تب ورود به بازار رمزارز‌ها و ارز‌های دیجیتال در ایران | بازار رمزارز با بازار‌های سنتی داخل ایران کاملاً متفاوت است افزایش ۳۸ درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی به افغانستان فروش فوق العاده سایپا (کوییک GXR-L) از امروز آغاز شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) + جدول، زمان تحویل خودرو و لینک ثبت نام قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) | خودرو‌ها ارزانتر از دیروز خودرو‌های داخلی در سرازیری کاهش قیمت | قیمت روز خودرو‌های داخلی (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) پلمب ۳ کافه‌ سنتی متخلف در مشهد بازار خرید موبایل کساد شد | تب داغ موبایل دست دوم و تعمیر گوشی بالا گرفت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) بار مضاعف قطعی برق بر دوش صنایع | صنایع فقط ۸ درصد مصرف برق را در کشور دارند قیمت بلیت اتوبوس اربعین از مبدا تهران به نجف اعلام شد + جزئیات «مانده‌ی مرخصی کارگران» چگونه محاسبه می‌شود؟ میوه در مشهد ارزان شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) + لیست قیمت تاثیر کاهش ۶ درصدی تورم بخش تولید بر بازار مهمترین شرط برای خرید خودرو از کارخانه برداشته شد + جزئیات بازار سرمایه امروز تعطیل است (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) جریمه تردد وسایل نقلیه سنگین در ساعات غیرمجاز چقدر است؟ قیمت «ری را» ایران خودرو مشخص شد فروش ۱۸۶ کیلو شمش طلا در معامله امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) هادی محمدپور ناظر مجلس در شورای عالی بورس شد برنامه ریزی برای ۱۵۰۰ پرواز در اربعین ۱۴۰۳ با پرطرفدارترین مدل گوشی‌های موبایل آشنا شوید + جزئیات و جدول قیمت (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) رئیس اتاق تعاون خراسان‌رضوی: از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در جهت توسعه تعاون بهره ببریم + فیلم کشف و ضبط ۳۵ میلیارد لباس قاچاق از یک مزون لوکس در تهران رکورد مصرف شبانه برق کشور شکسته شد (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی: بازنشستگی پیش‌ازموعد خبرنگاران اجرا می‌شود
سرخط خبرها

«مانده‌ی مرخصی کارگران» چگونه محاسبه می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۴۳۶۸۸
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
«مانده‌ی مرخصی کارگران» چگونه محاسبه می‌شود؟
یک کارشناس ارشد حقوق و روابط کار، گفت: اگر در قرارداد موقت، مدت قرارداد منقضی بشود و قرارداد به هیچ شیوه‌ای تمدید نشود، باید مطالبات مانده‌ی مرخصی کارگر را طبق ماده ۷۱ قانون کار به کارگر پرداخت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، آرمین خوشوقتی، در ارتباط با نامه‌ای که اخیراً در فضای مجازی با سربرگ وزارت کار در خصوص نحوه‌ی بازخریدِ مانده‌ی مرخصی کارگران منتشر شده؛ گفت: ماده ۷۱ قانون کار می‌گوید «مطالبات مربوط به مدت مرخصی استحقاقی کارگر در صورت فسخ یا خاتمه قرارداد کار به او پرداخت می‌شود و در صورت فوت کارگر به ورثه او پرداخت خواهد شد». در واقع اگر کارگری مرخصی باقیمانده داشته باشد و از مرخصی خود به صورت کلی یا جزئی در زمان قرارداد کار استفاده نکرده باشد، این مانده‌ی مرخصی در صورت فسخ یا خاتمه‌ی قرارداد کارگر به او پرداخت می‌شود.

او در ادامه به تعریف «خاتمه قرارداد کار» در قانون کار پرداخت: در ماده ۲۱ قانون کار، برای خاتمه قرارداد کار شرایطی تعریف کرده: فوت کارگر، بازنشستگی کارگر، ازکارافتادگی کلی کارگر، پایان کار در مورد قرارداد‌های کار معین، استعفای کارگر و البته چند مورد استثنا هم در سال ۹۴ به این ماده قانونی افزوده شده و البته یک مورد که در بند «دال» این ماده آمده و می‌گوید «در قرارداد‌های کار با مدت موقت، خاتمه قرارداد به شرط آن است که قرارداد منقضی شود و ضمناً به ضورت ضمنی یا صریح تجدید نشود».

