دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه به جمهوری آذربایجان سفر کرد مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه: همه ایرانیان در بنگلادش در سلامتی کامل هستند وعده رئیس جمهور بنگلادش برای برگزاری انتخابات در سریع‌ترین زمان آیا ادارات و بانک‌های استان یزد روز چهارشنبه (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ وزیر کشور: اهتمام رئیس جمهور جدید کشورمان بر برگزاری باشکوه اربعین است اصلاح نرخ جریمه‌ها سبب کاهش ۱۹ درصدی تخلفات رانندگی شد دونالد ترامپ: ما و رهبر قدرتمند چین، تمایلی به جنگ نداریم رئیس پلیس راهور فراجا: آماده تسهیل تردد زائران اربعین هستیم عراق جزئیاتی جدید از تماس تلفنی السودانی و بلینکن منتشر کرد سخنگوی قوه‌قضائیه: در پرونده ترور شهید هنیه تاکنون کسی دستگیر نشده است | آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد شهدای خدمت جو بایدن: در جریان آخرین تحولات خاورمیانه قرار گرفتم رایزنی رئیس سنتکام با رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در تل‌آویو بازدید فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی از پدافند هوایی شمال کشور تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ روی میز دیوان محاسبات کشور ادعای رسانه اسرائیلی: ایران از روسیه، سامانه پیشرفته دفاع هوایی خواست آمریکا زخمی شدن نظامیان خود در عین الاسد را تایید کرد | در حال ارزیابی خسارت هستیم زخمی شدن تعدادی از نظامیان آمریکا در حمله به پایگاه عین الاسد یک رزمنده حزب الله در جنوب لبنان به شهادت رسید بیانیه حزب‌الله: مقرنظامی مهمی هدف حمله پهپادی قرارگرفت ترامپ: شنیده‌ام ایران امشب به اسرائیل حمله می‌کند
سرخط خبرها

سخنگوی قوه‌قضائیه: در پرونده ترور شهید هنیه تاکنون کسی دستگیر نشده است | آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد شهدای خدمت

  • کد خبر: ۲۴۳۴۷۳
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
سخنگوی قوه‌قضائیه: در پرونده ترور شهید هنیه تاکنون کسی دستگیر نشده است | آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد شهدای خدمت
سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی برای پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه استفاده خواهد کرد، از تشکیل پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح خبر داد و گفت: تاکنون در رابطه با این پرونده هیچ دستگیری صورت نگرفته است.

 به گزارش شهرآرانیوز؛ اصغر جهانگیر روز سه‌شنبه در هشتمین نشست خبری با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و شهید فواد شکر افزود: آنها در عملیات مذبوحانه و ددمنشانه رژیم صهیونسیتی به فیض شهادت نائل آمدند.

اصغر جهانگیر روز سه‌شنبه در هشتمین نشست خبری با اشاره به شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و شهید فواد شکر افزود: آنها در عملیات مذبوحانه و ددمنشانه رژیم صهیونسیتی به فیض شهادت نائل آمدند.

وی خاطرنشان کرد: دولت جعلی اسرائیل وجود و بقای خود را مرهون ترورهای سازمان‌یافته و شرارت‌های بزرگ علیه انسان‌های مظلوم دنبال کرده است و از این طریق رژیم منحوس صهیونیستی بقای خود را در انجام ترورهای ناجوانمردانه می‌داند.

جهانگیر اظهار داشت: امروز اسرائیل بیش از هر زمان دیگر علاوه بر محکومیت در افکار جهانیان، مرگ رژیم پوسیده خود را می‌بیند و از طرفی تنها راه نجات ملل مسلمان و حتی آزادگان جهان در مبارزه بی‌امان با این رژیم خونخوار و بازگشت این سرزمین‌ها به افراد اصیل آنها اعم از فلسطینیان مسلمان و سایر ساکنان فلسطین است.

