ویدئو| شهردار مشهد مقدس: جشن‌های دهه کرامت و شب میلاد حضرت رضا(ع) حال خوبی را برای زائران و مجاوران ایجاد کرده است قلندر شریف: جامعه ما مدیون اساتید، معلمان و آموزگاران است شهردار مشهد مقدس در جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها: فاز نخست خط۳ قطارشهری، عیدی ویژه مدیریت شهری به زائران و مجاوران+ویدئو شکوه جشن میلیونی امام‌رضایی‌ها در شب میلاد امام‌رضا‌(ع) در مشهد + فیلم استقرار ۶۰۰ نیروی خدمات شهری مشهد در محدوده پیرامونی حرم مطهر رضوی همزمان با ولادت امام رضا (ع) (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) توزیع کیک ۱۰۰۰ متری میلاد امام‌رضا(ع) در حرم مطهر رضوی آغاز مسافرگیری فاز یک خط ۳ مترو مشهد، از شنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس شورای عالی استان‌ها: مدیران باید شوراباور شوند + فیلم تغییر ساعت ارائه خدمات ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد از شنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس شورای شهر مشهد: دوره اعمال‌نظر دیگران گذشته و شورا به بلوغ رسیده است نخستین مصوبه کارگروه «سرمایه‌گذاری برای تولید» شورای شهر به شهرداری مشهد ابلاغ می‌شود + فیلم ترافیک موقتی برای مهار ترافیک در تقاطع‌های غیرهم سطح خیام، سپاد و شهید فهمیده مشهد سومین کلینیک گل و گیاه شهر مشهد آماده بهره‌برداری | بوستان‌های بانوان «بسیج» و «نصرت» به‌زودی افتتاح می‌شوند سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیارد تومانی سپاه و کمیته امداد برای تسهیل ازدواج زوج‌های نیازمند شادی در خیابان‌های مشهد | کارناوال باشکوه خودرویی و موتوری به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت امام‌رضا(ع) بیش از ۵۰۰ نقطه از شهر مشهد در شب میلاد امام‌رضا(ع) نورباران می‌شود علوی‌مقدم: نگاه شورای شهر مشهد به مناطق کم‌برخوردار، یک نگاه ویژه است بازدید مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری کشور و جمعی از مدیران شهری مشهد از محل اجرای پروژه ۴۰۵۲ واحدی شهرک شهید رجایی مشهد + فیلم شهردار مشهد مقدس: عملیات اجرایی پروژه ۴۰۵۲ واحد مسکن ارزان‌قیمت در حاشیه شهر مشهد از هفته آینده آغاز می‌شود + فیلم ناصحی از آمادگی فاز یک خط ۳ مترو مشهد برای خدمات‌رسانی به زائران و مجاوران رضوی خبر داد
سرخط خبرها

اهمیت حفظ بقای شهر‌ها با ایجاد برند شهری

  • کد خبر: ۲۴۳۵۴۴
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
اهمیت حفظ بقای شهر‌ها با ایجاد برند شهری
برند سازی شهری یک استراتژی برای افزایش دارایی ها، ایجاد شخصیتی مثبت برای شهر و  شکل دادن شخصیت منحصر به فرد تجاری است.
لیلی رحمانی
نویسنده لیلی رحمانی

اهمیت حفظ بقای شهر‌ها به عنوان مهم‌ترین بستر زندگی بشر در دنیای کنونی در فضایی که رقابت و تغییر اساس آن را تشکیل می‌دهد، بسیار مهم و قابل توجه است. این بقا بسته به توسعه عوامل و جوانب مختلفی است که قرار گرفتن آن در مسیر مناسب و با برنامه ریزی مشخص خواهد توانست به برند سازی درستی بیانجامد.

برند سازی شهری یک استراتژی برای افزایش دارایی ها، ایجاد شخصیتی مثبت برای شهر و  شکل دادن شخصیت منحصر به فرد تجاری است. این مفهوم یک ترکیب پیچیده از برداشت‌ها و نگاه‌های ذهنی مخاطبان از شهر و ساکنان آن محسوب می‌باشد. مفهوم برندسازی شهری اصطلاحی است که در دهه ۱۹۹۰ شکل گرفته و در آغاز قرن بیست و یکم رواج یافت.

برند سازی مناسب شهری، هویتی منحصر به فرد برای شهر‌ها ایجاد می‌کند تا بتواند خود را از سایر رقبا متمایز نماید. این مفهوم در حوزه‌های مختلفی از جمله تاریخ، اقتصاد، سیاست و ... قابل بررسی است. همچنین مفهوم برند شهری ارتباط معناداری با تصویر شهر‌ها دارد. در واقع تصویر شهر کیفیتی ضروری برای ارتباط میان افراد و محیط زندگیشان است.

در برند سازی شهری تلاش می‌شود تا طراحی، شکل دهی و تغییرات به گونه‌ای باشد که با تمرکز بر ویژگی‌های هر شهر، امکان ارزش آفرینی برای تمامی دارایی‌های یک شهر را فراهم کند. در این فرایند سه گروه از افراد ذی نفع محسوب می‌شوند که شامل قانون گذران در سطوح بالا، مجریان (مدیران شهری، رسانه‌ها و...) و گروه سوم که عموما به صورت کوتاه مدت و بلند مدت از این مساله منتفع می‌شوند.

از نکات مهم در برند سازی ارتباط این مفهوم با توسعه گردشگری و جذب گردشگران است. از آنجا که مفهوم گردشگری یکی از ارکان مهم توسعه پایدار محسوب می‌گردد و ارتباط عمیقی با برند سازی شهری دارد می‌توان گفت، ایجاد یک برند شهری که بتواند به جذب گردشگران بیانجامد خواهد توانست به توسعه پایدار شهر و افزایش حجم مبادلات اقتصادی و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی شهروندان منجر شود.

مفهوم برندشهری همچنین ارتباط معناداری با شهر خلاق دارد. مفهوم شهر خلاق مکان را به عنوان محیطی که کیفیت زندگی انسان را بالا میبرد در نظر میگیرد. از این رو مدیران شهری میبایست با فراهم اوردن شرایطی به جهت حضور افراد مختلف و طرح ایده‌های خلاقانه و متنوع مسیر را برای شکلی گیری محیطی که شهروندان در ان احساسات و تصاویر مثبتی را تجربه می‌کنند، ایجاد کنند.

در واقع آینده به شهر‌هایی متعلق خواهد بود که  مبتکر و نوآور هستند. شهر‌ها در دنیای کنونی باید به تقویت برنامه ریزی شهری پرداخته و محوریت‌ای موضوع را خلاقیت و افزایش کیفیت محیط زندگی شهروندان قرار دهند. از این طریق با رشد جنبه‌های مختلف و ایجاد برند مناسب شهری، سرمایه‌ها به سمت شهر جذب شده و بازار‌های محلی نیز کیفیت مناسبی می‌یابند. باید تاکید کرد حد اعلای برند سازی شهری و شهر خلاق دست یافتن به پایداری اقتصادی و نمود آن در حوزه کیفیت زندگی شهروندان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->