حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۵ سناریوی محتمل برای سرنوشت تعامل با ویروس کرونا

  • کد خبر: ۲۴۴۷۹
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
۵ سناریوی محتمل برای سرنوشت تعامل با ویروس کرونا
با نگاهی به تحقیقات انجام‌گرفته در مورد ویروس کرونا می‌توان به پنج سناریوی کلی برای سرنوشت تعامل ما با این ویروس رسید.

به گزارش شهرآرانیوز،با بررسی رسانه‌های مختلف جهانی به اظهارنظرهایی از کارشناسان می‌رسیم که می‌توانند ما را به سوی پنج سناریوی مختلف برای سرنوشت تعامل بشریت با این ویروس بسیار مسری سوق دهند.

 

ساخت واکسن

 

اولین سناریو ساخت واکسن این ویروس است که به جرات می‌توان گفت جهان بشریت بی‌صبرانه منتظر تحقق آن است.

 

به گفته «کتی استوفر»، رئیس مرکز تحقیقات ملی بیماری‌های آلرژی و واگیردار آمریکا، ساخت واکسن برای ویروس کرونا همچنان در مراحل اولیه آن قرار دارد و با وجود تلاش‌های موازی صورت‌گرفته در چند نقطه از جهان باز هم پروسه تکمیل یک واکسن نیازمند ۱۸ ماه آزمایش‌های مختلف است. هفت واکسن در مراحل مختلف آزمایش‌ قرار دارد، اما برای رسیدن به واکسن تاییدشده همچنان مسیری طولانی در پیش است.

 

ساخت دارو

 

دومین سناریو ساخت دارویی برای این ویروس است که اکنون برخی از آزمایش‌های بالینی در این زمینه در حال انجام است، اما هنوز دانشمندان به دارویی با کارآمدی و امنیت بالا برای معالجه بیماری کووید-19 نرسیده‌اند.

 

مهار ویروس

 

سناریوی سوم مهار این ویروس است.

با اینکه ویروس‌های خانواده کرونا از زمان کشف همواره با تغییر و جهش ژنتیکی خود بشریت را غافلگیر می‌کنند، با این حال طی سالیان گذشته شاهد مقابله موفقیت‌آمیز بشر با این ویروس‌ها هم بوده‌ایم.

 

سال 2002 بود که ویروس سارس در جهان شیوع پیدا کرد و هزاران نفر نیز به آن مبتلا شدند، اما با رفتن ویروس به سمت مناطقی که امکان انتشار در آنها بسیار دشوار است، کنترل آن میسر شد.

 

«ویلیام شاونز»، مدیر بخش پزشکی موسسه ملی بیماری‌های واگیردار آمریکا در این باره گفته است: «این احتمال وجود دارد که اقدامات پیشگیرانه مناسب بتواند به فعالیت ویروس کرونا خاتمه دهد.»

 

او با اشاره به ویروس سارس که طی سال‌های 2002 و 2003 شیوع پیدا کرده بود توضیح داد که هماهنگی گسترده‌ بین مسئولان بهداشت عمومی و پزشکان باعث شد امکان تشخیص سریع این بیماری فراهم و افراد مبتلا به سرعت قرنطینه شوند.

 

با وجود این، کارشناسان دیگری تحقق این سناریو را با توجه به شرایطی که در ایالات متحده برقرار است ناممکن تلقی می‌کنند.

 

«تارا اسمیت»، دانشمند دانشگاه «کینت استیت»، در این خصوص توضیح می‌دهد: «شاید این سه هفته پیش ممکن بود، اما امیدواری به تحقق مهار ویروس بسیار ضعیف است.»

 

مبتلا کردن افرادی با بیشترین ظرفیت ابتلا

 

چهارمین سناریو، پایان فعالیت ویروس یا کندتر کردن سیر شیوع ویروس با مبتلا کردن افرادی است که بیشترین ظرفیت ابتلا به آن را دارند.

 

دانشمندان مؤید این سناریو معتقدند می‌توان سناریویی همچون شیوع ویروس زیکا در آمریکای جنوبی را که به سرعت فروکش کرد برای این ویروس متصور شد.

 

به اعتقاد «جاشوا ابنشتاین»، استاد علوم اپیدمی دانشگاه نیویورک، آنچه در این سناریو رخ می‌دهد آن است که تعداد کافی از مردم به این ویروس دچار می‌شوند و دیگر از شمار افرادی که در خطر ابتلا قرار گیرند و بتوانند به ادامه شیوع و بقای این ویروس کمک کنند، کاسته می‌شود.

 

از بین رفتن ویروس همزمان با گرم شدن هوا

 

پنجمین سناریو از بین رفتن ویروس همزمان با گرم شدن هواست؛ هواداران این سناریو معتقدند کووید-19 هم یک بیماری فصلی است و معمولاً بیماری در روزهای زمستان به نقطه اوج شیوع خود می‌رسد و با افزایش حرارت جو ویروس در فضای بیرونی از بین رفته و کنترل بیماری آسان‌تر می‌شود.

 

محققان دانشگاه هاروارد هم این سناریو را تایید می‌کنند، اما تاکید دارند حداکثر می‌توان پیش‌بینی کرد با افزایش گرمای هوا میزان ابتلا کاهش نسبی پیدا کند، اما این کاهش هم نمی‌تواند به تنهایی عاملی برای کند شدن شیوع بیماری به آن شکلی که انتظار می‌رود، باشد.

با بررسی رسانه‌های مختلف جهانی به اظهارنظر‌هایی از کارشناسان می‌رسیم که می‌توانند ما را به سوی پنج سناریوی مختلف برای سرنوشت تعامل بشریت با این ویروس بسیار مسری سوق دهند.


منبع: اعتماد آنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->