جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا وزیر کشور: اجرای طرح انسداد مرز‌ها در حال پیگیری است کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
سرخط خبرها

علی صالح‌ آبادی کرونا را فرصتی برای دیپلماسی فعال ایران می‌داند/ سیاست لغو تحریم‌ها در پیش گرفته‌شود

  • کد خبر: ۲۴۵۰۶
  • ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
علی صالح‌ آبادی کرونا را فرصتی برای دیپلماسی فعال ایران می‌داند/ سیاست لغو تحریم‌ها در پیش گرفته‌شود
سید مهرداد امیرکلالی/شهرآرانیوز - درحالی‌که دستگاه دیپلماسی ایران بیش از یک ماه است تمرکز رسانه‌ای خود را بر اقناع افکار عمومی جهان و آمریکا بر لزوم برداشته شدن تحریم‌های ایران گذاشته است، ایالات متحده بیش از همیشه به‌دنبال استفاده سیاسی از این ابزار است. ترامپ بار دیگر در روز‌های اخیر تأکید کرده است که اگر ایران پای میز مذاکره بیاید، تحریم‌ها برداشته می‌شود. این همان شرط ترامپ در بیش از یک سال گذشته است، در‌حالی‌که با شیوع کرونا و اذعان همگان به تأثیر تحریم بر روند مبارزه با این بیماری، وضعیت فعلی با پیش‌تر تفاوت‌های چشمگیری پیدا کرده است.
 
در همین‌باره با علی صالح‌آبادی که از جنس سیاست‌مداران روزنامه‌نگار است، گفتگو کرده‌ایم. او که سابقه نمایندگی دوره سوم مجلس شورای اسلامی از شهر مشهد و معاونت سیاسی استانداری خراسان را در کارنامه دارد، ۱۰ سال پیش روزنامه ستاره صبح را متولد کرد که کماکان منتشر می‌شود. او در این مصاحبه، درباره وضعیت مدیریت سیاسی کرونا در ایران و بیان صریح و صادقانه مشکلات ازسوی رئیس‌جمهور، سخن گفت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه ویروس کرونا دنیا و ازجمله دو کشــور ایران و ایالات متحده را ســخت درگیر خود کرده است، گفت: این بحران می‌تواند یک فرصت برای دیپلماســی باشد، زیرا آمریکا از یک‌ســو از نظر ابتلا به ویروس کرونا صدرنشین است و ازســوی دیگر ترامپ قرار است در ماه نوامبر (آبان) برای بار دوم شــانس خود را در انتخابات ریاســت‌جمهوری بیازماید. در چنین شــرایطی او حاضر است به ایران امتیاز بدهد.

وی افزود: در این شرایط، عقل سیاسی و منافع ملی حکــم می‌کند سیاست لغو همه تحریم‌ها در پیش گرفته‌شود. اگر این اقدام صورت گیرد، ترامپ بر سر دوراهی قرار خواهد گرفت؛ یا باید پاسخ مثبت بدهد یا پاسخ منفی. پاسخ مثبت به نفع مردم ایران و پاسخ منفی به ضرر جایگاه رای ترامپ و به نفع دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.

این فعال اصلاح‌طلب بیان کرد: ترامپ شخصیت ثابت و پایداری ندارد و ممکن اســت تحریم‌ها را تعلیق کند یا کاهش دهد، بنابراین در این شرایط دستگاه دیپلماسی کشور نباید فرصت‌سوزی کند. او با اشاره به اظهارات مسئولان از بهمن سال گذشته درباره شیوع کرونا گفت: اگر اظهارات امروز تجزیه و تحلیل شود، به تناقض‌گویی خواهیم رسید. از جدی نگرفتن موضوع در روز‌های نخست تا اقدامــات قطره‌چکانی در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی بــرای قطع زنجیره انتقــال ویروس، قرنطینه نکردن قم، تهران و شهر‌های دیگر، نشان از سردرگمی مســئولان در چگونگی برخورد با کروناست. زمانی که ویروس کرونا به ایران آمد، هواپیمایی ماهان بین تهران و پکن و شــهر‌های دیگر چین در رفت‌وآمد بود و مقامات نه آن زمان اعتقادی به قرنطینه شهر‌ها داشتند و نه اکنون اعتقادی به این امر دارند.
 
صالح‌آبادی با بیان اینکه مقامات همیشه تلاش می‌کنند تصویر و جلوه خوبی از اوضاع کشور درزمینه اقتصاد و زندگی مردم ارائه کنند، افزود: این درحالی است که واقعیت‌ها و مشاهدات عینی و میدانی، تصویر دیگری را از اوضاع نشان می‌دهد. براساس آمار‌های موجود و به گفته مقامات، رشد اقتصادی کشور در سال‌های ۹۷ و ۹۸ منفی بوده است. رشد اقتصادی منفی، معنا و مفهومش این است که اندازه اقتصاد کشور کوچک‌تر شده است. این واقعیت در طول سال‌های ۹۷ و ۹۸ به‌وقوع پیوسته است و دهک‌های پایین جامعه فقیرتر و سه دهک بالای جامعه غنی‌تر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور به‌دلیل اینکه منتخب مردم است، باید به نمایندگی از مردم واقعیت‌ها را بپذیرد و آن‌ها را با مردم درمیان بگذارد و بگوید چرا اصول‌گرا‌های تندرو برای نابود کردن برجام کمک کردند و اقداماتشان به فروپاشی این معاهده بین‌المللی انجامید. همچنین آن‌ها مانع تصویب لوایح FATF شدند که بر اثر این اقدام، تبادل پول میان بانک‌های ایران و دنیا، دچار اختلال شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->