خوشوقتی افزود: بنابراین اگر در مورد خاتمه قرارداد کار در قرارداد‌های موقت صحبت می‌کنیم، باید یادمان باشد که بند «دال» از ماده ۲۱ قانون کار، خاتمه قرارداد‌های موقت را در صورتی تایید می‌کند که قرارداد مدتش منقضی شده باشد و ضمناً به صورت صریح یا ضمنی هم تجدید نشده باشد؛ پس اینطور نتیجه می‌گیریم که اگر در قرارداد موقت، مدت قرارداد منقضی بشود و قرارداد به هیچ شیوه‌ای تمدید نشود، باید مطالبات مانده‌ی مرخصی کارگر را طبق ماده ۷۱ قانون کار به کارگر پرداخت کرد. در این شرایط، کارفرما باید مانده‌ی مرخصی کارگر را به او پرداخت کند.

اما اگر قرارداد کار کارگر موقت باشد و بعد از انقضای مدت، به صورت صریح یا ضمنی تجدید شود، تکلیف پرداخت مطالبات مانده‌ی مرخصی کارگر چه می‌شود؛ این کارشناس حقوقی در پاسخ گفت: در این شرایط، مفهوم مخالف بند «دال» از ماده ۲۱ قانون کار می‌گوید که این قرارداد هنوز خاتمه نیافته است و بنابراین در این شرایط، پرداخت مطالبات مانده مرخصی کارگر مجاز نیست و البته اگر پرداخت شود، فقط علی‌الحساب است و در حکم پرداخت قطعی نیست.

به گفته خوشوقتی، ماده ۲۱ قانون کار در مورد شرایط خاتمه قرارداد کار کارگر، کاملاً صراحت دارد و به روشنی شرایط خاتمه قرارداد را مشخص کرده است. او اضافه کرد: در این ماده قانونی، چند طریق برای خاتمه قرارداد کار عنوان کرده و اگر یکی از این راه‌ها طی نشده باشد، یعنی کارگر فوت نکرده باشد، استعفا نداده باشد، از کار افتاده نباشد و یا قرارداد موقتش بدون تمدید منقضی نشده باشد، مشمول خاتمه قرارداد کار نمی‌شود و مشمول پرداخت مطالبات مانده مرخصی نیز نیست و تاکید می‌کنم اگر قبل از خاتمه قرارداد کار، پرداختی در مورد مانده مرخصی کارگر صورت بگیرد، فقط در حکمِ پرداختِ علی الحساب است و قطعیت ندارد.

این کارشناس حقوقی تاکید کرد: این موضوع بسیار مهم است، چون اخیراً نامه‌ای روی سربرگ وزارت کار در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که در آن اشاره شده در پایان سال هم می‌توان مطالبات مانده مرخصی را به کارگر پرداخت کرد. اینجا باید بگویم، در پایان سال می‌شود مطالبات مرخصی کارگر را پرداخت کرد، اما این پرداخت قطعی نیست.

وی با بیان اینکه «یادمان باشد اگر قرارداد کارگر تجدید می‌شود از مصادیق ماده ۶۶ قانون کار است» ادامه داد: در صورت تجدید قرارداد کار در پایان سال، کارگر تا سقف ۹ روز از مرخصی خود را می‌تواند برای سال بعد ذخیره می‌کند و پرداخت مازاد آن دیگر بر ذمه‌ی کارفرما نیست؛ بنابراین در صورت تجدید قرارداد کار در پایان سال، کارگر مشمول ماده ۷۱ قانون کار نمی‌شود بلکه مشمول ماده ۶۶ این قانون است و فقط تا سقف ۹ روز از مانده مرخصی خود را می‌تواند برای سال بعد ذخیره کند و قانون برای باقیمانده آن تکلیفی مشخص نکرده است.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->