نقشه قتل زن صیغه‌ای توسط شوهر شیشه‌ای تصادف در تربت حیدریه هفت مصدوم برجای گذاشت (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) نتایج مطالعات تایید می‌کند: کاهش قابل توجه مرگ و میرهای ناشی از سرطان پستان خدمت رسانی تیم درمانی هلال احمر خراسان رضوی به زائران اربعین حسینی در نجف  کدام عینک آفتابی‌ها برای محافظت در برابر پرتو‌های فرابنفش مناسب است؟ نجات جان هموطنان با اهدای خون ۱۶۰ هزار خراسانی در سال گذشته   آشنایی با بیماری شایع سکته چشمی| چرا آقایان بیشتر مبتلا می‌شوند؟ واکنش اورژانس به خبر خرید و فروش بیمار در آمبولانس‌ها افزایش حق پرستاری افراد دارای معلولیت شدید تا حدود ۳ میلیون تومان رقابت دانش‌آموزان خراسان رضوی در جشنواره خوارزمی بی‌نظیر بود + فیلم قتل زن صیغه ای به دلیل فحاشی| قاتل: من مشروب خورده بودم متهمین ۲۰ فقره جیب بری در اتوبوس‌های مشهد به دام افتادند (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) تردد با پلاک جعلی، خودروی میلیاردی قاچاقی در فرودگاه مشهد را لو داد برخورد با گران‌‎فروشی بلیت‌های مسافری در ایام اربعین خبر خوش دولت برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی | لایحه اصلاح حقوق حداقل بگیران به مجلس ارسال شد (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) بیش از ۱.۵ میلیون گذرنامه برای زائران اربعین صادر شد ششم دی روز دفاتر اسناد رسمی شد مدال‌آوران المپیک، معلم می‌شوند هواشناسی: طی ۳۰ سال اخیر، دمای هوای کشور ۳ درجه افزایش داشته است توصیه جانشین پلیس راهور فراجا به زائرانی که قصد دارند زمینی به مرز مهران بروند ابلاغ نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور تزریق واکسن سرخک برای سلامت افراد زیر ۱۵ سال ضروری است
سرخط خبرها

نتایج مطالعات تایید می‌کند: کاهش قابل توجه مرگ و میرهای ناشی از سرطان پستان

  • کد خبر: ۲۴۴۳۵۹
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷
نتایج مطالعات تایید می‌کند: کاهش قابل توجه مرگ و میرهای ناشی از سرطان پستان
بر اساس مطالعات، طی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۹، مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در ایالات متحده به طور قابل توجهی کاهش یافت. پیشرفت‌های درمانی نقش اساسی در این کاهش ایفا کردند، به طوری که حدود ۳۰ داروی جدید ضد سرطان پستان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ توسط سازمان غذا و دارو تأیید شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، سایت مد اسکیپ در مقاله‌ای که در ۸ فوریه ۲۰۲۴ توسط دکتر پیر مارجنت چاپ شده است، مرگ و میر سرطان پستان در ایالات متحده به طور قابل توجهی کاهش یافته است و این دستاورد حاصل غربالگری منظم و بهبود روش‌های درمانی، به ویژه برای سرطان‌های گیرنده هورمون مثبت می‌باشد.

بر اساس مطالعات، طی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۹، مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در ایالات متحده به طور قابل توجهی کاهش یافت.

 پیشرفت‌های درمانی نقش اساسی در این کاهش ایفا کردند، به طوری که حدود ۳۰ داروی جدید ضد سرطان پستان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ توسط سازمان غذا و دارو تأیید شدند. شبکه مدل سازی مداخله و نظارت بر درمان سرطان (CISNET)، از مدل‌هایی برای بررسی تاثیر غربالگری بر درمان سرطان پستان پیشرفته مرحله ۱ تا ۳ و درمان موارد متاستاتیک استفاده کرد.

هم چنین از مدل‌های مختلفی برای تجزیه و تحلیل روند کلی مرگ و در موارد سرطان پستان بر اساس نوع گیرنده استروژن (ER) و ERBB ۲ (HER ۲) در بین زنان ۳۰ تا ۷۹ ساله بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۹ استفاده کرد. استخراج داده‌ها از پایگاه داده نتایج شبکه جامع سرطان ملی و شامل ۸۲۲۵۲ بیمار مبتلا به سرطان سینه، و ۷۷۴۰ مورد با عود متاستاتیک است. داده‌های حاصل از مطالعه شامل موارد زیر بود.

