جوانان افغانستان بربام فوتسال آسیا ایستادند بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی کمتر از نیازها | مرمت می کنیم اما به اندازه اعتبار یادمان «رستم و رخش» مشهد به دلیل اجرای پروژه چپ‌گرد شاهنامه جمع شد | نصب مجدد مجسمه پس از اتمام پروژه
سرخط خبرها

اهمیت حفظ بقای شهر‌ها با ایجاد برند شهری

  • کد خبر: ۲۴۳۵۴۴
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
اهمیت حفظ بقای شهر‌ها با ایجاد برند شهری
برند سازی شهری یک استراتژی برای افزایش دارایی ها، ایجاد شخصیتی مثبت برای شهر و  شکل دادن شخصیت منحصر به فرد تجاری است.

اهمیت حفظ بقای شهر‌ها به عنوان مهم‌ترین بستر زندگی بشر در دنیای کنونی در فضایی که رقابت و تغییر اساس آن را تشکیل می‌دهد، بسیار مهم و قابل توجه است. این بقا بسته به توسعه عوامل و جوانب مختلفی است که قرار گرفتن آن در مسیر مناسب و با برنامه ریزی مشخص خواهد توانست به برند سازی درستی بیانجامد.

برند سازی شهری یک استراتژی برای افزایش دارایی ها، ایجاد شخصیتی مثبت برای شهر و  شکل دادن شخصیت منحصر به فرد تجاری است. این مفهوم یک ترکیب پیچیده از برداشت‌ها و نگاه‌های ذهنی مخاطبان از شهر و ساکنان آن محسوب می‌باشد. مفهوم برندسازی شهری اصطلاحی است که در دهه ۱۹۹۰ شکل گرفته و در آغاز قرن بیست و یکم رواج یافت.

برند سازی مناسب شهری، هویتی منحصر به فرد برای شهر‌ها ایجاد می‌کند تا بتواند خود را از سایر رقبا متمایز نماید. این مفهوم در حوزه‌های مختلفی از جمله تاریخ، اقتصاد، سیاست و ... قابل بررسی است. همچنین مفهوم برند شهری ارتباط معناداری با تصویر شهر‌ها دارد. در واقع تصویر شهر کیفیتی ضروری برای ارتباط میان افراد و محیط زندگیشان است.

در برند سازی شهری تلاش می‌شود تا طراحی، شکل دهی و تغییرات به گونه‌ای باشد که با تمرکز بر ویژگی‌های هر شهر، امکان ارزش آفرینی برای تمامی دارایی‌های یک شهر را فراهم کند. در این فرایند سه گروه از افراد ذی نفع محسوب می‌شوند که شامل قانون گذران در سطوح بالا، مجریان (مدیران شهری، رسانه‌ها و...) و گروه سوم که عموما به صورت کوتاه مدت و بلند مدت از این مساله منتفع می‌شوند.

از نکات مهم در برند سازی ارتباط این مفهوم با توسعه گردشگری و جذب گردشگران است. از آنجا که مفهوم گردشگری یکی از ارکان مهم توسعه پایدار محسوب می‌گردد و ارتباط عمیقی با برند سازی شهری دارد می‌توان گفت، ایجاد یک برند شهری که بتواند به جذب گردشگران بیانجامد خواهد توانست به توسعه پایدار شهر و افزایش حجم مبادلات اقتصادی و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی شهروندان منجر شود.

مفهوم برندشهری همچنین ارتباط معناداری با شهر خلاق دارد. مفهوم شهر خلاق مکان را به عنوان محیطی که کیفیت زندگی انسان را بالا میبرد در نظر میگیرد. از این رو مدیران شهری میبایست با فراهم اوردن شرایطی به جهت حضور افراد مختلف و طرح ایده‌های خلاقانه و متنوع مسیر را برای شکلی گیری محیطی که شهروندان در ان احساسات و تصاویر مثبتی را تجربه می‌کنند، ایجاد کنند.

در واقع آینده به شهر‌هایی متعلق خواهد بود که  مبتکر و نوآور هستند. شهر‌ها در دنیای کنونی باید به تقویت برنامه ریزی شهری پرداخته و محوریت‌ای موضوع را خلاقیت و افزایش کیفیت محیط زندگی شهروندان قرار دهند. از این طریق با رشد جنبه‌های مختلف و ایجاد برند مناسب شهری، سرمایه‌ها به سمت شهر جذب شده و بازار‌های محلی نیز کیفیت مناسبی می‌یابند. باید تاکید کرد حد اعلای برند سازی شهری و شهر خلاق دست یافتن به پایداری اقتصادی و نمود آن در حوزه کیفیت زندگی شهروندان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->