اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها
در دوران قرنطینه تقاضا برای سینما‌های اتومبیل‌رو یا درایواین سینما چندین برابر شده است

بازگشت به دوران طلایی سینما‌های روباز

  • کد خبر: ۲۴۳۹۳
  • ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
بازگشت به دوران طلایی سینما‌های روباز
سینماهای معمولی در بسیاری از نقاط دنیا، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شده‌اند؛ اما سینماهای قدیمی اتومبیل‌رو (یا درایوین سینما: Drive-in theater) که از مد افتاده بودند، حالا دوباره متقاضیان زیادی پیدا کرده‌اند.
کاظم کلانتری/ شهرآرانیوز- یکی از دو سینمای اتومبیل‌روِ آلمان در ۶ آپریل همه بلیت‌هایش را برای فیلمی از سال ۱۹۹۹ فروخته است و این یعنی بازگشت سینما به دوران سینما‌های روباز. مدیر این سینما در آلمان می‌گوید: «مهم نیست ما چه چیزی نمایش دهیم. مردم می‌خواهند از خانه بیرون بیایند و فیلم تماشا کنند.»

در کنار این سینما‌های قدیمی، مکان‌هایی هم با تغییر کاربری به سینما‌هایی اتومبیل‌رو تبدیل شده اند. دی-لایو، یک شرکت مدیریت رویدادها، یک سینمای اتومبیل‌رو در مرکز تجارت دوسلدورف درست کرده است و مردم همه بلیت‌هایش را خریده‌اند. لو استودیو، سینمایی مستقل در شهر مارل آلمان، در یک محوطه باز چند صفحه نمایش بزرگ نصب کرده و طی چند ساعت بلیت فیلم‌های «انگل» و «شیرشاه» را فروخته است. یکی از مدیران این سینما‌ها می‌گوید: «مسئولان ابتدا نگران سلامتی مردم بودند، ولی ما تا الان هیج مشکلی نداشته‌ایم. به مردم گفته می‌شود داخل ماشین‌هایشان بمانند.»

در کره جنوبی هم موجی از سینما‌های اتومبیل‌رو راه افتاده است. این کشور که از ماه فوریه اقدامات خود را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تشدید کرد و تمام سینما‌های این کشور تعطیل شدند. فروش بلیت مرکز «سینه ۸۰»، یک سینما با گنجایش ۱۷۰ اتومبیل در «دائگو» (یکی از مراکز شیوع ویروس در کره) افزایشی ۳۰ درصدی داشته است. کیم، مدیر این سینما، می‌گوید: «ما از زمان شیوع این بیماری موفق شده‌ایم تجارت خودمان را حفظ کنیم. مردم احساس می‌کنند سینما‌های اتومبیل‌رو گزینه‌ای مطمئن و ایمن برای لذت‌بردن از سرگرمی‌ها و زندگی فرهنگی است.»
 
بازگشت به دوران طلایی سینما‌های روباز

در تمام پارک‌ها و پارکینگ‌های عمومی کشور کره جنوبی، مانند آلمان، سینما‌های اتومبیل‌رو راه‌اندازی شده است. منطقه «نوآن»، در شرق «سئول»، یک صفحه نمایش بزرگ در یک پارک محلی برپا کرده و فیلم‌های قدیمی‌تر را به‌صورت رایگان برای مردم نمایش می‌دهد. او سونگ ریک، شهردار این منطقه، به مردم پیشنهاد کرد برای آرامش عاطفی و تسکین ضربات روحی‌ای که قرنطینه و فاصله اجتماعی باعثش شده به سینما‌های اتومبیل‌رو بیایند. اکنون در آمریکا از ۳۲۰ سینمای اتومبیل‌رو فقط ۲۵ مورد باز هستند. در تاریخ ۱۲ آپریل اندرو کومو، فرماندار نیویورک، گفت که می‌خواهد سالن‌های اتومبیل‌رو را باز کند: «این‌ها سینما‌های اتومبیل‌رو هستند. شما با افراد خانواده‌تان داخل ماشین هستید.» دو سینمای اتومبیل‌رو هم در آمریکا خواستار لغو محدودیت‌ها شده‌اند. بت ویلسون، مدیر یکی از سینما‌ها به «هالیوود ریپورتر» گفته است: «ما هر کاری که دولت از ما بخواهد انجام می‌دهیم. ما می‌خواهیم مردم از بیرون‌رفتن لذت ببرند، اما در یک محیط امن. اگر با خانواده‌تان در ماشین هستید – یعنی پدر و مادر در صندلی جلو و دو کودک در پشت – شما با افراد خانواده‌تان داخل ماشین نشسته‌اید. این هیچ‌فرقی با خانه ندارد. فقط کمی گشت‌و‌گذار به آن اضافه شده است.» برایان آلن، مدیر سینما‌های زنجیره‌ای اتومبیل‌رو در آمریکا، به سفارش مقامات بهداشت، پنج سالن خود را بست. او امیدوار است این سینما‌ها اولین مواردی باشند که اجازه پیدا می‌کنند فعالیتشان را دوباره آغاز کنند. او می‌گوید: «ما می‌خواهیم به دوران اوج این سینما‌ها در دهه ۵۰ و ۶۰  برگردیم.»

منبع: هالیوود ریپورتر
 



«سینما ونک» یا «درایوین سینمای ونک» سینمایی اتومبیل‌رو بود که در سال ۱۳۴۸ با نمایش فیلم «روس‌ها دارند می‌آیند» در تهران افتتاح شد. این سینما دومین سینمای اتومبیل‌روِ تهران بعد از «درایوین سینمای تهرانپارس» بود.
 
بازگشت به دوران طلایی سینما‌های روباز

«درایوین سینمای ونک» در قطعه‌زمینی به مساحت ۱۴هزارمتر در جاده ونک احداث شده بود. این سینما گنجایش ۲۳۶ اتومبیل را داشت. از مشخصات این درایوین سینما وجود کانال‌های هوای گرم بود که با لوله‌های مخصوص  به تمام اتومبیل‌ها می‌رسید به‌طوری‌که در تمام اوقات سال -حتی در زمستان- هم امکان تماشای فیلم وجود داشت. در قسمت پشت درایوین سینما هم یک ساختمان چندطبقه شامل رستوران،  سینما، تریا و ... وجود داشت.
 
بازگشت به دوران طلایی سینما‌های روباز
 
در رستوران سینما یک دیوار شیشه‌ای قطور و وسیع امکان تماشای فیلم را در حین غذاخوردن برای تماشاگران میسر می‌ساخت. در این رستوران که تماما با مبل‌های گران‌قیمت تزیین شده بود تماشاچیان می‌توانستند به وسیله گوشی‌های مخصوص و مجزا صدای فیلم را به زبان فارسی یا انگلیسی بشنوند.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->