کاهش قابل توجه مرگ و میر

در این مطالعه زنان مبتلا به تومور‌های بدخیم پستان با گروه کنترل که زنان بدون تومور بودند مقایسه شدند. در سال ۱۹۷۵، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در ایالات متحده ۴۸ مورد به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ زن بود.

 این در حالی است که تا سال ۲۰۱۹، مرگ و میر به ۲۷ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ بیمار کاهش یافته است. در واقع این مطالعات نشان می‌دهد غربالگری سرطان پستان و درمان به موقع، باعث کاهش ۵۸ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پستان شده است.

میزان کاهش مرگ و میر در موارد سرطان پستان با ER+/ERBB ۲+ بسیار قابل توجه و در حدود ۷۱% بود، در مقایسه با فرم‌های ER-/ERBB ۲- که ۳۹% کاهش در میزان مرگ و میر را گزارش کردند.

غربالگری و درمان

بررسی‌ها نشان داد که غربالگری و درمان باعث کاهش ۲۹٪ در موارد متاستاتیک و کاهش ۴۷٪ درسرطان‌های مرحله ۱ تا ۳ شده است. به طور خلاصه، مدل‌های شبیه‌سازی CISNET پیشرفت قابل توجه در غربالگری و درمان سرطان سینه مرحله ۱ تا ۳ بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۹ را تأیید می‌کنند که با کاهش مرگ‌ومیر همراه بوده است. همچنین مرگ و میر کمتری در موارد متاستاتیک دیده شده است که ۲۵٪ این کاهش را می‌توان به درمان، ۲۵٪ دیگر به غربالگری و حدود ۵۰٪ به پیشرفت‌های درمانی در مراحل اولیه (مرحله I-III) نسبت داد.

توجه به این نکته ضروری است که افزایش بقا در بیماران به طور ویژه در سرطان پستان نوع ER+/ERBB ۲+ (حدود ۲.۵ سال) دیده شد که در مقایسه با سرطان پستان ER-/ERBB ۲- که حدود ۰.۵ سال افزایش بقا داشتند، اثربخشی بالاتر درمان‌های سرطان پستان با گیرنده هورمونی مثبت را نشان می‌دهد. در نتیجه، بر اساس مدل‌های مختلف شبیه‌سازی CISNET و بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده بین سال‌های ۱۹۷۵ و ۲۰۱۹، غربالگری و درمان سرطان پستان موجب کاهش ۵۸ درصدی مرگ‌ومیر شده است، در این کاهش قابل‌توجه، پیشرفت‌های درمانی به میزان ۴۷%، درمان موارد متاستاتیک به میزان ۲۹% و غربالگری ۲۵% مثمر ثمر واقع شده است.

در مطالعه‌ای از محققان MIT، یک مدل هوش مصنوعی ابداع شد که می‌تواند سرطان سینه را ۵ سال قبل از بروز علائم بالینی تشخیص دهد، که می‌تواند انقلابی در مداخله زودهنگام باشد و جان افراد بی‌شماری را نجات دهد.

هوش مصنوعی تصاویر کروماتین را از ۵۶۰ نمونه بافت در ۱۲۲ بیمار تجزیه و تحلیل کرد و ۸ حالت سلولی متمایز را در مراحل مختلف کارسینوم پستان (DCIS) شناسایی کرد.

 این مدل نشان می‌دهد که ساختار بافت پستان در پیش بینی پیشرفت به بافت سرطانی بسیار مهم است. این روش در مقایسه با تکنیک‌های توالی یابی پیچیده مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر می‌باشد.

نکته جالب توجه این است که این مدل حالات سلولی مرتبط با سرطان مهاجم پستان را حتی در بافت‌هایی که به چشم انسان طبیعی به نظر می‌رسد نیز شناسایی کرد. با توجه به این که در صورت تشخیص زودهنگام، میزان بقای ۵ ساله برای سرطان سینه به ۹۰ درصد می‌رسد، تشخیص و درمان زودهنگام بیماران می‌تواند نتایج درمانی بیمار را بهبود بخشد.

با این حال تأثیر هوش مصنوعی بر بهداشت و درمان در دهه‌های آینده احتمالاً از انتظارات فراتر خواهد رفت. از تشخیص زودهنگام بیماری گرفته تا طرح‌های درمانی شخصی‌سازی‌شده بر اساس هر فرد و کشف دارو و واکسن، هوش مصنوعی می‌تواند درمان‌های پزشکی و مراقبت از بیمار را به روش‌هایی تغییر دهد که پیش آگهی بیماران را بهبود بخشد. در واقع استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی می‌تواند به تعریف جدیدی از بیماری‌هایی مانند سرطان بینجامد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->