وی با اشاره به نقش آمریکا و حمایت این دولت از رژیم صهیونسیتی افزود: نقش آمریکا در حمایت و هدایت این رژیم شیطانی غیرقابل انکار است و این مسأله تعقیب این دولت را از نظر حقوقی و کیفری در مجامع بین‌المللی فراهم می‌کند و نظام جمهوری اسلامی از این ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد.

جهانگیر گفت: امروز آمریکایی‌ها در حالی که مدعی صلح‌طلبی در جهان هستند خود به عنوان سردمداران جنایت و حمایت از ترور و کودتا در دنیا شناخته می‌شوند و نمونه بارز آن فاجعه بمباران هیروشیما ژاپن است که جنایت تاریخی توسط دولت وقت آمریکا علیه جهانیان به ثبت رسید و کشوری که سلاح اتمی داشت برای رسیدن به مقاصد خود هزاران زن و مرد را در هیروشیما و ناکازاکی را مورد هدف قرار داد و حیات را از آنان سلب کرد و یادآور این رخدادهای تاریخی برای همیشه رسواکننده مدعیان حقوق بشر آمریکایی است و زنده نگهداشتن این روزها برای حفظ حافظه تاریخی ملل امری ضروری است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا و روز خبرنگار اظهار داشت: به همه اصحاب رسانه تبریک می‌گویم.
وی ادامه داد:رسانه به عنوان مهمترین موضوعات دنیا جدید شناخته می‌شود و خبرنگاران. چشمان تیزبین جامعه هستند و با روشنگری به موقع سلامت جامعه را فراهم می‌کنند و به نوعی تنظیم گر روابط مردم و مسئولان هستند.

تشکیل پرونده برای ترور شهید هنیه در سازمان قضایی نیروهای مسلح

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدام دستگاه قضایی در رابطه با ترور شهید هنیه گفت: دستگاه قضایی مسلم است که در همه حوادث مشابه بلافاصله نسبت به تشکیل و تحقیقات اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از وقوع این حادثه با دستور رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح این موضوع در دستور کار قرار گرفت و پرونده قضایی تشکیل و تحقیقات آغاز شد و بازپرس دادسرای نظامی و دادستان نظامی تهران در محل حادثه حضور یافتند و مستندات در حال جمع‌آوری است که به محض تکمیل اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه تصریح کرد: اکنون شایعات و گمانه‌زنی‌هایی در جراید و فضای مجازی در خصوص دستگیری ها مطرح است اما تا امروز در رابطه با این پرونده دستگیری صورت نگرفته و شایعات کذب است.

جهانگیر اضافه کرد: مردم به شایعات که با هدف انحراف افکار عمومی و عمدتا ریشه خارجی دارد  توجه نکنند و مطالب را از طریق دستگاههای رسمی دنبال کنند.

انتشار آرای قضایی با حفظ محرمانگی 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره انتشار آرای قضایی از طریق سامانه، به حفظ حریم خصوصی تاکید کرد و گفت: انتشار آرا و تصمیمات قضایی با حفظ محرمانگی به موجب سند تحول قضایی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر نام اصحاب پرونده، موضوعاتی که می‌تواند باعث افشای آرای قضایی شود باید پالایش شود و بعد انتشار یابد که قوه قضاییه این اقدام را طبق زمانبندی انجام داده است.

جهانگیر اظهار داشت: ملاحظات قانون به موجب قانون برای انتشار آرای قضایی باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از موارد این است که انتشار این آراء مخل نظم عمومی نباشد همچنین در انتشار آرای قضایی به صورت برخط باید توجه داشت اکنون دادگاهها نیز به صورت برخط برگزار می‌شود اما دادگاههایی به صورت برخط برگزار می‌شود که غیرعلنی نباشد.

بدهی ۱۲ همتی گروه عظام

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی بدهکاران بانکی، افزود: برابر گزارش دادگستری استان تهران، موضوع ۳۰ همتی بدهکاران بانکی در چند پرونده است و تاکنون حدود هفت و نیم همت در پرونده گلستان وصول شده است.

