برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها
سه بخش دیگر جشنواره کن هم لغو شد

عقب‌نشینی کارگردانان و منتقدان

  • کد خبر: ۲۴۰۸۶
  • ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
عقب‌نشینی کارگردانان و منتقدان
بخش‌های هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و ACID جشنواره کن که هر سال به طور مستقل و موازی با بخش رسمی این رویداد سینمایی برگزار می‌شوند، امسال به خاطر شیوع کروناویروس لغو شدند.
به گزارش شهرآرانیوز، مسئولان این بخش‌ها در بیانیه‌ای مشترک که روز چهارشنبه منتشر شد، گفتند: پس از آن که رئیس‌جمهور فرانسه در ۱۳ آوریل، برگزاری هر جشنواره و رویدادی را که مستلزم تجمع افراد می‌شود، تا اواسط ژوئیه (اواخر تیرماه) ممنوع اعلام کرد، بخش‌های موازی جشنواره فیلم کن اذعان کردند که برنامه قبلی برای به تعویق افتادن این بخش‌ها تا اواخر ژوئن و اوایل ژوئیه دیگر یک گزینه نیست؛ بنابراین «هفته منتقدان»، «دو هفته کارگردانانم و «ACID» با تأسف، خبر لغو دوره‌های ۲۰۲۰ خود در کن را اعلام می‌کنند.

این خبر یک روز بعد از آن اعلام شد که برگزارکنندگان جشنواره کن در واکنش به اعلام ممنوعیت گردهمایی‌های عمومی از سوی دولت فرانسه تا اواخر ژوئیه، تأیید کردند برنامه قبلی آن‌ها برای برگزاری جشنواره در اواخر ماه ژوئن دیگر عملی نیست.

پیش از این، با شیوع کروناویروس، برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن مجبور شدند هفتادوسومین دوره این رویداد را که قرار بود ۱۲ تا ۲۳ مه (۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد) برگزار شود، به تعویق بیندازند. آن‌ها همچنان به دنبال گزینه‌هایی برای دوره ۲۰۲۰ هستند.

بخش‌های «هفته منتقدان»، «دو هفته کارگردانان» و «ACID (انجمن کارگردانان فرانسوی و خارجی)» به طور موازی با بخش رسمی جشنواره برگزار می‌شوند و به یک اندازه بین منتقدان و اهالی صنعت سینما محبوبیت دارند.

سال گذشته فیلم انیمیشن "بدنم را از دست دادم" به کارگردانی ژرمی کلاپن جایزه بزرگ نسپرسو بخش هفته منتقدان کن را برد که با جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی همراه بود و بعد‌ها نامزد اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن شد. این بخش را سندیکای منتقدان سینمایی فرانسه در ۱۹۶۲ راه‌اندازی کرد و در صورت برگزاری امسال پنجاه و نهمین دوره خود را جشن می‌گرفت. اولین فیلم‌های موفق سینماگرانی مؤلف، چون آلخاندرو گونزالس ایناریتو و وونگ کار-وای نخستین بار در بخش هفته منتقدان کن نمایش داده شد. هر سال عموماً بیش از ۱۰ فیلم بلند و چند فیلم کوتاه در این بخش روی پرده می‌رود.

فیلم تحسین‌شده "فانوس دریایی" به کارگردانی رابرت اگرز با بازی رابرت پتینسن نیز سال گذشته اولین‌بار در دنیا در بخش «دو هفته کارگردانان» روی پرده رفت. این بخش را انجمن کارگردانان فرانسه در واکنش به ناآرامی‌های مه ۱۹۶۸ به راه انداخت. این بخش به دنبال کمک یا تبلیغ برای فیلم‌های جدید و آوانگارد از سراسر دنیاست. اولین فیلم‌های کارگردان‌های بزرگی، چون جرج لوکاس، مارتین اسکورسیزی، جیم جارموش و کن لوچ نخستین‌بار در بخش دو هفته کارگردانان کن نمایش داده شدند.

بخش «ACID» به فیلمسازان رو به ترقی اختصاص دارد و برای کمک به توزیع فیلم‌های آن‌هاست.

بازار فیلم کن قرار است در ژوئن به‌صورت مجازی برای خریداران و فروشندگان بین‌المللی برگزار شود. هنوز مشخص نیست برای بخش رسمی شامل بخش مسابقه و بخش نوعی نگاه چه اتفاقی می‌افتد، اما برگزارکنندگان جشنواره اعلام کرده‌اند این که دوره هفتاد و سومین جشنواره را فقط آنلاین برگزار کنند جزو برنامه آن‌ها نیست.

منبع: هنرآنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->