قطع برق تمامی سامانه‌های نظارتی اسرائیل در مرز با اردن را ۱۲ ساعت از کار انداخت مقام لبنانی:‌ رئیس جمهور و نخست وزیر در تصمیم اشتباه دولت تجدید نظر کنند حمله عربستان سعودی به یمن + جزئیات کامل (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) هشدار مقام حزب‌الله نسبت به وقوع سونامی انسانی در لبنان آیا همسر ماکرون، رئیس جمهور فرانسه یک مرد بوده است؟ سردار غیاثی: اتحاد امت اسلامی، کلید تعالی ایران اسلامی است دور سوم مذاکرات فنی ایران و آژانس در وین برگزار شد (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) انفجار در خیبرپختونخواه پاکستان؛ یک نفر کشته و چندین تن زخمی شدند امارات اظهارات نتانیاهو در مورد آوارگی فلسطینی‌ها را محکوم کرد تلاش برای ترور یک مقام اسرائیلی توسط ترکیه رد شد مشارکت رئیس سابق شاباک در آدم ربایی در آلمان حادثه امنیتی سخت برای نظامیان اسرائیلی در غزه (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) عراقچی: پیام‌ها با آمریکا همچنان از طریق واسطه‌ها رد و بدل می‌شود نارندا مودی به اظهارات ترامپ واکنش نشان داد سفر یک هیات بلندپایه از حماس به قاهره اعزام ۱۰ جنگنده «اف-۳۵» آمریکایی به کارائیب برای رویارویی احتمالی با ونزوئلا واکنش حماس به بمباران برج‌های مسکونی غزه توسط اسرائیل فرمانده جدید سنتکام به اراضی اشغالی سفر کرد (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) سفرای ایران در امارات و فیلیپین با عراقچی دیدار کردند افزایش چشمگیر حضور نظامی روسیه در مرز فنلاند اسرائیل با بمباران برج‌های مسکونی غزه به دنبال چیست؟ + فیلم امکان خروج ایران از NPT با قید ۳ فوریت در مجلس بررسی می‌شود (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) روایت فرمانده ارتش از رودرویی خلبانان ایرانی در جنگ ۱۲ روزه با دشمن به میزبانی رئیس جمهور، نشست مشترک سران قوا برگزار شد روسیه: ارمنستان و آذربایجان متحدان ما هستند | از بازگشایی مسیر‌ها حمایت می‌کنیم همکاری‌های دوجانبه محور گفت‌وگوی مقام ارشد امنیتی هند با لاریجانی
سرخط خبرها

پدیدارشناسی بحران کرونا

  • کد خبر: ۲۳۴۸۳
  • ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
پدیدارشناسی بحران کرونا
روح‌ا... اسلامی عضوهیئت‌ علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی
بحران جهانی همه کشور‌ها را دربر گرفته است. نظام‌های سیاسی در میانه حفظ اقتصاد یا حفظ جان شهروندان گرفتار شده‌اند. شاخص‌های اقتصادی در ابعاد جهانی سقوط کرده است. نیمی از جمعیت بشر به کنج خانه‌ها پناه برده‌اند و بیشتر فعالیت‌های زندگی روزمره تعلیق شده است. پرواز‌ها اندک، کارخانه‌ها کم‌شیفت، اداره‌ها و نهاد‌ها خلوت، خیابان‌ها ساکت و زندگی جمعی مختل شده است. از منظر پدیدارشناسی این بحران نتیجه اقدامات انسان است و باید به شیوه زندگی و سیاست‌گذاری‌های موجود شک کنیم.
