به گزارش شهرآرانیوز، تحملش سخت است که پشت ترافیک گیر کرده و از گرمای هوا کلاف شده اید. دردناکتر این است که شیشههای خودروتان را بالا میدهید تا کولر را روشن کنید که متوجه خراب بودن آن میشوید. در این لحظه که توقع داشته اید باد سرد از شدت گرمازدگی تان بکاهد با بوی نامطبوع یا گرد و غبار جای گرفته در موتور آن روبه رو میشوید.
اگر تا به امروز به این نکته که کولر اتومبیلتان در شرایط دمایی فعلی بسیار کارآمد است، توجهی نکرده اید، فرصت را از دست ندهید. آب دستتان هست کنار بگذارید و به سراغ آماده سازی کولر خودروتان بروید. در ادامه حمیدرضا ستودهنیا، مهندس مکانیک خودرو نکات مفید و کاربردی را در این باره به ما گوشزد میکند که مطالعه آن برایتان خالی از نکته نخواهد بود.
شاید دانستن اجزای تشکیل شده کولر از جمله مبرد یا همان گاز، کندانسور، کمپرسور، گیرنده، شیر انبساطی و کویلهای تبخیر به کارتان نیاید، اما به سراغ سرویس کار مجرب رفتن بسیار به کارتان میآید و گره از مشکلتان باز میکند. وقتی به سراغ مکانیک خودروتان میروید و مشکل سرد نشدن کولر را جویا میشوید و او برایتان توضیح میدهد که مشکل از کجاست، خیالتان جمع میشود که سرویس و نحوه شارژ کردن کولر را برای بهبود عملکرد سیستم خنک کننده اتومبیل به بهترین نحو انجام داده است.
یکی از اقداماتی که باید برای راه اندازی کولر انجام دهید تمیز کردن کانال کولر است. برای این کار از برس و مسواکهای فومی استفاده کنید. یک محلول تمیز کننده خانگی مانند آب گرم و سرکه یا آب لیمو را با یکدیگر مخلوط و بعد به کمک برس و محلول تمیز کننده، بین شیارهای هواکش را تمیز کنید.
از تعویض فیلتر هوای کابین فراموش نکنید. این امکان برای خودروهایی که هم اکنون در بازار هستند مهیا شده است. بهترین زمان برای تعویض این فیلتر، بعد از ثبت کارکرد ۲۴ هزار کیلومتری در خودروست.
شاید در ظاهر عیب و ایرادی را متوجه نشوید، اما به محض اینکه دکمه کولر را میزنید، بوی سوختگی از دریچههای کولر ماشین به مشام میرسد. هر بویی یک نشانه است. به عنوان نمونه:
درست مثل تعویض روغن که روی کارت مخصوص، کیلومتر حرکت با خودرو را یادداشت میکنید برای پر کردن گاز کولر هم تاریخ داشته باشید. در حالت کلی کولر خودرو بعد هر دو سال استفاده نیاز به گازگیری مجدد دارد، اما بسته به میزان استفاده از آن این زمان حتی میتواند کمتر هم باشد.
بد نیست بدانید در حالت عادی، خروجی هوای سرد کولر ماشین بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد پایینتر از دمای هوای بیرون قرار میگیرد. بسیار پیش آمده است که کولر را روشن کرده اید و بعد از مدتی کار متوجه بادگرم از آن شده اید. شاید در این شرایط دسترسی به سرویس کار کولر نداشته باشید. بد نیست بدانید علت باد گرم کولر از چیست.
ممکن است در زمان رانندگی هر یک از اجزای برق خودرو مانند فیوزها، رلهها یا حتی کلیدهای آن دچار مشکل شوند. در این حالت یا کل سیستم کولر خودرو روشن نمیشود یا باد آن گرم است.
«مبرد» مادهای است که در سیستم خنک کننده خودرو استفاده میشود. اگر سطح مایع مبرد از حد لازم کمتر شود، باید به داشتن نشتی در سیستم آن شک کنید.
یکی دیگر از اجزای کاربردی سیستم خنک کننده «کندانسور» است. گاهی این قطعه گرد و غبار موجود در جاده را به اشکال مختلف جذب میکند که در این حالت میتواند منجر به مسدود شدن لولههای این قطعه از کولر، شکستگی و حتی سوراخ شدن آنها شود.
افزایش دور موتور و همچنین گرد و غبار زیادی که وارد اپراتور کولر میشود. باعث میشود تا کولر باد گرم تولید کند.
بارها پیش آمده است که دکمه AC را روشن کرده ایم، اما تنظیمات روی حالت بخاری است. این مشکل برای اغلب افراد پیش آمده است. باید تنظیمات را به حالت استفاده از کولر برگردانید.
«فن کولر» ممکن است به علت آسیب دیدگی مثل ترک خوردن یا شکسته شدن منجر به پایین آمدن کیفیت باد کولر یا گرم شدن آن شود. باید برای تعمیر آن اقدام کنید.
