برای اولین‌بار در نمونه‌های سنگ ماه مولکول آب کشف شد کدمورس جدید همسترکامبت (دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳) + راهنمای کلید مینی‌گیم و کارت‌های امروز همستر پرفروش‌ترین گوشی‌های سامسونگ در فصل دوم ۲۰۲۴ مجلس طرح دوفوریتی رفع فیلترینگ را تا شروع به کار دولت مسعود پزشکیان متوقف کرده است صفحه رسمی توکن «همستر کامبت» (HMSTR) به صرافی بایننس اضافه شد کارت‌های امروز راکی ربیت + پاسخ انیگما جدید (یکشنبه، ۱۴ مرداد ۱۴۰۳) اینترنت رایگان ویژه خبرنگاران به مناسبت «روز خبرنگار» به اصحاب رسانه تعلق خواهد گرفت کدمورس جدید همسترکامبت (یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳) + راهنمای کلید مینی‌گیم و کارت‌های امروز همستر به زودی از چت بات هوش مصنوعی برای کمک به زائران اربعین رونمایی می‌شود به‌زودی ربات انسان‌نمای Figure ۰۲ با حمایت OpenAI معرفی می‌شود کدمورس جدید همسترکامبت (شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳) + راهنمای کلید مینی‌گیم و کارت‌های امروز همستر تحقیقی عجیب نشان می‌دهد که نام شما تأثیری باورنکردنی روی چهره‌تان دارد! کارت‌های امروز راکی ربیت + پاسخ انیگما جدید (جمعه، ۱۲ مرداد ۱۴۰۳) کدمورس جدید همسترکامبت (جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳) + راهنمای مینی‌گیم کلید طلایی و کارت‌های امروز همستر مارک زاکربرگ می‌خواهد با رونق دوباره واتساپ در آمریکا قدرت را به این پیام‌رسان برگرداند تلگرام با چند ویژگی کاربردی آپدیت شد | مرورگر چندزبانه و مینی‌ اپ‌استور جزئیاتی جدید از رنگ‌بندی و طراحی آیفون ۱۶ منتشر شد درباره پرونده اختلاف «فیلیمو» و «فیلیمیوم» و جواب ساترا کارت‌های امروز راکی ربیت + پاسخ انیگما جدید (پنجشنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۳) کدمورس جدید همسترکامبت (پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳) + راهنمای مینی‌گیم کلید طلایی و کارت‌های امروز همستر کارت‌های امروز راکی ربیت + پاسخ انیگما جدید (چهارشنبه، ۱۰ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

برای اولین‌بار در نمونه‌های سنگ ماه مولکول آب کشف شد

  • کد خبر: ۲۴۳۱۱۹
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
برای اولین‌بار در نمونه‌های سنگ ماه مولکول آب کشف شد
اگرچه دانشمندان در مطالعات قبلی موفق شده بودند اکسیژن و هیدروژن (عناصر سازنده آب) را در مواد معدنی ماه پیدا کنند، اما این اولین بار است که آب (مولکول H۲O) به‌صورت مستقیم در نمونه‌های سنگ‌های ماه کشف شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این سنگ‌ها توسط فضاپیمای «Chang'e ۵» چین به زمین آورده شده‌اند و نشان می‌دهند سنگ‌های قمر زمین احتمالاً منبع آب ماه هستند. این کشف همچنین سرنخ‌های تازه‌ای درباره تاریخچه ماه در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

دانشمندان برای سال‌ها تصور می‌کردند که قمر زمین خشک است، اما در بیست سال گذشته نشانه‌هایی غیرمستقیم از وجود آب در قمر زمین یافت شد و دانشمندان دریافت احتمالاً مقدار کمی آب زیر سطح ماه مدفون است.

در سال ۲۰۰۸، محققان ادعا کردند که آب را در دانه‌های کریستالی آتشفشانی در نمونه‌های سنگ قمری جمع‌آوری‌شده توسط مأموریت‌های آپولو یافته‌اند. بااین‌حال، این مطالعه و سایر مطالعات پس از آن در واقع مولکول هیدروکسیل - اکسیژن و هیدروژن متصل به هم - را به جای مولکول‌های H۲O شناسایی کرده بودند.

کشف مولکول آب در نمونه‌های سنگ ماه، برای اولین‌بار

ماهواره‌هایی که به دور ماه می‌چرخند نیز، نشانه‌هایی از وجود یخ آب در سطح قمر زمین شناسایی کرده‌اند، اما هیچ‌کدام به‌صورت مستقیم به وجود آب دلالت ندارد.

اکنون محققان آکادمی علوم چین در پکن دست به تجزیه‌وتحلیل هزار میکرومتر خاک قمر زمین زده‌اند که توسط فضاپیمای Chang'e ۵ به زمین خورده شده است. آنها با استفاده از پراش اشعه ایکس، یک ماده معدنی یافتند که چهار درصد آن را آب (مولکول H۲O) تشکیل داده است. آمونیاک، منیزیم و کلر از دیگر عناصر کشف‌شده در این نمونه بودند.

دانشمندان آکادمی علوم چین در این باره گفته‌اند: «این شکل جدیدی از آب ذخیره شده در ماه است. ساختار شیمیایی آن به‌طور قابل‌توجهی شبیه به کانی به نام «نووگربل نوویت» است که توسط زمین شناسان در نزدیکی یک آتشفشان روسیه در سال ۲۰۱۹ کشف شد. این ماده از گاز‌های داغ آتشفشانی که از نزدیک سنگ بازالت عبور می‌کند تشکیل شده است و ممکن است فرآیند مشابهی این ماده معدنی ماه را نیز ایجاد کرده باشد. البته این احتمال نیز وجود دارد که گاز‌های حاوی آمونیاک یا کلر ممکن است در آتشفشان‌های اولیه قمری وجود داشته است.»

درحالی‌که مقدار این ماده معدنی در خاک ماه بسیار ناچیز بود، استخراج آب از آن در مقایسه با سایر منابع بالقوه آب در قمر زمین بسیار آسان‌تر بود. اگر بتوان این ماده معدنی را در مقادیر قابل‌توجهی در نزدیکی یک آتشفشان قدیمی قمری یافت، می‌توان از آن به‌عنوان منبع آب برای فضانوردان آینده استفاده کرد.

پذیرفته‌شده‌ترین فرضیه برای چگونگی شکل‌گیری قمر زمین این است که ماه حاصل برخورد زمین و سیاره دیگری با ابعاد مریخ است. «سارا راسل» در موزه تاریخ طبیعی لندن می‌گوید: «وقتی این اتفاق افتاد، ماه حاصل از این برخورد، باید بیشتر مواد فرار خود مانند اکسیژن مورد نیاز برای آب را از دست داده باشد. به همین دلیل، بسیاری از دانشمندان فکر می‌کنند که ماه بیشتر آب خود را از برخورد سیارک‌ها به دست آورده است. اما اگر خاک ماه به‌طور گسترده‌ای غنی از مواد فرار مانند آمونیاک و کلر باشد، همان‌طور که نمونه Chang'e ۵ نشان داد، می‌توان نتیجه گرفت که سیارک‌ها آب ماه را تامین نکرده‌اند و در عوض آب در داخل ماه در هنگام ایجاد آن شکل گرفته است.»

راسل در پایان گفت: «این تغییر بزرگی در درک ما از تحول ماه است، اما ما برای اثبات این موضوع به شواهد بیشتری نیاز داریم.»

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->