بر اساس اندیشه پدیدارشناسی انسان از قدیم جزئی از هستی بوده و سعی داشته است تا نگهبان هستی باشد. در دوره جدید انسان از هستی جدا شد و با اعتقاد به انسان‌گرایی و عقل‌محوری گمان کرد تافته‌ای جدابافته است و به هر شکل ممکن باید محیط خویش را کنترل کند. به‌تدریج کنترل و مدیریت همه اشیا، حیوانات، منابع، محیط‌زیست و در آخر اجتماعات انسانی غایت سیاست‌گذاری شد. انسانی که متفاوت بود و خود را خدای هستی قلمداد کرد. حیوانات، جنگل‌ها، آب، قنات، کوه‌ها و هر آنچه وجود داشت منبع انرژی و تولید قرار گرفت. این رویه کمی کردن و قصد سلطه با خلق فناوری تداوم یافت. دریا، کوه، کویر، حیوانات و حتی انسان‌ها، دیگر زیبا و قسمتی از کل هستی قلمداد نمی‌شدند، بلکه همه منابع انرژی و سوژه‌هایی رام‌شدنی بودند که بشر هر روز در فکر فتح آن‌ها بود. میل سیری‌ناپذیر بشر به سلطه و مدیریت همه منابع باعث شد حدی بر فرایند‌های توسعه متصور نباشد. انسان‌ها هستی را عدد می‌دادند و در رقابت با یکدیگر همه جریان‌های طبیعی آب، خاک، هوا و آتش را از مسیر خود خارج می‌کردند.
انسان گمان می‌کرد هرچه می‌خواهد می‌تواند انجام دهد و با نشستن بر جای خداوند به مهار مرگ، جنگ، استبداد، زلزله، بیماری و همه شر‌ها دست خواهد یافت. سلطه و کمی کردن و رویکرد تغییر هستی به طغیان هستی منجر شد. شهر‌های بزرگ دنیا که محل تجمع جمعیت سرگشته شده بودند، اکنون هوای سالم ندارند. تجمع، شلوغی و آلودگی امکان دیدن زیبایی‌ها را از بشر سلب کرده است. انسان‌های منزوی، افسرده و ناراضی در سراسر دنیا گمان می‌کردند می‌توانند هستی را تسخیر کنند. نقش شبانی هستی و حفاظت از آن به فراموشی سپرده شد و به‌جای آن شرکت‌ها، کارخانه‌ها، برج‌ها، سدها، ماشین و هواپیما و فناوری‌های جدید خلق شد. به اعتقاد پدیدارشناسان، هستی بسیار قدرتمند است و انسان موجودی ضعیف و کوچک در نظام آفرینش محسوب می‌شود. هجوم و غارت طبیعت و نابودی تنوع زیستی و حیوانی به خلق بیماری و مریضی‌های واگیردار منجر شد. بیماری‌های فراگیر فعلی ناشی از نابودی عرصه زندگی حیوانات، گیاهان و سایر موجوداتی است که آن‌ها نیز به اندازه انسان حق زندگی داشتند.
اکنون همان بلایی که انسان‌ها بر سر حیوانات می‌آوردند و آن‌ها را در محیط‌های بسته و مناطق کنترلی نگه می‌داشتند، برای انسان‌ها تکرار شده است. جمعیت‌های انسانی همه آیین‌ها و مراسم ملی و مذهبی را تعطیل کرده‌اند. دولت‌ها به گوشه‌ای خزیده‌اند و در حال حساب و کتاب برای انجام تصمیمات سخت هستند. مصرف سوخت‌های فسیلی در کارخانه، ماشین و هواپیما به کمترین میزان خود رسیده است. خیابان و شهر‌ها خلوت شده است. اما در غیبت انسان و تعلیق فعالیت‌های مخرب او، اکنون هستی نفس می‌کشد. آسمان شهر‌ها آبی شده و کوه‌ها نمایان گردیده‌اند. پرندگان و سایر حیوانات به شهر‌ها و خیابان‌ها آمده‌اند. گل و گیاه در همه‌جا روییده است و تخریب محیط‌زیست کاهش یافته است. در غیبت انسان‌ها اکنون هستی زیبایی‌هایی خود را نشان می‌دهد و فرصتی برای سایر موجودات فراهم شده است. بحران اخیر از منظر پدیدارشناسی نوعی تعقل و به پرسش کشیدن سبک‌های مخرب زندگی است که با قصد تخریب و سلطه انسان را از جایگاه شبان هستی به تخریبگر محیط و در نهایت نابودی خود رسانده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->