تردد با پلاک جعلی، خودروی میلیاردی قاچاقی در فرودگاه مشهد را لو داد برخورد با گران‌‎فروشی بلیت‌های مسافری در ایام اربعین خبر خوش دولت برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی | لایحه اصلاح حقوق حداقل بگیران به مجلس ارسال شد (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) بیش از ۱.۵ میلیون گذرنامه برای زائران اربعین صادر شد ششم دی روز دفاتر اسناد رسمی شد مدال‌آوران المپیک، معلم می‌شوند هواشناسی: طی ۳۰ سال اخیر، دمای هوای کشور ۳ درجه افزایش داشته است توصیه جانشین پلیس راهور فراجا به زائرانی که قصد دارند زمینی به مرز مهران بروند ابلاغ نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور تزریق واکسن سرخک برای سلامت افراد زیر ۱۵ سال ضروری است استفاده از ناوگان اتوبوسی و ون در مسیر مشهد-نجف برای اربعین ۱۴۰۳ حداکثر شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد + جزئیات پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (شنبه، ۲۰ مرداد ۱۴۰۳) | مشهد گرم‌تر می‌شود ضبط ۹۶ کارت سوخت از یک راننده در بجستان خراسان رضوی سازگاری کشور با تغییرات اقلیمی نیازمند اثرگذاری اسناد بالادستی است پوکی استخوان یک بیماری خاموش، اما با تشخیص زودهنگام قابل‌درمان است قتل جوان نوزده‌ساله در چاقوکشی هولناک خیابانی در مشهد + عکس اعمال‌قانون ۱۷۲۸ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۳ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) بررسی روند اعطای مجوز مهدکودک به دستگاه‌های دولتی و اداری جدول واریز حقوق مرداد ۱۴۰۳ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی | واریز حقوق آغاز شد و خبری از متناسب سازی نیست (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) نوشیدنی‌های حاوی قند به سلامتی آسیب می‌زند با تغییر سبک زندگی، دیابت را مهار کنیم | سالانه نیم میلیون نفر به آمار دیابتی‌های کشور اضافه می‌شود
سرخط خبرها

بستر مناسب برای تحقیقات علمی دغدغه جامعه نخبگانی

  • کد خبر: ۲۴۴۱۵۰
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
بستر مناسب برای تحقیقات علمی دغدغه جامعه نخبگانی
نخبگان با مشکلات و مسائل زیاد و متنوعی روبه‌رو هستند که با حل‌و‌فصل و رفع آنها می‌توان ظرفیت‌های بالقوه آنها را به عمل درآورد.

بنیاد ملی نخبگان از بدو تأسیس همواره مورد‌توجه و حمایت دولت‌های مختلف قرار گرفته و بدین‌منظور طرح‌های مختلف حمایتی و توانمندسازی ابداع و به اجرا در‌آمده است. بدیهی است نخبگان با مشکلات و مسائل زیاد و متنوعی روبه‌رو هستند که با حل‌و‌فصل و رفع آنها می‌توان ظرفیت‌های بالقوه آنها را به عمل درآورد. مطمئنا با استفاده از این ظرفیت خدادادی می‌توان کشور را به‌سمت پیشرفت و توسعه در همه زمینه‌ها هدایت کرد. در گام نخست، باید نخبگان جامعه را شناسایی کرد.

این کار با اجرای طرح «مسیر نخبگی» انجام می‌شود که از سال قبل ارائه شده و به اجرا درآمده است. در قالب این طرح، متقاضیان یا خودشان اطلاعات، افتخارات و موفقیت‌های خود را در سامانه بنیاد ملی نخبگان وارد می‌کنند یا اینکه توسط سرآمدان حوزه‌های علمی، فناوری، هنری و حوزوی به بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌شوند. پس از این مرحله، مرحله توانمندسازی نخبگان به‌منظور تکمیل و ارتقای ایده‌های خود و به‌اجرا‌درآوردن آنها انجام می‌شود. این کار با اجرای طرح‌های مختلف حمایتی و توانمندسازی بنیاد انجام می‌گیرد.

موضوع اشتغال نخبگان نیز در سال‌های اخیر مورد‌توجه ویژه بنیاد ملی نخبگان و در رأس آن معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار گرفته است. یکی از این موارد، جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی است. بنیاد ملی نخبگان با همکاری و موافقت سازمان اداری و استخدامی کشور مجوز جذب بیش از ۷ هزار نخبه را از هیئت‌وزیران اخذ کرده که سومین فراخوان آن در زمستان سال گذشته اعلام و تعداد بسیار زیادی از صاحبان استعداد‌های برتر ثبت‌نام کردند. پرونده این عزیزان هم‌اکنون در بنیاد ملی نخبگان در حال بررسی است. 

برخی از نخبگان تمایل به حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان دارند؛ زیرا در آنجا می‌توانند بهتر ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را عملیاتی کنند. در‌حال‌حاضر با برنامه‌ای که بنیاد دارد، وضعیت اشتغال این عزیزان بحمدا... در آن شرکت‌ها خوب است و امیدواریم با مجوز‌های صادر‌شده مشکل کاملا برطرف شود. 

جذب در دانشگاه‌ها به‌عنوان هیئت‌علمی نیز یکی دیگر از خواسته‌های نخبگان است که در دولت شهید جمهور، رئیسی عزیز، این کار پیگیری و منجر به اضافه‌شدن یک سهمیه ۲۰‌درصدی، خارج از فراخوان‌های وزارت علوم، برای نخبگان طرح شهید شهریاری به سهمیه دانشگاه‌ها شد. از دیگر‌دغدغه‌های نخبگان، مسکن و همچنین ایجاد شرایط لازم و بستر مناسب برای انجام تحقیقات علمی آنهاست که با توجه به دیدگاه رئیس‌جمهور محترم این کار ان‌شاءا... پیگیری و محقق خواهد شد.

سال گذشته تفاهم‌نامه‌هایی در‌این‌خصوص بین بنیاد ملی نخبگان و چند دانشگاه به امضا رسید. پیش‌بینی می‌شود با توجه به نگاه رئیس‌جمهور محترم، در دولت چهاردهم نیز این کار با سرعت و جدیت بیشتری دنبال شود و جنبه عمومی‌تر و اجرایی‌تری به خود بگیرد. با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهور در حمایت و استفاده از توانمندی‌های نخبگان و این جمله معروف ایشان که گفتند: «اگر حق و انصاف را رعایت کنیم و به نخبگان میدان بازی دهیم، ایرانی قادر است عزت را مجددا به این خاک برگرداند»، امیدواریم بستر مناسب برای حضور و استفاده بیشتر از ایده‌ها و نظرات جامعه نخبگانی کشور بیش از‌پیش فراهم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->