درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد درباره مهندس عباس آفرنده، طراح گنبد ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد| یادگارفیروزه فام آفرنده جشن‌تکلیف نوجوانان پسر عرب‌زبان در حرم مطهر رضوی برگزار شد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هر چه می‌خواهد دل تنگت، نگو! نگاهی به کارکرد اجتماعات دینی در جامعه
سرخط خبرها

درس «احمد مروی» تعطیل نشد

  • کد خبر: ۲۳۴۹۶
  • ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
درس «احمد مروی» تعطیل نشد
فرید مدرسی روزنامه نگار
آنچه در ماجرای آغاز شیوع کرونا به روشنی دیده نشد، درسی بود که تولیت آستان قدس رضوی به همه داد، حتی به دولتی‌ها. پیش از همه، حتی پیش از دانشگاه‌ها و مدارس، اعلام کرد ما از نظر وزارت بهداشت تبعیت می‌کنیم. چند‌روز پیش هم روابط عمومی تولیت گفت: ما خودمان در‌های حرم را نبستیم، ستاد مبارزه با کرونا گفت ببندید، بستیم؛ آن‌ها بگویند باز می‌کنیم.
درسی که آقای احمد مروی به سایر کارگزاران، تولیت‌ها، روحانیون، سیاست‌مداران و دولتمردان داد جای تشویق، تقدیر و الگوبرداری داشت که در بازار سیاه کرونا گم شد و دیده نشد که او چگونه رفتار کرد، تصمیم گرفت و به چه سبک و سیاقِ آرامی آن را اجرایی کرد. او آن‌گونه رفتار کرد که در دیگر اماکن مذهبی جهان، پس از او بود که این راه را رفتند؛ چه الگو گرفته باشند، چه نگرفته باشند.
مروی به همه آموخت که هر مسئله‌ای را باید به متخصص آن مرجوع کرد و از او پرسید و در فضای سیاست‌زده و احساساتی تصمیم نگرفت؛ حتی اگر نتیجه را دوست نداشتیم و با بغض آن را اعلام کردیم تبعیت کنیم. قانون قانون است، چه بپسندیم، چه از آن ناخشنود باشیم.
مروی دانست که حکومت‌داری آداب دارد و نمی‌توان بر تبعیت از نظام پافشاری کرد، اما به هنگام، جدایی‌طلبانه بر تصمیم آن شورید و به دلیل عدم مشورت با خود، تصمیمات کلان حکومتی را طرد و رد کرد. او بیش از دیگران از بستن در‌های حرم امام رضا (ع) دل‌شکسته بود، اما تبعات حکومت را فهمیده و آن را پی گرفته بود. بودند دیگرانی همچون او که منصوب مقامات جمهوری اسلامی بودند و هرروز در تبعیت از نظام شور و شعار دادند و بر دیگران تاختند که چرا این‌گونه‌اید و آن‌گونه‌اید، ولی در چنین بزنگاه‌هایی شوریدند و گله کردند و در جبهه مقابل نشستند. مروی همچون آنان نبود و نشد؛ آداب‌دان بود و ادب‌دان، نمونه‌ای از کارگزاران اصول‌گرای نظام.
این روش، منش و مصداق باید برای همگان الگو شود، به‌ویژه برای آنان که منصوب یا مدافع حکومت‌اند؛ وگر نه پایان خروج از این مسیر، هرج‌ومرج است و تضعیف اقتدار هیئت حاکمه و خنجر زدن به نظام از پس پرده. می‌توان امیدوار بود که برخی ناآگاهانه تاکنون چنین رفتار کرده‌اند، اما از این پس می‌دانند که یا در جرگه حامیان نظام و حکومت هستند یا نیستند؛ اگر باشند راهی جز تبعیت از تصمیمات کلان حکومتی ندارند، حتی اگر آن را دوست نداشته باشند و باب میلشان نباشد. نمی‌توان پوزیسیون بود، اما در جبهه اپوزیسیون نشست و پرچم جدایی‌طلبی برافراشت. آداب کارگزاری نظام را مروی تدریس کرد، در ایام شیوع کرونا و این درس تعطیل نشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->