انتقال ۸ نفر از حجاج بستری در بیمارستان‌های مکه و مدینه به ایران (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) فوت ۱۸ زائر ایرانی حج ۱۴۰۴ در سرزمین وحی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) زائران خراسانی بیت‌الله الحرام با ۳۷ پرواز به مشهد بازمی‌گردند  امت اسلامی به وحدت، همگرایی و صلابت دینی در برابر کفر جهانی نیاز دارد خاکِ آستان رضا (ع) گشتن | گذری بر تاریخ دفن اموات در حرم‌مطهر‌رضوی که قدمتی هزار‌ساله دارد سرلشکر سلامی: مقاومت مردم در دفاع مقدس ریشه پیدا کرد موج‌ها می‌سوختند از اشتیاق پا شدن استقبال مشهد از عید غدیر با برپایی ۲ هزار موکب و گستراندن بزرگ‌ترین سفره اطعام در خیابان امام رضا(ع) پرچم غدیر در بیش از ۷۰۰ نقطه جهان برافراشته می‌شود | بیش از ۳ هزار مترمربع فرش جدید، زینت‌بخش حرم مطهر علوی شد یک نشدن تاریخی و دردناک غدیر، راه روشن تاریخ | درباره اهمیت حفظ عید غدیرخم به عنوان یک حادثه تاریخی هادی امت علمدار تبیین | مروری بر اقدامات و دستاورد‌های امام‌هادی (ع) در دوران امامت ایشان نخستین گروه حجاج مشهدی و خراسانی وارد فرودگاه مشهد شدند + فیلم (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) استقرار ۳ تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشن مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر پایتخت مراسم بازآفرینی موزه قرآن حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد معرفی کتاب «اسناد مشروح مذاکرات مقامات ایران و عراق پیرامون اسرا و مفقودین (۱۳۶۹_۱۳۸۱)» بزرگترین سفره اطعام علوی کشور امسال در مشهد گسترده می‌شود کارکرد اجتماعی و سیاسی دعا در سیره امام هادی (ع) چهار نفر از حجاج خراسان رضوی بر اثر ایست قلبی جان باختند
سرخط خبرها

درس «احمد مروی» تعطیل نشد

  • کد خبر: ۲۳۴۹۶
  • ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
درس «احمد مروی» تعطیل نشد
فرید مدرسی روزنامه نگار
آنچه در ماجرای آغاز شیوع کرونا به روشنی دیده نشد، درسی بود که تولیت آستان قدس رضوی به همه داد، حتی به دولتی‌ها. پیش از همه، حتی پیش از دانشگاه‌ها و مدارس، اعلام کرد ما از نظر وزارت بهداشت تبعیت می‌کنیم. چند‌روز پیش هم روابط عمومی تولیت گفت: ما خودمان در‌های حرم را نبستیم، ستاد مبارزه با کرونا گفت ببندید، بستیم؛ آن‌ها بگویند باز می‌کنیم.
درسی که آقای احمد مروی به سایر کارگزاران، تولیت‌ها، روحانیون، سیاست‌مداران و دولتمردان داد جای تشویق، تقدیر و الگوبرداری داشت که در بازار سیاه کرونا گم شد و دیده نشد که او چگونه رفتار کرد، تصمیم گرفت و به چه سبک و سیاقِ آرامی آن را اجرایی کرد. او آن‌گونه رفتار کرد که در دیگر اماکن مذهبی جهان، پس از او بود که این راه را رفتند؛ چه الگو گرفته باشند، چه نگرفته باشند.
مروی به همه آموخت که هر مسئله‌ای را باید به متخصص آن مرجوع کرد و از او پرسید و در فضای سیاست‌زده و احساساتی تصمیم نگرفت؛ حتی اگر نتیجه را دوست نداشتیم و با بغض آن را اعلام کردیم تبعیت کنیم. قانون قانون است، چه بپسندیم، چه از آن ناخشنود باشیم.
مروی دانست که حکومت‌داری آداب دارد و نمی‌توان بر تبعیت از نظام پافشاری کرد، اما به هنگام، جدایی‌طلبانه بر تصمیم آن شورید و به دلیل عدم مشورت با خود، تصمیمات کلان حکومتی را طرد و رد کرد. او بیش از دیگران از بستن در‌های حرم امام رضا (ع) دل‌شکسته بود، اما تبعات حکومت را فهمیده و آن را پی گرفته بود. بودند دیگرانی همچون او که منصوب مقامات جمهوری اسلامی بودند و هرروز در تبعیت از نظام شور و شعار دادند و بر دیگران تاختند که چرا این‌گونه‌اید و آن‌گونه‌اید، ولی در چنین بزنگاه‌هایی شوریدند و گله کردند و در جبهه مقابل نشستند. مروی همچون آنان نبود و نشد؛ آداب‌دان بود و ادب‌دان، نمونه‌ای از کارگزاران اصول‌گرای نظام.
این روش، منش و مصداق باید برای همگان الگو شود، به‌ویژه برای آنان که منصوب یا مدافع حکومت‌اند؛ وگر نه پایان خروج از این مسیر، هرج‌ومرج است و تضعیف اقتدار هیئت حاکمه و خنجر زدن به نظام از پس پرده. می‌توان امیدوار بود که برخی ناآگاهانه تاکنون چنین رفتار کرده‌اند، اما از این پس می‌دانند که یا در جرگه حامیان نظام و حکومت هستند یا نیستند؛ اگر باشند راهی جز تبعیت از تصمیمات کلان حکومتی ندارند، حتی اگر آن را دوست نداشته باشند و باب میلشان نباشد. نمی‌توان پوزیسیون بود، اما در جبهه اپوزیسیون نشست و پرچم جدایی‌طلبی برافراشت. آداب کارگزاری نظام را مروی تدریس کرد، در ایام شیوع کرونا و این درس تعطیل نشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->