آلودگی فیلتر کولر هم میتواند یکی دیگر از دلایل گرم شدن هوای آن محسوب شود. به همین دلیل هنگام آماده سازی کولر خودرو برای تابستان باید به این قطعه نیز توجه کنید.
برای استفاده هر چه بهتر از کولر خودرو خود نکات زیر به خاطر بسپارید:
یادتان باشد هر چه موتور خودرو سریعتر کار کند به سیستم خنک کننده کمک میکند تا به صورت مؤثرتری خودرو را خنک کند. در این حالت در مصرف بنزین نیز صرفه جویی خواهد شد. به خاطر بسپارید که در گرمترین روزهای سال هم هوای خودرو در ابتدا گرمتر از هوای بیرون است. بهتر است ۱۰ تا ۲۰ ثانیه پنجرههای خودرو را باز بگذارید. شاید تصور کنید که با این کار انرژی کولر به هدر میرود، اما باز گذاشتن پنجره برای مدت کوتاهی باعث میشود تا خودرو زودتر خنک شود؛ بنابراین بر خلاف تصور شما فضای داخلی نسبت به حالتی که پنجرهها بسته هستند، زودتر خنک میشود.
چرا فکر میکنید در زمستان نباید دست به کولر زد! استفاده نکردن طولانی مدت از کولر ماشین میتواند منجر به بروز مشکل در آن شود. به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یکبار خصوصا در فصل سرما آن را روشن کنید.
بد نیست بدانید انتخاب کمترین دمای کولر باعث میشود فن آن در بهترین حالت تنظیم شده و تهویه هوای خودرو کارآمدتر شود. در حالت معمول هوای داخل خودرو تا ۳۸ درجه خنک میشود، اما در صورتی که شما دمای بالاتری را انتخاب کنید، سیستم را مجبور کرده اید که هوای خنک را دوباره گرم کند و با این کار سوخت بیشتری را بسوزاند.
دقت کنید که وسیله نقلیه تان را در سایه یک درخت، خانه یا وسیله بزرگتر پارک کرده باشید وقتی ساعتهای متوالی زیر نور خورشید بماند، در کارایی بهتر کولر خودرو و کاهش دمای کلی اتومبیل اخلال به وجود میآید.
تا جایی که میتوانید از روکشهای چرمی برای صندلیهای خودرو استفاده نکنید، زیرا گرما را در خود نگه میدارند. بهترین انتخاب، روکشهای پارچهای است.
یک عادت اشتباه برخی از رانندگان این است که وقتی به مقصد میرسند بدون توجه به روشن بودن کولر، خودرو خود را خاموش میکنند. برای بهترین عملکرد کولر بهتر است قبل از خاموش کردن خودرو، کولر را خاموش کنید.
درست است که بعضی از روزها از شدت گرمای هوای بیرون به خودروتان پناه میبرید تا خنک شوید، اما بلافاصله پس از آنکه سوار خودرو شدید، کولر خودرو را روشن نکنید. چند دقیقه پنجرهها را باز بگذارید تا هوای کابین عوض شود و سپس اقدام به روشن نمودن کولر کنند.
کولر ماشین را در سرعت و دور موتور پایین روشن کنید و پس از روشن کردن، سرعت فن را بالا ببرید تا هوای گرم موجود در لولههای تهویه خارج شود.
دکمه گردش داخلی کولر را در زمانی که در تونلها و یا هوای آلود هستید فعال کنید، زیرا موجب زودتر سرد شدن هوای داخل میشود.
از این نکته غافل نشوید که استفاده طولانی مدت از کولر خودرو در ترافیکهای سنگین یا سربالاییهای شدید، فشار زیادی را به موتور و خودرو وارد میکند. بهتر است در یک سیکل منظم، کولر را چند دقیقه خاموش و دوباره روشن کنید. همچنین از کاهش درجه کولر غافل نشوید.
در زمان استفاده از کولر ممکن است با اتفاقاتی روبه رو شوید. اصلا هول نشوید. مهمترین آنها عبارت است از:
صدای زیاد حین روشن شدن کولر: این صدا ناشی از شل شدن تسمه کمپرسور است.
نشتی گاز کولر: ورود هوای گرم به داخل کابین مهمترین نشانه نشتی گاز کولر است. وجود سوراخ یا ترک در قطعات سیستم خنک کننده همچون لوله ها، اتصالات، کندانسور، شیرهای ولوم و… باعث نشتی گاز مبرد و خرابی کولر میشوند.
جریان هوای ضعیف کابین: با آسیب دیدن هر یک از اجزای سیستم خنک کننده که دچار نقص شده اند حجم پرتاب باد از کولر کم میشود.
وجود آب داخل کابین:جهت اطلاع «اواپراتور» قطعهای در کولر است که رطوبت باد را به قطرات آب تبدیل میکند. قطرات آب روی اواپراتور جمع میشود و زیر خودرو میریزند، البته به شرطی که مشکلی در آب بندی این بخش وجود نداشته باشد. در غیر این صورت، قطرات آب روی اواپراتور از طریق دریچهها وارد کابین ماشین میشوند.