می‌توانید از همان راه‌حل سوم (دستمال‌کاغذی) استفاده کنید.

 

تغییر سایز و پوشاندن کل فضای بالایی ماسک البته ممکن است با دستورات پزشکی و بهداشتی در تضاد باشد، چرا که تغییر جریان طبیعی هوای خارج‌شده از دهانِ پشتِ ماسک ممکن به گسترش بیشتر ویروس در محیط منجر شود. این مورد تنها در مواردی است که فرد مبتلا به کرونا و تنفس او محتمل به آلودگی با ویروس باشد. پس در شرایطی که واقعاً ضروری است لبه بالایی ماسک خود را بپوشانید.

 

راه‌حل ششم: استفاده از عینک دوم

تمام این ماجرای بخار گرفتن شیشه‌های عینک به دلیل تغییر در دما است. به همراه داشتن عینک دوم و جایگزین کردن آن پس از ورود به یک محیط گرم‌تر می‌تواند از بخار گرفتگی شیشه‌های عینک پیشگیری کند. این راهکار اما برای همه جواب نمی‌دهد، همه عینک مناسب دومی در اختیار ندارند یا اینکه تنفس شما خود می‌تواند تغییر دما ایجاد کند.

 

اگر هیچ‌کدام از این راه‌حل‌ها هم مشکل بخارگرفتگی عینک شما را در هنگام ماسک زدن حل نکرد، نگران نباشید، با گرم‌تر شدن هوا این مسئله به حداقل خواهد رسید. فعلاً بهترین توصیه برای از قطع زنجیره انتقال، در صورت امکان، در خانه ماندن است.

نویسنده: عماد پورشهریاری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->