سخنگوی وزارت امور خارجه: به همسایگان هشدار می‌دهیم مراقب سوءاستفاده دشمن باشند رئیس شورای عالی استان‌ها: برخی دستگاه‌های اجرایی نقش شورا‌ها را کم‌رنگ می‌کنند | مجمع شهرداران کلانشهر‌ها می‌تواند به جامعه شورایی کشور کمک کند عضو کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد: شهرداری و شورای شهر نقش حمایتی ورزش را بر عهده دارند | خانه‌های ورزش در نقاط مختلف مشهد راه‌اندازی می‌شود عضو شورای اسلامی شهر مشهد: توسعه فضا‌های ورزشی، گامی مهم برای نشاط و سلامت جامعه است قدیمی ترین خانه تاریخی مشهد کجاست؟ نگاهی به زندگی میرزا ابراهیم رضوی، واقف بزرگ سادات رضوی که در کوهسنگی مدفون است شهردار مشهد مقدس: کُشتی مشهد باید جایگاه واقعی‌اش را پیدا کند | از ۲۲ پروژه کلان‌ ورزشی در مشهد بهره‌برداری می‌شود + فیلم برپایی ۷۰ ایستگاه صلواتی و موکب خدمت‌رسان در مسیر بارگاه منور رضوی خریداران غیر بومی خانه در مشهد شانس بیشتری دارند فضاسازی مسیر جاماندگان اربعین از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی کیفیت هوای مشهد در وضعیت «قابل‌قبول» (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) اولویت‌های خراسان رضوی در مسیر پیگیری کمیسیون اصل ۹۰ | فراهم سازی زیرساخت‌های مسیر زیارت برای زائران پیاده دهه آخر ماه صفر عملکرد موفق نیرو‌های خدمات شهری مشهد در نجف اشرف |  کاهش چشمگیر زباله با برنامه‌ریزی دقیق + فیلم آئین بزرگداشت چهلمین روز شهادت سرلشکر شهید کاظمی در مشهد فردا (پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴) قدردانی حجت‌الاسلام ماندگاری از خدمات خالصانه پاکبانان مشهدی در نجف اشرف| خدمت به زائران، خود نوعی زیارت است+ فیلم قرعه کشی طرح فروش ایران خودرو در مرداد ۱۴۰۴ برگزار شد + تعداد متقاضیان شهردار مشهد مقدس: مجموعه ورزشی شهید بوکانی فردا افتتاح می‌شود | گامی مهم برای توسعه کشتی در مشهد توجه ویژه حوزه املاک شهرداری مشهد به استحصال اراضی بزرگ‌مقیاس شهر برای تأمین منابع مالی نگاهی به تاریخچه ایوان «تلگراف خانه» و کاشی های آن
سرخط خبرها

اهمیت حفظ بقای شهر‌ها با ایجاد برند شهری

  • کد خبر: ۲۴۳۵۴۴
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
اهمیت حفظ بقای شهر‌ها با ایجاد برند شهری
برند سازی شهری یک استراتژی برای افزایش دارایی ها، ایجاد شخصیتی مثبت برای شهر و  شکل دادن شخصیت منحصر به فرد تجاری است.

اهمیت حفظ بقای شهر‌ها به عنوان مهم‌ترین بستر زندگی بشر در دنیای کنونی در فضایی که رقابت و تغییر اساس آن را تشکیل می‌دهد، بسیار مهم و قابل توجه است. این بقا بسته به توسعه عوامل و جوانب مختلفی است که قرار گرفتن آن در مسیر مناسب و با برنامه ریزی مشخص خواهد توانست به برند سازی درستی بیانجامد.

برند سازی شهری یک استراتژی برای افزایش دارایی ها، ایجاد شخصیتی مثبت برای شهر و  شکل دادن شخصیت منحصر به فرد تجاری است. این مفهوم یک ترکیب پیچیده از برداشت‌ها و نگاه‌های ذهنی مخاطبان از شهر و ساکنان آن محسوب می‌باشد. مفهوم برندسازی شهری اصطلاحی است که در دهه ۱۹۹۰ شکل گرفته و در آغاز قرن بیست و یکم رواج یافت.

برند سازی مناسب شهری، هویتی منحصر به فرد برای شهر‌ها ایجاد می‌کند تا بتواند خود را از سایر رقبا متمایز نماید. این مفهوم در حوزه‌های مختلفی از جمله تاریخ، اقتصاد، سیاست و ... قابل بررسی است. همچنین مفهوم برند شهری ارتباط معناداری با تصویر شهر‌ها دارد. در واقع تصویر شهر کیفیتی ضروری برای ارتباط میان افراد و محیط زندگیشان است.

در برند سازی شهری تلاش می‌شود تا طراحی، شکل دهی و تغییرات به گونه‌ای باشد که با تمرکز بر ویژگی‌های هر شهر، امکان ارزش آفرینی برای تمامی دارایی‌های یک شهر را فراهم کند. در این فرایند سه گروه از افراد ذی نفع محسوب می‌شوند که شامل قانون گذران در سطوح بالا، مجریان (مدیران شهری، رسانه‌ها و...) و گروه سوم که عموما به صورت کوتاه مدت و بلند مدت از این مساله منتفع می‌شوند.

از نکات مهم در برند سازی ارتباط این مفهوم با توسعه گردشگری و جذب گردشگران است. از آنجا که مفهوم گردشگری یکی از ارکان مهم توسعه پایدار محسوب می‌گردد و ارتباط عمیقی با برند سازی شهری دارد می‌توان گفت، ایجاد یک برند شهری که بتواند به جذب گردشگران بیانجامد خواهد توانست به توسعه پایدار شهر و افزایش حجم مبادلات اقتصادی و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی شهروندان منجر شود.

مفهوم برندشهری همچنین ارتباط معناداری با شهر خلاق دارد. مفهوم شهر خلاق مکان را به عنوان محیطی که کیفیت زندگی انسان را بالا میبرد در نظر میگیرد. از این رو مدیران شهری میبایست با فراهم اوردن شرایطی به جهت حضور افراد مختلف و طرح ایده‌های خلاقانه و متنوع مسیر را برای شکلی گیری محیطی که شهروندان در ان احساسات و تصاویر مثبتی را تجربه می‌کنند، ایجاد کنند.

در واقع آینده به شهر‌هایی متعلق خواهد بود که  مبتکر و نوآور هستند. شهر‌ها در دنیای کنونی باید به تقویت برنامه ریزی شهری پرداخته و محوریت‌ای موضوع را خلاقیت و افزایش کیفیت محیط زندگی شهروندان قرار دهند. از این طریق با رشد جنبه‌های مختلف و ایجاد برند مناسب شهری، سرمایه‌ها به سمت شهر جذب شده و بازار‌های محلی نیز کیفیت مناسبی می‌یابند. باید تاکید کرد حد اعلای برند سازی شهری و شهر خلاق دست یافتن به پایداری اقتصادی و نمود آن در حوزه کیفیت زندگی شهروندان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->