تسویه بدهی شهرداری مشهد به بانک آینده اعضای کمیسیون‌های شورای ششم شهر مشهد در آخرین سال فعالیت خود مشخص شدند هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) ۲۰‌هزار بنای فرسوده مشهد در انتظار نوسازی شهروند خبرنگار | گلایه شهروند مشهدی از نحوه آبیاری فضای سبز + پاسخ سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: رژیم صهیونیستی در مقابل رسانه جبهه مقاومت سر خم کرده است در یکصدوبیست‌ودومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد چه گذشت؟ (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۲۳۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۱ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید سلیمانی، بولوار کلاهدوز و تقاطع شهدا در مشهد (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) فرصتی تازه برای خدمت به مشهد ارائه خدمات اسکان ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد به زائران از ۹ شهریور آغاز می‌شود کیانی: اکران های شهری مشهد در مناسبت‌های مختلف الگوی دیگر شهرها است بغض شهردار مشهدمقدس در نشست خبری برای جان‌باختگان سیل مشهد + فیلم نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورای ششم تا پایان دوره‌اش، از شهردار مشهد حمایت می‌کند ترافیک پرحجم در میدان‌های قائم(عج) و استقلال و خیابان‌های منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۱۷۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) نشست خبری شهردار مشهد با اصحاب رسانه | قلندرشریف: هزینه اداره شهر مشهد در هر ماه یک همت است | پروژه‌‌های برزمین‌مانده را به اتمام می‌رسانیم + فیلم حمایت شورای شهر مشهد از گروه‌های جهادی در حاشیه شهر آمادگی هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به ۷۰۰‌هزار زائر پیاده امام رضا(ع) مهدی ناصحی: مهم‌ترین اولویت شورای شهر در سال آخر خود پیگیری پروژه‌های برزمین‌مانده مدیریت شهری است در صد و بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس چه گذشت؟
سرخط خبرها

۲۰‌هزار بنای فرسوده مشهد در انتظار نوسازی

  • کد خبر: ۲۴۳۲۴۱
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
۲۰‌هزار بنای فرسوده مشهد در انتظار نوسازی
از ۳۵‌هزار هکتار مساحت شهر مشهد، چیزی نزدیک به ۲‌هزار هکتار آن جزو بافت‌های فرسوده محسوب می‌شود و طبق آمار‌ها حدود ۲۰‌درصد از جمعیت شهر هم در همین بافت و بنا‌های ناپایدار آن زندگی می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، از تقریبا ۲‌میلیون‌و‌۷۰۰‌هزار بنای فرسوده و ناپایداری که در کشور وجود دارد، سهم خراسان‌رضوی بیش از ۲۷۸‌هزار واحد است که ۶۴‌درصد آن، یعنی ۲۱۶‌هزار واحد، در مشهد قرار گرفته است و همین اعداد و ارقام، استان و مشهد را در بین صدرنشینان دارای بافت فرسوده و بنای ناپایدار در کشور قرار داده است.

با‌این‌همه، اما با‌توجه‌به اهمیت بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده به‌دلیل وضعیت نامناسبی که دارند، وزارت راه‌و‌شهرسازی در یکی‌دو سال گذشته توجه ویژه‌ای به آنها داشته است و با ابزار‌های مختلف مثل بسته تشویقی نوزده‌بندی که به‌تازگی ابلاغ شده است و وام‌های نوسازی، راه را برای تغییر و تحول در این بافت‌ها هموار کرده است. حالا و با استفاده از همین بسته‌ها و ابزارها، خراسان‌رضوی و مشهد در صدر صدور پروانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده قرار دارند و در شهر مشهد ده‌ها‌هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادر شده است.

مدیرکل راه‌و‌شهرسازی خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرا با تشریح وضعیت بافت فرسوده در استان و اقدامات راه‌و‌شهرسازی برای نوسازی این بافت در قالب طرح نهضت ملی مسکن و بسته‌های تشویقی که وزارت راه‌و‌شهرسازی مصوب و ابلاغ کرده است، گفت: برای نوسازی بافت فرسوده در استان دو اقدام زیربنایی انجام شد. تا ابتدای سال‌۱۴۰۲ در خراسان‌رضوی فقط در ۵۲‌شهر بافت فرسوده شناسایی‌شده داشتیم که در طول سال گذشته با یک کار فشرده این عدد به ۹۶‌شهر رسید.

