پیگیری مطالبات پرستاران مشهدی در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی ویدئو | فعال شدن آتش‌فشان بعد از زلزله در روسیه (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) توصیه‌های دارویی به زائران اربعین حسینی جوان مرگ مغزی به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) ستاد اربعین: ۲.۸ میلیون نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند مصدومیت ۱۰ نفر براثر واژگونی مینی‌بوس در جاده گلبهار - مشهد + عکس تصادف مرگبار اتوبوس زائران ایرانی و عراقی در بغداد (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) اسیدپاشی روی همسر سابق در نیشابور برای انتقام قتل دختر ۳ ساله + عکس  وزارت بهداشت: ایران در سطح هشدار «پایین» بیماری آبله میمونی قرار دارد محیط زیست خراسان‌رضوی نسبت‌به پدیده گردوغبار در مشهد هشدار صادر کرد (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) ثبت اعتراض به نتایج آزمون دبیری آغاز شد (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برگزار شد علت صدای انفجار در خیابان صائب اصفهان چه بود؟ چگونه پشه‌ها را از محیط خانه دور کنیم + پیشنهاد‌های کاربردی دیپلماسی فرهنگی با حضور صالحی امیری در وزارت میراث افزایش خواهد یافت ادعای معاون سازمان بهزیستی کشور در خصوص وضعیت مالی خانواده‌های کودکان کار روایتی از گلایه پرستاران بیمارستان‌های امام‌رضا(ع) و قائم(عج) مشهد درباره حقوق و اضافه‌کار | تعرفه‌های خاک‌خورده پزشکی قانونی: در سال گذشته، ۱۴۸ زائر در تصادفات رانندگی اربعین فوت شدند نکات ایمنی در هنگام سوختگی سطحی چشم با مواد شیمیایی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: مهرماه کمبود معلم نداریم آمادگی کامل اورژانس ۱۱۵ مشهد در دهه پایانی ماه صفر
سرخط خبرها

روایتی از گلایه پرستاران بیمارستان‌های امام‌رضا(ع) و قائم(عج) مشهد درباره حقوق و اضافه‌کار | تعرفه‌های خاک‌خورده

  • کد خبر: ۲۴۵۸۴۶
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
روایتی از گلایه پرستاران بیمارستان‌های امام‌رضا(ع) و قائم(عج) مشهد درباره حقوق و اضافه‌کار | تعرفه‌های خاک‌خورده
آنچه آمار‌ها و ارقام نشان می‌دهند پرستاران کمترین حقوق را در بین کارکنان دولت دریافت می‌کنند. موضوع مهم دیگر در مقایسه با کادر پزشکی است. در حالی‌که ۹‌هزار خدمت تعرفه دارد، پرستاران با ۶۰۰ تا ۷۰۰ خدمت بدون تعرفه هستند. مجموعه این عوامل امسال بار دیگر زمینه‌ساز تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان امام رضا (ع) و بیمارستان قائم (عج) در مشهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فریاد اعتراض پرستاران هر چند که عمری چند ساله دارد، گویی هنوز به گوش مسئولان نرسیده است! پرستارانی که در سراسر کشور به‌ویژه در دو سال اخیر تجمعات اعتراضی بسیاری داشته‌اند، کارزار‌های متعددی را برای جمع‌آوری امضا برنامه‌ریزی و تلاش کرده‌اند به هر طریقی که می‌توانند اعتراض مدنی خود را به گوش مدیران و مسئولان مربوط برسانند. از عمر تصویب تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پانزده‌سال می‌گذرد، اما همچنان پرستاران درباره اجرای آن و پرداخت ناکافی کارانه‌ها نارضایتی دارند. اعتراضی که به نظر می‌رسد حتی در بودجه‌۱۴۰۳ نیز به آن توجه و منابعی برای تخصیص آن لحاظ نشده است.

خدماتی که تعرفه ندارند

آنچه آمار‌ها و ارقام نشان می‌دهند پرستاران کمترین حقوق را در بین کارکنان دولت دریافت می‌کنند. موضوع مهم دیگر در مقایسه با کادر پزشکی است. در حالی‌که ۹‌هزار خدمت تعرفه دارد، پرستاران با ۶۰۰ تا ۷۰۰ خدمت بدون تعرفه هستند. مجموعه این عوامل امسال بار دیگر زمینه‌ساز تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان امام رضا (ع) و بیمارستان قائم (عج) در مشهد شد.

برای پیگیری مطالبات مطرح شده از سوی پرستاران در این تجمع با دکتر سیده فاطمه بحرینی، رئیس هیئت مدیره دفتر نظام پرستاری مشهد تماس می‌گیریم که در پاسخ می‌گوید: من به عنوان نماینده نظام پرستاری، مدیران و معاونان بیمارستان‌ها نیز در این تجمع حاضر شده‌ام، اما بهتر است مطالبه‌ها را از زبان پرستاران بشنوید.

رسانه‌ها و مردم شنیده‌اند، مسئولان نه!

یکی از پرستاران حاضر در تجمع در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: آن‌قدر این مطالبات را فریاد زدیم که همه رسانه‌ها و مردم شنیدند جز مسئولان. اجرای صحیح تعرفه پرستاری مشابه تعرفه پزشکان مطالبه اصلی و جدی ماست.

این پرستار که تمایل نداشت نامش فاش شود در ادامه بیان می‌کند: چرا اضافه‌کاری را به ما تحمیل می‌کنند؟ برای ما هم شبیه همه نهاد‌های دیگر کشور اضافه‌کاری باید یک تعامل دوطرفه باشد و دانشگاه علوم پزشکی نباید این مسئله را به ما تحمیل کند.

