مدیریت حاشیه شهر مشهد با حمایت از روستا‌ها و چرخه تولید محقق می‌شود آیا قبل از خواب می‌توانیم چای بنوشیم یا نه؟ هشدار پلیس فتا: گول پیامک «بسته معیشتی رئیس جمهور منتخب» را نخورید افزایش هشت درصدی ماموریت اورژانس مشهد در روز‌های تاسوعا و عاشورا افزایش ۲۶درصدی پایش آلودگی هوای واحد‌های صنعتی کشور | خراسان‌رضوی در صدر پایش آلودگی توانمندسازی حدود ۱۴ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد خراسان‌رضوی پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تگرگ در برخی استان‌ها تا شنبه (۳۰ تیر ۱۴۰۳) مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خراسان‌رضوی: در استان، صف انتظار برای دریافت جهیزیه نداریم بهره‌مندی بیش از ۴۰۰ هزار نفر از بیمه زنان خانه‌دار کمبود جهانی انسولین‌های قلمی | بخشی از انسولین‌های قلمی مورد نیاز بازار از مسیر واردات تامین می‌شود نزاع و درگیری زوج جوان ۱۰ هکتار مزرعه را به آتش کشید نزاع خیابانی به قتل انجامید| اعترافات تکان دهنده جوان قاتل شکایت از پدر خیانتکار| او برای صیغه هایش میلیاردی هزینه می‌کرد! هشدار: یک مورد مثبت تب دنگی در تربت‌حیدریه مشاهده شد واژگونی لیفتراک در نیشابور حادثه آفرید (۲۷ تیر ۱۴۰۳) اعترافات مردی که گلوی همسرش را برید| فرزندان درخواست قصاص پدر را دارند قتل مسلحانه همسر خیانتکار و معشوقش در ویلا
سرخط خبرها

انتقال تب دنگی در فصول پرباران بیشتر است | روش‌های پیشگیری از ابتلا به تب دنگی چیست؟

  • کد خبر: ۲۳۹۵۶۰
  • ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۴
انتقال تب دنگی در فصول پرباران بیشتر است | روش‌های پیشگیری از ابتلا به تب دنگی چیست؟
رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان این‌که انتقال تب دنگی در فصول پرباران بیشتر است، راهکار‌هایی برای پیشگیری از گزش پشه آئدس و ابتلا به تب دنگی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، فرشید رضایی درباره ابتلای ده‌ها نفر از هموطنان به تب دنگی اظهار کرد: سال گذشته به‌دلیل بارندگی فراوان در جهان بیش از ۶ میلیون مورد ابتلا به تب دنگی بروز پیدا کرد که بیشترین موارد در آمریکای جنوبی و برزیل بود و سپس در هندوستان، آسیای جنوبی، پاکستان و برخی کشور‌های اروپایی مشاهده شد.

وی درباره نحوه انتقال ویروس تب دنگی افزود: زمانی که یک بیمار که به کشور‌های آلوده سفر داشته در دوره تب‌دار بیماری خود در منزل باقی نماند و پشه‌های آئدس او را نیش بزنند و ویروس از خون بیمار وارد بدن پشه‌ها شود، پس از ۷ روز از خونخواری، پشه‌ها می‌توانند ویروس خورده‌شده را با نیش زدن به افراد سالم دیگر در منزل یا محله سکونت بیمار منتقل کنند.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر فصول شایع انتقال بیماری تب دنگی بیان کرد: انتقال بیماری در فصول و زمان‌های خاص مانند فصول پرباران بیشتر می‌شود و نمونه آن باران و سیل‌های بهار امسال در امارات متحده عربی بود که منجر به تکثیر فراوان پشه و ابتلای هزاران نفر در امارات شد و سهم ما ابتلای بیش از ۱۰۰ مسافر بود که برای کار یا تفریح به آن کشور سفر کرده بودند.

آب راکد، زیستگاه مهم پشه آئدس

وی ادامه داد: پشه آئدس که عامل انتقال ویروس دنگی است، در هر جایی که آب باران یا لوله کشی جمع شود به راحتی امکان تکثیر دارد و از یک درب بطری تا ظروف بسیار بزرگ زیستگاه خوبی برای لارو پشه بعد از باز شدن تخم‌هاست.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان این که دست بشر برای مبارزه با این پشه بسته نیست و راه‌های مختلفی وجود دارد که شهروندان در صورت آلوده شدن پشه‌ها در آینده بتوانند از سلامت خودشان محافظت کنند؛ گفت: بیش از ۱۰۰ سال است که بسیاری از کشور‌های توریستی دنیا میزبان این پشه و بیماری‌های منتقله از آن هستند و در حالی که مردم به زندگی معمول خود با رعایت نکاتی بهداشتی برای ممانعت از تکثیر و تخم گذاری پشه‌ها ادامه می‌دهند، توریسم و گردشگری خود را نیز حفظ کرده‌اند. آنچه در شکل گیری همه‌گیری‌ها نقش مهمی دارد دانش مردم و رفتار‌های بهداشتی است که به صورت فردی و گروهی انجام می‌گیرد و درمورد تب دنگی نیز همین قانون حاکم است.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به تب دنگی چیست؟

رضایی درباره روش‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس و ابتلا به تب دنگی تصریح کرد: به مردم توصیه می‌شود در صورت مسافرت به کشور‌ها و مناطق آلوده، از بیرون رفتن در ساعات پرگزش روز یعنی صبح زود و هنگام غروب آفتاب پرهیز کنند. لباس‌های رنگ روشن، غیرچسبان، آستین بلند و شلوار بلند و جوراب بپوشند؛ بر روی قسمت‌هایی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود از فرآورده‌های دافع حشرات استفاده کنند. همچنین باید از خوابیدن در فضای باز اجتناب کنند و در خانه‌ها و اماکن اقامت خود از وجود توری در پنجره‌ها اطمینان حاصل کنند و در غیر این صورت از پشه بند استفاده کنند.

براساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر در ۵ استان شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان و مازندران پشه آئدس صید شده و نوع پشه صید شده در شمال و جنوب با یکدیگر متفاوت است و پشه جنوب تهاجمی‌تر و بیماری‌زاتر است و شدت بیماری بیشتری دارد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->