ماجرای تجمع سهام‌داران «سامان بهمن» مقابل شهرداری مشهد چه بود؟ مشاور شهردار مشهدمقدس در امور زنان منصوب شد (۹ مرداد ۱۴۰۳) شهردار منطقه ۷ مشهدمقدس منصوب شد (۹ مرداد ۱۴۰۳) تجلیل شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان رضوی از شهردار مشهد برای تسهیل شرایط برگزاری نمازجمعه استفاده از پساب، راه‌حلی پایدار برای آبیاری فضای سبز مشهد اعمال‌قانون ۱۷۷۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۸ خودروی متخلف توقیف شدند (۹ مرداد ۱۴۰۳) یک گام رو به جلو در احداث سطح سوم تقاطع شهید فهمیده مشهد فقط یک بیمارستان در مشهد تأییدیه آتش‌نشانی دارد | سیستم اعلام و اطفای حریق، بیشترین نقص بیمارستان‌های مشهد حریق انبار ضایعات پلاستیک در جاده کنه‌بیست مشهد (۹ مرداد ۱۴۰۳) ترافیک نیمه‌سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، بولوارهای وکیل‌آباد و امام‌خمینی‌(ره) در مشهد (۹ مرداد ۱۴۰۳) دید رانندگان در محور‌های مواصلاتی ۵ شهرستان خراسان رضوی کاهش یافت (۹ مرداد ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد همچنان آلوده است (۹ مرداد ۱۴۰۳) خبر خوش شهردار مشهد برای تاکسیرانان | تاکسیرانان مشهدی به‌صورت رایگان بیمه تکمیل درمان می‌شوند اطفای حریق کارگاه مبل در مشهد درپی تلاش سه‌ساعته آتش‌نشانان (۸ مرداد ۱۴۰۳) اجرای پروژه‌های شهری بر اساس نیاز شهر مشهدمقدس افزایش دوبرابری تعداد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در مشهد ترافیک نیمه‌سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، سه‌راه خیام و میدان ده‌دی مشهد (۸ مرداد ۱۴۰۳) هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۸ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

فقط یک بیمارستان در مشهد تأییدیه آتش‌نشانی دارد | سیستم اعلام و اطفای حریق، بیشترین نقص بیمارستان‌های مشهد

  • کد خبر: ۲۴۱۹۷۰
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
فقط یک بیمارستان در مشهد تأییدیه آتش‌نشانی دارد | سیستم اعلام و اطفای حریق، بیشترین نقص بیمارستان‌های مشهد
از بین ۳۳‌بیمارستان مشهد، تنها یک بیمارستان تأییدیه آتش‌نشانی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، «فقط یک بیمارستان در مشهد تأییدیه ایمنی آتش‌نشانی را دارد.» این خبر جدید نیست و در چند سال گذشته نیز مطرح شده است، اما اینکه هنوز هم آمار بیمارستان‌های ایمن، روی همان یک بیمارستان مانده است، نکته‌ای تازه و نگران‌کننده است. البته سریال ناایمنی بیمارستان‌ها فقط به مشهد ختم نمی‌شود و متأسفانه تاکنون در کشور نیز شاهد نمود‌های این ناایمنی بوده‌ایم؛ بهمن‌ماه سال گذشته حریق در بیمارستان گاندی تهران، خرداد‌ماه امسال آتش‌سوزی در بیمارستان قائم (عج) رشت و تیر‌ماه امسال نیز حریق در بیمارستان شریعتی تهران.

مشهد جدا از همه بیمارستان‌های شهر، دو بیمارستان بزرگ و مهم دارد. سال ۱۳۹۴ مصطفی مهرابی‌بهار، رئیس وقت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، با اشاره به اینکه تأسیس بیمارستان امام‌رضا (ع) مشهد مربوط به سال‌۱۳۱۳ بوده است، آن را یکی از فرسوده‌ترین بیمارستان‌های استان و از مهم‌ترین بیمارستان‌های مشهد دانست. او همان زمان بیان کرد: وضعیت بیمارستان قائم (عج) نیز که در فاصله چند‌صد‌متری از این بیمارستان بنا شده، دارای وضعیتی بسیار اسف‌بارتر است.

در راستای اهمیت ایمن‌سازی بیمارستان‌ها، تیر‌ماه امسال اعلام شد در‌صورتی‌که مراکز درمانی، ایمن‌سازی لازم را انجام ندهند، به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند و پرونده آنها نیز مشمول تمدید نخواهد شد. اما آیا این تمدیدنشدن پروانه شامل حال بیمارستان‌های مشهد نیز می‌شود؟

رفع نواقص بیمارستان‌های بزرگ زمان‌بر است

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد با تأیید این خبر که هنوز هم فقط یک بیمارستان در مشهد تأییدیه ایمنی آتش‌نشانی را دارد، گفت: بیمارستان‌ها در‌این‌خصوص با ما همکاری می‌کنند، اما مسئله این است که نواقص بیمارستان‌های بزرگ نیز به همان نسبت بزرگ است و رفع این‌نواقص زمان‌بر خواهد بود.

