رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

میانجی عربی

  • کد خبر: ۲۳۸۱
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
میانجی عربی
برخی گمانه‌زنی‌ها از میانجیگری نخست‌وزیر عراق در پرونده نفت‌کش‌ها حکایت دارد

نخست وزیر عراق عصر دوشنبه در سفری از پیش اعلام‌نشده برای دومین بار در سال جاری راهی تهران شد. انجام این سفر شاید بی‌ارتباط با افزایش تنش‌های منطقه‌ای نباشد. مقامات عراقی طی ماه‌های اخیر اعلام کرده‌اند ابزاری برای فشار و تحریم آمریکا علیه ایران نخواهد بود. این حضور دوباره نخست وزیر عراق به همراه هیئت عالی‌رتبه عراقی را می‌توان تقویت این پیام تلقی کرد. ‌وزارت خارجه عمان نیز اعلام کرد که یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه این کشور، شنبه آینده به تهران سفر می‌کند. با این حال، سفر غیرمترقبه
عادل عبدالمهدی به تهران باعث شد کنسرت علیرضا قربانی با نام «با من بخوان» که قرار بود شامگاه دوشنبه در کاخ سعدآباد برگزار شود لغو شود. البته شاید خود قربانی و طرف‌دارانش تا زمان اعلام خبر حضور آقای نخست‌وزیر از این مهمان سرزده خبر نداشتند.
اما آن‌طور که پایگاه اطلاع‌‌رسانی ریاست جمهوری از نشست و مذاکرات مقامات ایرانی و عراقی خبر داده است، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این نشست، دیدارها و سفر متقابل مسئولان ایرانی و عراقی بین 2 کشور را بر توسعه روابط و همکاری‌های فی‌مابین تأثیرگذار دانست و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد برداشته شدن گام‌هایی تأثیرگذار در گسترش روزافزون مناسبات همه‌جانبه تهران-بغداد هستیم و مطمئناً این روند ادامه خواهد داشت.وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مایل به افزایش تنش‌ها در منطقه و با کشورهای منطقه نیست و هرگز آغازکننده جنگ و تنش نخواهد بود گفت: ایران در طول تاریخ اصلی‌ترین حافظ امنیت و آزادی کشتی‌رانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده است و خواهد بود.رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه ثبات و امنیت منطقه همیشه برای ایران حائز اهمیت بوده است گفت: ایران و عراق می‌توانند به عنوان 2 کشور دوست و همسایه همکاری‌های خود را در راستای توسعه ثبات و امنیت منطقه گسترش دهند. روحانی همچنین تأکید کرد: معتقدیم مشکلات منطقه باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره و همکاری میان همسایگان و کشورهای منطقه حل و فصل شود.
عادل عبدالمهدی هم در این نشست با اشاره به برخی توطئه‌‌ها برای افزایش تنش‌ها در منطقه ادامه داد: عراق هرگز بخشی از تحریم‌ها علیه ایران نبوده است و نخواهد بود. اما درباره هدف این سفر، گمانه زنی‌های مختلفی نیز شکل گرفته است. روزنامه لبنانی «الاخبار» به نقل از منابع خود نوشت: انگلیس از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، خواسته است در بحران پیش‌آمده با تهران میانجیگری کند. این خبر زمانی تقویت می‌شود که بدانیم ساعتی قبل از حضور عبدالمهدی در تهران، او با پنی موردانت، وزیر دفاع انگلیس، به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده بود. روزنامه «صبح نو» نیز با اشاره به این سفر اعلام کرد: آقای نخست وزیر پیشنهاد برگزاری نشستی با موضوع «امنیت و عراق» را با خود به تهران آورده بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->