تاکید سفیر چین در تهران بر تلاش برای حفظ برجام | باید کشور فلسطین به پایتختی «قدس» ایجاد شود مخبر آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو‌های کارکرده را ابلاغ کرد (۳۱ تیر ۱۴۰۳) پزشکیان: حمایت رهبری بزرگ‌ترین سرمایه‌ ماست پژمانفر: کمیسیون اصل ۹۰ با رویکرد حمایتی بر دولت چهاردهم نظارت خواهد داشت فرایندهای آغاز دولت چهاردهم؛ از تنفیذ تا رأی اعتماد ترقی: اگر اصلاح‌طلبان بگذارند، آقای پزشکیان گرایشی به سیاست غرب ندارد | دولت جدید با مجلس چالش جدی خواهد داشت | مشهد برای هر دولتی باید مهم باشد انفجار مهیب در حیفا مزاح رهبر انقلاب با رئیس جمهور منتخب + فیلم برنامه خرید خدمت سربازی اجرا نخواهد شد | مشمولان خدمت وضعیت خود را مشخص کنند توصیه اکید رهبری، تعامل سازنده مجلس با دولت جدید است انتصابات جدید در فراجا (۳۱ تیر ۱۴۰۳) جدیدترین سامانه‌های راداری و جنگ الکترونیک به نیروی پدافند هوایی الحاق خواهند شد بازگشت ترامپ | تمسخر دموکرات‌ها در دستور کار ترس از یمن | تشدید وضعیت آماده‌باش در اراضی اشغالی و اتخاذ تدابیر امنیتی برای تأسیسات حیاتی رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید موفقیت همه ما است + فیلم و عکس قالیباف با خیرمقدم به رئیس‌جمهور منتخب: پزشکیان با روحیه انقلابی و بدون رعایت تشریفات در مجلس حاضر شد + فیلم پزشکیان در مجلس: تمام تلاشم این است که پاسخگوی مردم باشم + فیلم بایدن از حمله اسرائیل به یمن اطلاع داشت تظاهرات هزاران‌نفری در تل‌آویو برای آزادی اسرا + فیلم (۳۰ تیر ۱۴۰۳) نتانیاهو: عملیات یمن پیامی برای دشمنان ما است
سرخط خبرها

فرایندهای آغاز دولت چهاردهم؛ از تنفیذ تا رأی اعتماد

  • کد خبر: ۲۴۰۲۲۲
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
فرایندهای آغاز دولت چهاردهم؛ از تنفیذ تا رأی اعتماد
قرار است مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور در روزهای ۷ و ۹ مردادماه پیش رو برگزار شود؛ در این گزارش، به فرایندهای تشکیل و استقرار دولت و همچنین انتصاب معاونین و اعضای کابینه نگاهی داشته‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز؛  مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام ۱۴۰۳ نیمه تیرماه جاری برگزار شد و مسعود پزشکیان با کسب میزان ۱۶.۳۸۴.۴۰۳ رأی به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران منتخب شد.

درپی سانحه بالگرد حامل شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ و شهادت وی و همراهانش، طبق قانون اساسی می‌بایست تا ۵۰ روز انتخابات برای تشکیل دولت جدید برگزار می‌شد که این کار صورت گرفت و رئیس‌جمهور جدید انتخاب شده است.

در این گزارش قرار است نگاهی به مراحل و فرآیند‌های تشکیل و استقرار دولت جدید داشته باشیم.

۱۶ روز است که رئیس‌جمهور منتخب، مشخص شده و قرار است یکشنبه هفته آینده، ۷ مردادماه، مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین سه‌شنبه، ۹ مردادماه، مراسم تحلیف نیز در مجلس شورای اسلامی با حضور سران قوا و مقامات داخلی و میهمانان خارجی از کشور‌های مختلف برگزار شود.

بعد از تنفیذ و تحلیف و قبل از اخذ رأی اعتماد وزرا از مجلس، معمولاً رئیس‌جمهور جدید در جلسات دولت سابق با حضور کابینه حضور می‌یابد و جلسات ادامه دارد تا زمانی که وزرای دولت چهاردهم از مجلس رأی اعتماد بگیرند و به وزارت‌خانه‌های مربوطه بروند.

چگونگی مراسم تحلیف

اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف رئیس‌جمهور را به‌شرح زیر توصیف کرده است که باید سوگند یاد کند و آن را به امضا برساند:

رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌‏ای که با حضور رئیس قوه‌قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌‏شود، به‌ترتیب زیر سوگند یاد کرده و سوگندنامه را امضا می‏‌کند:

«بسم ‏اللّه‏ الرّحمن‏ الرّحیم، من به‌عنوان رئیس‏ جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‏‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‏هایی که بر عهده گرفته‌‏ام به‌کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرز‏ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‏ السلام قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم».

همان‌طور که آورده شد، این مراسم روز ۹ مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

فرایند معرفی و رأی اعتماد وزرا چگونه است؟

بعد از تحلیف مرحله بعدی برای استقرار دولت چهاردهم که مسعود پزشکیان مأمور به این کار است، معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس برای اخذ رأی اعتماد است.

ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس دراین‌باره می‌گوید؛ "رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا سقوط دولت یا تغییر نیمی از وزراء از ابتدای شروع‌به‌کار دولت، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به‌همراه شرح‌حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تسلیم کند. "

در ادامۀ این ماده آمده است: "کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظفند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک‌هفته گزارش خود را به هیئت رئیسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. "

کابینه دولت دارای ۱۹ وزارتخانه است و رئیس‌جمهور ۱۴ معاون دارد به‌شرح زیر:

وزارتخانه‌های «آموزش و پرورش»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «اطلاعات»، «امور اقتصادی و دارایی»، «امور خارجه»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «جهاد کشاورزی»، «دادگستری»، «دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح»، «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «علوم، تحقیقات و فناوری»، «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «کشور»، «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»، «نفت»، «نیرو» و «ورزش و جوانان».

فهرست معاونین رئیس‌جمهور: معاون اول و معاونین اجرایی، اقتصادی، امور زنان و خانواده، امور مجلس (پارلمانی)، علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت حقوقی.

دیگر معاونین رئیس‌جمهور که ریاست یک سازمان را به‌عهده دارند و هم‌زمان معاون وی هم هستند: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رئیس سازمان اداری و استخدامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور.

علاوه‌بر این رئیس‌جمهور انتصابات دیگری خواهد داشت و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، رئیس دفتر خود، دبیر هیئت دولت و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری را منصوب خواهد کرد که این انتصابات نیازی به رأی اعتماد از مجلس ندارد.

به این ترتیب، احتمالاً جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت اوایل شهریورماه برگزار شود و محتمل است که زمان استقرار کابینه چهاردهم مقارن با هفتۀ دولت باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->