سیستم اعلام و اطفای حریق، بیشترین نقص بیمارستان‌های مشهد

مرتضی جاوید در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، بیشترین نقص آن‌دسته از بیمارستان‌های مشهد را که تأییدیه ایمنی ندارند، در سیستم اعلام و اطفای‌حریق، دسترسی‌ها به خروج اضطراری و‌... اعلام کرد و درباره اینکه اعلام شده است در تهران پروانه بیمارستان‌هایی که تأییدیه ایمنی ندارند، تمدید نمی‌شود، افزود: اگر این موضوع اعلام شده، اتفاق خوبی است و الزام ایجاد می‌کند.

وی درباره اینکه آیا بیمارستان‌های این شهر اقدامی برای افزایش سطح ایمنی و دریافت تأییدیه انجام داده‌اند یا خیر، بیان کرد: بیشتر این بیمارستان‌ها پرونده تشکیل داده‌اند و در حال پیگیری و رفع نقص هستند. نمی‌توان زمان مشخصی برای ارائه تأییدیه به آنها ارائه کرد و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد، اما این موضوع به میزان پیگیری و هزینه‌کرد بیمارستان‌ها در این حوزه بستگی دارد.

بیشتر مراکز درمانی تأییدیه ایمنی دارند

جاوید با بیان اینکه اگر دریافت تأییدیه ایمنی از سوی معاونت درمان به‌صورت الزام در نظر گرفته شود، قطعا تلاش دوچندانی در این زمینه خواهد شد، ادامه داد: درمانگاه‌ها و مراکز درمانی نیز الزام دریافت تأییدیه را دارند و خوشبختانه تعداد بیشتری از آنها این تأییدیه را دریافت کرده‌اند، اما به‌طور‌کلی موارد ایمنی این مراکز به نسبت بیمارستان‌ها محدودتر و کم‌هزینه‌تر است.

ضرورت دریافت تأییدیه سایر دستگاه‌ها

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی مشهد بیان کرد: امیدواریم که دریافت تأییدیه ایمنی از آتش‌نشانی فقط مختص حوزه بهداشت و درمان نباشد و سایر دستگاه‌ها مانند آموزش‌و‌پرورش، وزارت ورزش‌و‌جوانان و‌... نیز پای کار بیایند و ارائه مجوزات سالانه را منوط به دریافت تأییدیه کنند تا در نهایت این اقدامات به ایمنی بیشتر شهر منجر شود.

آماری از بیمارستان‌های تأییدشده ندارم

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز با اشاره به اینکه آمار دقیقی از بیمارستان‌هایی که دارای تأییدیه ایمنی هستند، ندارد، گفت: نمی‌دانم آتش‌نشانی بر چه مبنایی چنین آماری ارائه داده و گفته است که یک بیمارستان تأییدیه ایمنی دارد.

کاظم غفاریان در گفتگو با شهرآرا، تعداد بیمارستان‌های شهر را ۳۳ مورد و تعداد مراکز درمانی را خیلی بیشتر از این تعداد و حدود چند‌هزار مورد اعلام کرد و در پاسخ به اینکه آیا از نظرش بیمارستان‌های مشهد ایمنی لازم را دارند یا خیر، اظهار کرد: به‌نظرم در حوزه آتش‌نشانی هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که ایمنی صددرصد است؛ زیرا حتی اگر همه مسائل را رعایت کرده باشند، باز هم احتمال دارد که اتفاق دیگری بیفتد؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم ایمنی کامل است.

وی ادامه داد: مواردی را آتش‌نشانی در حوزه ایمنی اعلام کرده است و تا‌جایی‌که بتوانیم و امکان داشته باشد، آن را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اجرا می‌کنیم. اما باید به این نکته توجه کنیم که سال‌های زیادی است که این بیمارستان‌ها در شهر ساخته شده‌اند و آن زمان چنین موارد ایمنی مطرح نبوده است؛ بنابراین مشخص است که آنها از بعضی از این موارد ایمنی را ندارند یا حتی ممکن است اجرای برخی از این موارد به‌دلیل ساختار این بیمارستان‌ها امکان‌پذیر نباشد.

تمدید پروانه بیمارستان‌های ناایمن به تعویق می‌افتد

غفاریان با اشاره به فعالیت قرارگاه نظارت بر مراکز درمانی، بیان کرد: براساس تصمیم این کارگروه که دستگاه‌های مختلفی در آن حضور داشتند، از سال‌۱۴۰۱ قرار شد تمدید پروانه بیمارستان‌ها و مراکزی را که موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند، به تعویق بیندازیم یا به مدت کمتری این پروانه تمدید شود. البته به این‌دلیل که این پروانه‌ها پنج‌ساله است، ممکن است هنوز برخی از آنها موعد پایان پروانه‌شان نرسیده باشد و هنوز مراجعه نکرده باشند.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد اضافه کرد: اگر این مراکز از نظر ایمنی مشکل داشته باشند، ممکن است فقط پروانه‌شان به مدت یک سال یا شش ماه تمدید شود و باید ظرف این مدت برای رفع نواقص و اصلاح موارد اقدام کنند.

غفاریان با بیان اینکه وزارت بهداشت حتما در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد، در خصوص اینکه آیا ممکن است انجام موارد ایمنی در برخی بیمارستان‌ها اولویت بیشتری داشته باشد، گفت: هیچ‌کدام از آنها نسبت به دیگری اولویت ندارد و همه‌شان باید این کار را انجام دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->