وی گفت: همچنین با تلاش‌های دادگستری استان تهران بخشی نیز مربوط به بدهی گروه شرکت‌های ایروانی یا عظام خودرو است که در این زمینه تاکنون سه همت وصولی اعلام شده و در عین حال ۱۲ همت همچنان وصول نشده است.

جهانگیر ادامه داد: ابتدا متهم این پرونده قصد همکاری اعلام کرده بود و به او مهلت داده شده بود اما از این فرصت استفاده نشد؛ از اینرو اجرای حکم صورت گرفت و به ۲۵ سال حبس، جزای نقدی و شلاق محکوم شد و اکنون در حال تحمل کیفر است.

اقدام قانونی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدام قوه قضاییه در رابطه با ساختمان‌های ناایمن گفت: قوه قضاییه در موضوع حفظ امنیت جان مردم به شدت حساس است و کوچکترین اغماضی نمی‌کند از اینرو دادسراها و دادستانی های سراسر کشور به این مقوله ورود کردند.

وی ادامه داد: دادسرای عمومی و انقلاب تهران پس از اعلام گزارشی که سازمان آتش‌نشانی در خصوص ناایمن بودن برخی ساختمان‌ها اعلام کرد، وارد عمل شد و تذکرات لازم داده شد.

جهانگیر افزود: اکنون بیشتر این امکان نسبت به اجرای دستورالعمل ایمن‌سازی آتش‌نشانی اقدام کردند و بیش از ۵۰ درصد ایمن‌سازی صورت گرفته است اما باتوجه به محدودیت های مالی و اعتباری که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است بخشی از اقدامات هنوز انجام نشده است و امیدواریم با پیگیری‌های جدی ساختمان‌های ناایمن ایمن‌سازی شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که به اخطارها توجه لازم نشود و در وقت مقرر ایمن‌سازی صورت نگیرد، اقدام قانونی پلمب و تعطیلی این ساختمان ها انجام خواهد شد.

توضیح سخنگوی قوه قضاییه برای اجرای حکم شروین حاجی پور

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حکم شروین حاجی پور و درخواست‌های اقشار و افراد مختلف از رئیس قوه قضاییه در رابطه با این حکم گفت: در خصوص آرایی که در دستگاه قضایی صادر می‌شود هر حکم برای قطعی شدن و اجراشدن مراحلی را طی می کند و فرایند مشخصی دارد و پرونده شخص مورد نظر نیز این فرایند را طی کرده است.

وی ادامه داد: قانونگذار پیش‌بینی لازم برای تجدیدنظر درباره احکام قطعی داشته است و دو روش به صورت خاص وجود دارد؛ اعاده دادرسی و نظر رئیس قوه قضاییه.

جهانگیر اضافه کرد: آنچه گزارش شده است ، نشان دهنده این است که فرد مورد اشاره  برابر بررسی از دیوان عالی کشور تاکنون هیچ درخواستی از سوی وی یا وکلای او  برای اعاده دادرسی ثبت و ضبط نشده است و اگر نادم باشد و بخواهد از طریق اعاده دادرسی یا اختیارات رئیس قوه قضاییه اقدام کند، این فضا وجود دارد اگر درخواستی صورت نگیرد، حکم اجرا خواهد شد.

وی با تاکید بر تمکین قانون گفت: طی کردن روال خارج از قانون می تواند بدعت باشد بنابراین حفظ حریم قانون ولو اگر قانون خوب نباشد؛ ضرورت است و هر امری باید در چارچوب قانون انجام شود و با احترام به قانون باید امنیت جامعه حفظ شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره افرادی که طی اغتشاشات سال ۱۴۰۱ از خارج از کشور به این فضا دامن‌زده و اکنون قصد بازگشت دارند، گفت: رویکرد قوه قضاییه در موضوع مقابله با آشوب‌طلبی، فتنه‌انگیزی، شورش و اغتشاش از قبل مشخص بوده است ما رویکرد قانونی داریم و برابر قانون رفتار می‌کنیم.

