سرخط خبرها

رسانه در خدمت انسانیت و اخلاق

  • کد خبر: ۲۴۴۱۲
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
رسانه در خدمت انسانیت و اخلاق
عباس محمدیان - رئیس بسیج رسانه استان
انسان در مسیر بندگی، انسان به‌کمال‌رسیده، انسان خلیفه‌ا...، انسان کمال‌بخش؛ هدف خود اوست. یعنی ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا به او خدمت کنند. کارکرد دیگر این پنج‌گانه چنان‌که سعدی علیه‌الرحمه می‌گوید، برای غفلت‌زدایی از اوست؛ برای اینکه نانی به‌کف آرد و نامی به‌هم زند و به‌غفلت نخورد و در غفلت نمیرد. از این منظر که نگاه کنیم، قلم و رسانه هم رشحه‌ای از خورشید است با ماموریت نورتابانیدن به‌کوچه‌های زندگی تا انسان در تاریکی و بی‌خبری به‌چاه غفلت نیفتد و استخوان اندیشه‌اش در حوادثی از این دست در هم نشکند. پس انسان بدین چراغ باید توجه داشته باشد و قبل از آن این رسانه‌نگاران هستند که در پی تکلیف دینی و اجتماعی خود باید به کلمه و کلام، شعله برافروزند و سیاهی‌ها را از مسیر مردمان بتارانند.
 
نظام آزاد اطلاع‌رسانی که مقید به قانون و حرمت اخلاق و ناظر به آموزه‌های دینی باشد، می‌تواند راه‌ها را امن کند. این هم ضرورتی است که باید بدان توجه داشت و توجه داد که در روزگار ترک‌تازی فضای مجازی و رویش قارچ‌گونه کانال‌ها و گروه‌های بی‌شناسنامه، رسانه‌های شناسنامه‌دار باید به‌شناسایی ضعف‌ها و قوت‌ها بپردازند و در دوران غفلت از سواد رسانه‌ای، امین اطلاع‌رسانی و معلم افزایش سواد رسانه‌ای شوند. فکر می‌کنم بلبشوی کرونا یکی از رهاورد‌های مثبتش همین توجه‌دادن به‌ضرورت اطلاع‌رسانی حرفه‌ای و صادق باشد، زیرا در نبود فرایندی چنین، شایعه‌سازان و دروغ‌پردازان، بلایی بر سر سلامت روانی جامعه می‌آورند که کرونا اگر قدرت تخریب خود را به‌توان صد هم برساند نمی‌تواند خسارتی چنین به نظام جامعه و نظامات اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی بزند.
 
با این نگاه است که آدمی به این اعتقاد نزدیک می‌شود که اطلاع‌رسانی حرفه‌ای و رسانه‌نگاری بر سبیل عدالت، چون هوای پاک برای زیستن اجتماعی لازم است؛ شیوه‌ای که با رعایت نهایت احترام به مردم و حریم خصوصی آن‌ها، حریم عمومی را پاس و از آلودگی‌ها به‌دور بدارد. این نیز یعنی تکریم انسانیت، احترام به حقوق و مطالبات مردم. یعنی قلم‌به‌دست‌گرفتن و اندیشیده و سنجیده و پالوده‌نوشتن و نه تقریر هر صدایی که بلند می‌شود که اگر به کلمه تبدیل و در رسانه‌های رسمی بیان شود هزار پیامد ناخوشایند می‌تواند داشته باشد. یعنی «وضع الشیئ فی موضعه» که شرح همان کلمه کلیدی و راهگشای عدالت است. یعنی زمان‌شناسی، زمین‌شناسی و زمینه‌شناسی. با ایجاد این سلسله‌شناخت‌هاست که راه روشن می‌شود و مسیر به امنیت، ارزش افزون‌تر می‌یابد برای انسان، برای انسان تعالی‌پیما، برای کوشندگان رسیدن به خلیفه‌الهی...
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->