وی می‌افزاید: اضافه‌کاری ساعتی ۲۰‌هزار تومان است و مثلا دانشگاه علوم پزشکی تبصره‌ای زده که به این مبلغ اضافه کند، اما با تأخیر پرداخت می‌کند و تا اعتراض می‌کنیم می‌گویند مبلغ را بیشتر کرده ایم، اما ما یک درخواست شفاف داریم چه ۲۰ هزار تومان و چه ۴۰ هزار تومان منِ پرستار نمی‌خواهم اضافه‌کار بیایم و بابت آن مالیات هم بدهم.

پرستار کار می‌کند، دستمزدش را پزشک دریافت می‌کند!

این پرستار با تأکید بر اینکه از همه لحاظ در حق پرستاران احجاف می‌شود، اظهار می‌کند: من کار می‌کنم تعرفه‌اش را پزشک دریافت می‌کند. باید خدمتی را که انجام می‌دهم در سایت به نام پزشکم ثبت کنم. حتی خدمتی که به اسم من ثبت می‌شود هیچ نفعی برای من ندارد و به جیب مافیا و باندبازی می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: با فرمول‌های عجیب چه کسی را می‌خواهید گول بزنید؟ فوق‌العاده خاص، سال‌هاست روی زمین مانده و خاک می‌خورد. چقدر باید در این باره داد بزنیم؟ نهاد‌هایی دیگر در دولت سیزدهم برابر پایه حقوق فوق‌العاده خاص گرفته‌اند و حقوق ۱۵‌میلیون تومانی آنها تبدیل به ۳۰‌میلیون تومان شده است، اما پرستار‌هایی مثل من که ۱۰ سال است درباره فوق‌العاده خاص داریم فریاد می‌زنیم نگرفته‌ایم. چرا کسی صدای ما را نمی‌شنود؟

چیزی جز حقمان نمی‌خواهیم

این پرستار با اشاره به سختی کاری که به‌ویژه در سال‌های اخیر پرستاران داشته‌اند، می‌گوید: ما در دوران کرونا در صف اول خدمت‌رسانی به بیماران بودیم، این همه شهید دادیم. درست است که در حقمان این همه اجحاف بشود؟ ما چیزی غیر از حقمان نمی‌خواهیم.

وی در ادامه تصریح می‌کند: پرستاران با نجابتی که دارند حتی در زمان اعتراض وجدان کاری دارند و بیماران را رها نمی‌کنند. نباید از دل‌سوزی این قشر سوءاستفاده و علیه خودشان استفاده شود.

مسئولان فقط لبخند می‌زنند!

این پرستار با اشاره به اینکه در تجمع اعتراضی بالغ بر سیصد‌نفر حضور دارند، می‌افزاید: رئیس بیمارستان امام رضا (ع) و مدیر پرستاری نیز در جمع حاضر شدند. نیم ساعت حضور فیزیکی داشتند و بدون هیچ صحبت و سخنرانی، فقط لبخند زدند و تجمع را ترک کردند. از ما خواسته شده که لیدر مشخص کنیم، اما این کار را انجام نمی‌دهیم همه ما تک‌به‌تک نماینده خودمان هستیم و برای آنچه حق طبیعی همه ماست این اعتراض را ادامه می‌دهیم.

اعتراض پرستاران به بی‌عدالتی در سیستم درمان است

توکلی، عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد و عضو شورای مرکزی خانه پرستار کشور گفت: در سال‌های گذشته، جلساتی را با مسئولان برگزار کردیم و در این جلسات تمام نامه‌نگاری‌ها و بیانیه‌ها حاکی از آن بود که تمام مشکلات و خواسته‌های پرستاران قانونی منتقل خواهد شد.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد افزود: هیچ مسئول، سازمان یا نهادی نمی‌توانید پیدا کنید که از مطالبات و خواسته‌های پرستاران بی‌اطلاع باشد.
او تأکید کرد: الان با بد اجرا کردن قانون تعرفه‌گذاری کارد به استخوان پرستاران رسیده است و ما بار‌ها در خصوص آن هشدار داده‌ایم که اگر درست اجرا نشود پرستاران اعتراض می‌کنند، ولی گوش نکرده‌اند.

شأن پرستاری دیده نشده است

بحرینی، رئیس هیئت مدیره نظام‌پرستاری گفت: شأن و جایگاه پرستاری در کل دیده نشده است. در اصلاحیه دستورالعمل رفاهی که در تاریخ ۱۴۰۲/۷/۱ به وزارتخانه‌ها رسید، این موضوع تعریف شده، اما در مناسبت‌های روز پرستار یک ریال به پرستاران داده نشده است.

بحرینی افزود: بابت حق مسکن در اصلاحیه نوشته که حداقل یک‌میلیون‌و ۲۰۰هزار تومان پرداخت شود، اما به پرستاران ماهی ۱۰۰‌هزار تومان می‌دهند که این به معنای نادیده گرفتن جامعه پرستاری است. رفتار‌های چکشی و غیر‌اصولی باعث شده جامعه پرستاری خسته و فرسوده شود. این مسائل سبب مهاجرت‌ها به خارج کشور می‌شود. با این شرایط هم مردم، هم جوانان و هم سرمایه‌های ملی آسیب می‌بینند.

تعرفه‌های خاک‌خورده

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->