وی با اشاره به تاکیدهای دستگاه قضایی در جریان اغتشاشات و آشوب‌های سال ۱۴۰۱ که گفته بود فریب خوردگان صف خود را از طراحان و افرادی که پشت صحنه این جریانات حضور دارند جدا کنند، افزود: با همین هدف بود که با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه از محضر مقام معظم رهبری شاهد عفو گسترده‌ای در سال ۱۴۰۱ نسبت به متهمان و مجرمان بودیم که پرونده‌های آن‌ها مختومه و عفو اسلامی شامل حال‌شان شد.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: کسانی که درخواست بازگشت به کشور دارند باید بررسی شود که در کدام یک از این دسته‌ها قرار می‌گیرد؛ اگر کسانی باشند که نقش موثری در اقدام علیه امنیت و آشوب‌ها و تشویق به قتل و غارت نداشتند در صورتی که نادم باشند و برگردند پرونده آن‌ها با ارفاقات قانونی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از پیش نمی‌شود قضاوتی را در این زمینه انجام داد و به صورت موردی باید موضوعات‌شان بررسی شود.

تبادل تجربیات در حوزه قضایی و تقویت و توسعه همکاری‌ها 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایران برای تبادل تجربیات خود در حوزه قضایی و تقویت و توسعه همکاری‌ها با کدام کشورها مذاکره و گفتگو داشته است، گفت: یکی از مسائل مهمی که در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد و در سال‌های اخیر نیز توسعه پیدا کرده بحث انتشار و افشای گزارش نقض حقوق بشر آمریکایی است که به منظور اجرای فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضاییه توسط ستاد حقوق بشر عملیاتی شده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در اغلب کشورهای مدعی حقوق بشر که عمدتاً غربی‌ها و اروپایی‌ها هستند، فجایع حقوق بشری صورت می‌گیرد، گفت: در این مورد هیچ‌کس توسط مجامع بین‌المللی مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد؛ نمونه آن نسل کشی است که امروز در غزه شاهد آن هستیم. این نسل کشی توسط جریان صهیونیستی با حمایت آمریکا اتفاق می‌افتد، ولی نادیده گرفته می‌شود.

جهانگیر با اشاره به پیگیری‌های قوه قضاییه که در این خصوص در دستور کار قرار گرفته است، گفت: رویکرد قوه قضاییه در کنار این پیگیری‌ها برای شناساندن حقوق بشر آمریکایی به دنیا در عین حال توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضایی و دیپلماتیک با دنیا است؛ تبادل تجربیات به کشورهای مختلف از جمله چین آغاز شده است که در چهارچوب قراردادها، موافقت‌نامه‌ها و معاهداتی که در سازمان‌ همکاری‌های شانگهای و برخی دیگر از سازمان‌ها بسته شده در دستورکار ستاد حقوق بشر و معاونت بین‌الملل قوه قضاییه است.

وی با بیان اینکه هیات‌های تخصصی در حال اعزام به کشورهایی از جمله چین هستند، بیان کرد: اعتقاد داریم باید یک نهضت حقوق بشری واقعی اسلامی در مقابل حقوق بشر غربی در دنیا که حقوق بشر جعلی و سوگیرانه است، اتفاق بیافتد تا شاهد این باشیم که به موازات توسعه حقوق بشر واقعی، حقوق بشر غربی بتواند به دنیا بازشناسانده شود.

آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد شهدای خدمت

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش گفت: بعد از سقوط بالگرد رئیسجمهور پرونده تشکیل شد و هئیت نظرات را ارسال کرده اما همچنان نظرات و تحقیقات تکمیل نشده به محض تکمیل پرونده اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->