ثبت ۱۰ هزار و ۴۳۳ ولادت ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۴۰۲ اعلام ممنوعیت ترافیکی مراسم چهلم شهید رئیسی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۳) | جو پایدار در استان حاکم شد آزادسازی نرخ بلیت هواپیما رقابت میان ایرلاین‌ها را افزایش می‌دهد | قیمت بلیت مشهد-تهران ۲ میلیون و ۵۰۰ خواهد شد بازگشت آخرین کاروان حجاج خراسانی از سرزمین وحی به مشهد در ۱۴ تیر ۱۴۰۳ فوت ۹۴ موتورسوار تهرانی در تابستان ۱۴۰۲ زائران اربعین از کدام مرزها می‌توانند تردد کنند؟ یک کشته و ۶ مصدوم براثر تصادف در جاده فریمان- تربت‌جام (۱۱ تیر) ویدئو | زورگیری در بولوار سجاد مشهد خدمت‌رسانی ثبت‌احوال برای صدور شناسنامه المثنی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آیا روانشناسی مثبت‌اندیشی آینده‌ای در آن دارد؟ به این دلایل مهم شب‌ها از پنکه استفاده نکنید آغاز عملیات ژئوتکنیک در تصفیه‌خانه آزادی مشهد تحول در راهبری افراد کم‌بینا با فناوری واقعیت‌افزوده تماس‌های مزاحمتی به اورژانس مشهد همچنان افزایشی است ۴۰ نکته درباره معایب و مزایای کولر گازی درخواست شهریه ۸۰ تا ۹۵ میلیون تومانی توسط برخی مدارس غیر دولتی ۴۷ زائر ایرانی در بیمارستان‌های مکه و مدینه بستری هستند پیش‌بینی افزایش دما در کشور (۱۱ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

۳۲۰ بیمار فنیل کتونوری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند

  • کد خبر: ۲۳۶۶۷۸
  • ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
۳۲۰ بیمار فنیل کتونوری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند
رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماری فنیل کتونوری یک بیماری ژنتیکی نادر است که باعث ایجاد اسید آمینه‌ای به نام فنیل آلانین در بدن می‌شود که در مجموع ۳۲۰ بیمار زیر پوشش خدمات درمانی و مراقبتی این دانشگاه قرار دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر فرشید اقبالی با اشاره به اینکه کودکان مبتلا به فنیل کتونوری معمولا علامت خاصی ندارد، اما در ۴ یا ۵ ماهگی کودک خوب شیر نمی‌خورند و تهوع و بی قراری دارد که می‌تواند از نشانه‌های ابتلا باشد، گفت: این بیماری از سال ۱۳۹۱ مورد غربالگری قرار می‌گیرد و موارد شناسایی شده در کلینیک PKU بیمارستان اکبر تحت درمان توسط تیم پزشکی قرار می‌گیرند. 

وی با بیان اینکه این بیماری اگر به موقع شناسایی نشود می‌تواند عقب ماندگی‌های ذهنی شدیدی برای فرد ایجاد کند. تصریح کرد: فنیل آلانین پس از ورود به بدن توسط آنزیمی به نام فنیل آلانین هیدروکسیلاز شکسته و به تیروزین تبدیل می‌شود. اگر آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز که فقط در کبد ساخته می‌شود به دلیل اختلالات ژنی وجود نداشته باشد فنیل آلانین وارد شده به بدن، در بافت‌های مختلف از جمله مغز تجمع یافته و سبب آسیب‌های متعددی به بافت مغز می‌شود. این بیماری به صورت اتوزوم مغلوب (aa) به ارث می‌رسد و این بدان معناست که وقتی کودکی دچار این عارضه می‌شود قطعا هم پدر و هم مادر دچار این بیماری هستند که معمولاً در ازدواج‌های خویشاوندی این احتمال بالاتر است و در تولد هر فرزندانشان ۲۵درصد احتمال ابتلا به فنیل کتونوریا وجود دارد.

وی با بیان اینکه کودک مبتلا به بیماری فنیل کتونوری در ابتدای تولد بدون علامت است، اظهار کرد:، اما به تدریج دچار تأخیر در تکامل، استفراغ، کاهش رشد، روشن شدن رنگ مو‌های سر و چشم و تشنج می‌شوند، سپس با افزایش سن، کوچکی دورسر، بیقراری، کاهش توجه، حرکات تکراری دست‌ها و اندام‌ها و عقب‌ماندگی ذهنی بروز می‌کند. 

دکتر اقبالی با بیان اینکه همچنین ادرار و تنفس این کودکان به دلیل وجود فراورده‌های فنیل آلانین، بوی کپک می‌دهد و ممکن است راش‌های پوستی (کهیر) در بدن کودکان مبتلا مشاهده شود که با رشد کودک از بین می‌رود، عنوان کرد: غربالگری PKU، همزمان با غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید نوزادان در کلیه نوزادان ۳ تا ۵ روزه با گرفتن نمونه خون از پاشنه پا انجام می‌شود و در صورت مشکوک بودن، نوزادان فراخوان شده و پس از انجام آزمایش تائید و تشخیص بیماری، به منظور پیشگیری از ایجاد عوارض تحت رژیم غذایی و درمان قرار می‌گیرند.

 وی اظهار کرد: در مورد مادران بارداری که در دچار افزایش فینل آلانین خون می‌شوند، احتمال زیادی وجود دارد که فرزند آنها با عقب ماندگی ذهنی، کوچکی سر، مشکلات قلبی و رشدی به دنیا آید، زیرا در دوران جنینی در معرض فنیل آلانین زیادی قرار گرفته است.

دکتر اقبالی با اشاره به اینکه علاوه بر شناسایی و درمان بیماران، غربالگری نیز در دوران جنینی انجام می‌شود گفت: در هفته ۱۰ تا ۱۲ بارداری مادر به ازمایشگاه‌های ژنتیک مورد تایید وزارت بهداشت ارجاع داده می‌شود تا بیماری مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تایید بیماری، جنین با مجوز قانونی و رضایت خانواده سقط می‌شود. 

وی با بیان اینکه بعد از شناسایی و درمان به موقع بیماران فنیل کتونوری، خوشبختانه عوارض بیماری کمتر در کودکان مشاهده می‌شود، عنوان کرد: ۲۲۰ بیمار در مناطق تحت پوشش دانشگاه به این بیماری مبتلا هستند و به بیماران دانشگاه‌های سبزوار، نیشابور، تربت جام و تربت حیدریه نیز خدمت رسانی می‌شود که در مجموع ۳۲۰ بیمار در کلینیک بیمارستان اکبر تحت درمان هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->