دستگیری سارقی که برای مالباخته‌ها نامه حلالیت می‌نوشت! قاتل ۱۸ ساله بخشیده شد! آیا می‌دانید مجازات اعاده حیثیت چیست؟ حریق کارگاه تولید کیسه‌های نایلونی در مهرمادر (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) بازداشت موبایل قاپ حرفه‌ای خیابان پاسداران جزییات پرونده قتل شیما از زبان سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تصادف وحشتناک خودروی سوخت‌بر در بندرعباس + فیلم ماجرای فرود هواپیمای کیش_ تهران در فرودگاه شیراز چیست؟ (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان زیر یک سال کشور آغاز شد (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) قتل ناموسی در حالت مستی فرار زن جوان از خانه شوهر پیر و قمارباز ایران ششمین کشور چاق‌های جهان است! آماده‌باش هلال احمر برای حوادث جوی در ۴ استان (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) آتش‌سوزی گسترده در یکی از برج‌های کیش (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) طی ۱۰ روز اخیر، ۴۰۰ نفر در کشور دچار گرمازدگی شدند حفر چاه شماره ۴ در اراضی سوران طرقبه | نیاز به آبرسانی منظم با صدور مجوز بهره وری از چاه ها دستگیری ۲ رمال و دعانویس در مشهد رایج‌ترین خطا‌های سیستمی ثبت نام در سامانه سرویس مدارس مشهد کارکردن موقتی نوجوان در تابستان؛ آری یا نه؟ توصیه به معلمان برای استفاده از محتوا‌های آموزشی جدید در کنار کتب درسی پاکستان هزینه صدور ویزا برای شهروندان ۱۲۶ کشور جهان را رایگان کرد | شهروندان ایران می‌توانند ظرف ۲۴ ساعت ویزای پاکستان بگیرند اسامی وازلین‌های غیرمجاز اعلام شد
سرخط خبرها

آیا می‌دانید مجازات اعاده حیثیت چیست؟

  • کد خبر: ۲۴۲۹۰۶
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴
آیا می‌دانید مجازات اعاده حیثیت چیست؟
اگر به فرد بی‌گناهی، اتهام حقوقی یا کیفری زده شود و به موجب آن آبروی آن فرد خدشه‌دار و بعد معلوم شود که وی بی‌گناه بوده، چه اتفاقی می‌افتد؟ فرد بی‌گناه چه اقدامی در مقابل آبروی از دست رفته‌اش می‌تواند انجام دهد؟

به گزارش شهرآرانیوز، وحید وفایی، وکیل و عضو مرکز وکلای قوه قضاییه البرز می‌گوید: گاهی علیه شخص در دادگاه حکمی صادر می‌شود که این حکم حیثیت متهم را لکه‌دار می‌کند و بعد معلوم می‌شود که از اساس اشتباه بوده است. در چنین مواردی، طبق اصل۱۷۱ قانون اساسی باید از متهم اعاده حیثیت شود.

او می‌افزاید: در چند مورد می‌توان اعاده حیثیت کرد. زمانی که در اثر اشتباه یا تقصیر ارتکابی از سوی قاضی در صدور حکم، ضرری به فردی وارد شود، قاضی ضامن جبران خسارت است و از فردی که به او ضرر وارد شده است اعاده حیثیت می‌شود. یا اینکه فردی تهمت ناروا و مطالب دروغین را به فرد دیگری نسبت بدهد.

وفایی توضیح می‌دهد: ماده۶۹۷ قانون مجازات اسلامی بیان کرده است که هرگاه فردی با استفاده از نوشته‌ای به‌صورت خطی و چاپی، مانند روزنامه و یا سخنرانی در مجمعی به فردی اتهامی وارد کند و این اتهام اثبات نشود مطابق قانون فرد، مجرم محسوب می‌شود و به جزای نقدی درجه ۶محکوم خواهد شد.

ماده۶۹۸ قانون مجازات اسلامی نیز بیان کرده است هرگاه شخصی با نیت واردکردن ضرر به دیگری با تنظیم یک نامه، شکوائیه و گزارش، دروغی را منتشر کند و یا اعمالی را برخلاف حقیقت به فردی حقیقی یا حقوقی نسبت دهد در اینجا چه ضرر مادی و معنوی متوجه فرد بشود یا نشود، او می‌تواند علاوه بر اعاده حیثیت در این خصوص، فرد را محکوم به مجازات کند. در این صورت فرد به مجازات حبس از یک‌ماه تا یک سال و یا ۷۴ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

ماده۶۹۹ قانون مجازات اسلامی هم بیان داشته است که هر زمان فردی به‌صورت آگاهانه و عمدی و با نیت متهم کردن فرد دیگری، وسیله‌ای را بدون اطلاع او در منزل شخصی و یا محل کار او قرار دهد که پیدا شدن آن موجب زدن اتهام در یک جرم به او می‌شود در این حالت بعد از اینکه قرار منع تعقیب برای او صادر شد شخص مرتکب به حبس از ۳‌ماه تا یک‌سال‌ونیم و یا ۷۴ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

همچنین طبق ماده۱۰۶ قانون مجازات اسلامی در رابطه با جرائم تعزیری قابل گذشت، اگر متضرر از جرم در طول یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم شکایت خود را مطرح نکند، حق شکایت کیفری از ایشان سلب خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->