بسته تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده شهر‌ها

وحید داعی ادامه داد: گام دومی که برای نوسازی بافت فرسوده برداشته شد، تصویب بسته هجده‌بندی تشویقی برای این بافت‌ها بود که ما برای اثربخشی بیشتر، این بسته را متناسب با وضعیت شهر‌های دارای بافت فرسوده، تغییر دادیم و الان هر شهر بسته تشویقی خودش را دارد و اکنون ۸۶‌شهر بسته‌های تشویقی ویژه‌شان را در ستاد بازآفرینی ثبت کرده‌اند و از این نظر مشهد و استان رتبه اول کشوری را دارند.

وی همچنین درباره پروانه‌های صادر‌شده در بافت‌های فرسوده گفت: روند نوسازی مسکن براساس برنامه نهضت ملی در بافت‌های فرسوده استان شتاب خوبی گرفته است و اکنون بیش از ۲۵‌هزار‌و‌۴۳۰ واحد پروانه در استان صادر شده است.

۶۰‌درصد بنا‌های ناپایدار استان در مشهد

اما آن‌طور که آمار و ارقام نشان می‌دهد بیش از ۶۰‌درصد از بنا‌های ناپایدار و فرسوده استان در مشهد قرار دارد و برای همین هم نوسازی این بافت به‌دلیل سکونت ۲۰‌درصد از مردم مشهد در آن، اهمیت ویژه‌ای دارد و بسته‌ها و طرح‌های مختلفی برای سرعت گرفتن نوسازی این بافت تصویب شده و درحال اجراست. داعی در‌این‌باره گفت: در مشهد بافت فرسوده را کاملا رصد کردیم و دو موضوع مهم برای نوسازی این بافت را مدنظر قرار دادیم؛ یکی ضابطه‌های ساخت‌و‌ساز و دیگری مشوق‌های ساخت‌و‌ساز.

پیش‌بینی ضابطه‌های تشویقی برای مشهد

وی با بیان اینکه ضابطه‌ها و ابزار‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده مشهد در طرح‌های تفصیلی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: ضابطه‌های تشویقی در طرح‌های تفصیلی دیده شده‌اند و به‌عنوان‌نمونه در منطقه‌ای از مشهد برخی از املاک تا دو طبقه مازاد به‌عنوان تشویق دارند و خوشبختانه این مشوق‌ها در طرح تفصیلی گنجانده شده‌اند.

مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان ادامه داد: با‌این‌همه برخی از این تشویق‌ها در طرح پاسخگوی نیاز‌ها نیست و بعد از برگزاری چند جلسه بین ما و شهرداری، قرار شد برای برخی از محلات ابزار‌ها و تشویق‌های بیشتری ارائه شود و مدیریت شهری قول داده است این ضوابط را اصلاح کند.

داعی در ادامه با اشاره به تعداد بنا‌های ناپایدار موجود در مشهد و تعداد پروانه‌هایی که برای نوسازی آنها صادر شده است، گفت: در مشهد چیزی نزدیک به ۲۱۶‌هزار بنای ناپایدار داریم و تا امروز ۲۰‌هزار پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده صادر شده است.

خراسان‌رضوی در رتبه اول نوسازی

اما مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران هم خراسان‌رضوی را یکی از استان‌های برتر در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده دانست و گفت: تهران، خراسان‌رضوی و خوزستان در صدر استان‌هایی قرار دارند که بیشترین نوسازی بافت فرسوده را انجام داده‌اند و در این استان ۳۵‌هزار‌و‌۱۹۶ واحد تا امروز نوسازی شده است.

محمد آیینی با اشاره به وضعیت بافت فرسوده شهر مشهد و بنا‌های ناپایدار آن ادامه داد: ۳۳۸‌هزار‌و‌۲۱۹ واحد مسکونی در بافت ناکارآمد و فرسوده شهر مشهد قرار دارد که ۶۴‌درصد آن، یعنی بالغ بر ۲۱۶‌هزار واحد، ناپایدار هستند. حفظ جان ساکنان در محلات فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی ماست و با تخریب هر‌پلاک فرسوده، به‌طور متوسط در کشور سه واحد مسکن اضافی تولید می‌شود. با این‌همه، اما سرعت نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری با‌توجه‌به وجود امکانات زیربنایی و روبنایی دراین محدوده‌ها، از سرعت بالایی برخوردار است و بازآفرینی شهری به بازگشایی معابر در این محدوده‌ها با کمترین هزینه به شهرداری‌ها کمک می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->