چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

جدال بر سر حق‌وحقوق پرستاران ادامه دارد

  • کد خبر: ۲۴۶۱۵
  • ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
جدال بر سر حق‌وحقوق پرستاران ادامه دارد
برخی پرستاران از میزان و نحوه پرداخت حق‌الزحمه تشویقی کرونا گله دارند.
الهام مهدیزاده/شهرآرانیوز - جدال بر سر حق‌وحقوق پرستاران با وزارت بهداشت ظاهرا نه‌تنها قرار نیست به یک چارچوب قاعده‌مندی دست پیدا کند که سال‌به‌سال مبهم‌تر و عجیب‌تر هم می‌شود. یک‌طرف ماجرا شفافیت واریزی‌ها را مطالبه می‌کند و طرف دیگر تلاش می‌کند به آن‌ها پاسخی قانع کننده ارائه دهد. اما حالا که کرونا جولان می‌دهد و پرستاران و کادر درمان در مرکز توجهات مردم و رسانه‌ها قرار گرفته‌اند، وزارت بهداشت سعی دارد با هر تریبونی که دستش می‌رسد از پرستاران و مدافعان سلامت تقدیر و تمجید کند، ولی پاشنه معیوب واریزی‌ها و حق‌وحقوق آن‌ها روی همان در سابق می‌چرخد و حتی می‌توان گفت متناقض و پیچیده‌تر هم شده است؛ آن‌قدری که طبق اظهارات پرستاران، رقم واریزی‌ها زمین‌تاآسمان باهم تفاوت دارد. نمونه عجیب‌وغریب آخر هدیه یک‌میلیاردتومانی یکی از خیران به پرستاران بوده است که طبق اظهارات خودشان مثل گوشت قربانی به هرکسی یک‌مقدار رسیده است. این گزارش سعی می‌کند از زبان پرستاران زحمت‌کش این روز‌های سخت، کم‌وکیف دلیل این واریزی‌های متناقض را بررسی کند و پاسخ مدیران را نیز انتشار دهد.

تحمل ۱۲ ساعت ماسک روی صورت
صدای پرستار بیمارستان امام‌رضا (ع) خسته است و با اینکه ماسک روی صورتش نیست، ولی تیک تنظیم ماسک دارد و صورتش گُرگرفته است. رد ماسک را با وسواس می‌خاراند. وقتی می‌رسد می‌گوید: «ببخشید تا الآن شیفت بودم؛ نیم‌ساعت است که شیفت را تحویل داده‌ام.» شیفت یک‌روز سخت کاری تمام‌شده، ولی این اوضاع مگر تمام‌شدنی‌است: «اسفند عجیبی را گذراندیم، ولی گذراندیم. اوضاع بخش آی‌سی‌یو بیمارستان کمی بهترشده است؛ البته این «بهتر» مصرف بیمارستانی دارد وگرنه مردم نباید دست از مراقبت بردارند. جلوی چشم‌هایم چندتا از همکارانم کرونا گرفتند.»
همه این خستگی‌ها صدبار بیشتر از هروقت دیگر پمپاژ می‌کند درون آدم و بدتر خسته‌ات می‌کند و بی‌طاقتت می‌کند. حالا این‌ها را بگذارید کنار کار در «آی‌سی‌یو»؛ جایی‌که مراقبت پرستاران به‌توان هزار می‌شود: «همکارانم آنجا واقعا از دل وجان مایه می‌گذارند. شیفت‌های طولانی و تعداد زیاد بیماران یک طرف، تحمل ماسک و لباس‌های محافظتی طرف دیگر. توی بعضی بیمارستان‌ها مثل «شریعتی»، شیفت‌ها ۱۲ ساعته است» و این یعنی ۱۲ ساعت خستگی و ماسک و لباس محافظتی و فشار و خیلی چیز‌های دیگر.

شفافیت و مسئله عجیب حق‌الزحمه‌های ۵۰ هزارتومانی
حالا وسط این بحث‌ها واریزی‌های این‌مدت را پیش می‌کشم. چندروز قبل بود؛ فکر کنم ۱۸ فروردین که پیامک‌های واریزی برای همه‌مان ارسال شد. واریزی چه بود؟ حق‌الزحمه مرحله اول کرونا. چیزی که جالب بود، رقم‌های این واریزی‌ها بود.
بعد کمی پرس‌وجو کردیم و متوجه شدیم اختلاف‌ها یک‌چیزی بیشتر از حد معمول است. مثلا برای تعدادی تا ۲ میلیون‌تومان هم واریز شده بود. بعد دوباره پیگیری کردیم. گفتند براساس شیفت‌هایی که پرستار‌ها در بخش کرونا حضور داشته‌اند، این مبالغ پرداخت شده است؛ مثلا به پرستاری که دریافتی‌اش ۵۰ هزار تومان بود، اعلام کردند، چون او یک شیفت توی این بخش بوده ۵۰ هزار تومان دریافتی داشته است. خب تا اینجا یعنی واریزی‌ها براساس شیفت‌های کاری بوده و همه‌چیز روشن است، اما سؤال اصلی اینجاست که براساس حساب‌وکتاب یک شیفت ۶ ساعته ۵۰ هزار تومان می‌شود؟»

این پرستار سراغ پروتکل‌ها هم می‌رود: «براساس پروتکل‌ها، اعلام کرده‌اند که برای هرساعت ۲۰ هزار تومان درنظر می‌گیرند. با این شرایط حتی اگر پرستاری فقط یک‌شیفت هم حضور داشته باشد، برای ۶ ساعت باید ۱۲۰ هزار تومان دریافت کند. خب، سؤال بعدی اینجاست که اگر با حساب‌وکتاب دیگری واریز کرده‌اند، چرا نمی‌گویند مبنایش چه بوده است؟» و بعد با همان خستگی از در انصاف وارد می‌شود و مسئله را ملی‌تر می‌بیند و می‌گوید: «ما پرستاریم. وظیفه‌مان این است که به بیماران رسیدگی کنیم. از شرایط تحریم هم آگاهیم و خوب می‌دانیم اقتصاد کشور با کرونا مشکلاتش بیشتر شد. وزارت بهداشت هم به‌هرحال به یک منبع تمام‌نشدنی مالی دسترسی ندارد، اما شفافیت و تبعیض توی این واریزی ربطی به این مشکلات ندارد.»

برخی بیمارستان‌ها عادلانه توزیع کردند
دومین پرستار بیمارستان امام‌رضا (ع) از دیگر بیمارستان‌های شهر خبر دارد: «پرستاران بیمارستان ۱۷ شهریور رضایت بیشتری از پاداش پرداخت‌شده داشتند و می‌گفتند که پاداش این بیمارستان برای پرستاران منصفانه بوده است، اما در برخی بیمارستان‌ها توزیع اصلا قانع‌کننده نبوده است. از مسئولان بیمارستان که پرسیدیم، گفتند این مبلغ مربوط به کمک خیران خراسانی بوده است که حدود یک‌میلیاردتومان کمک کرده‌اند، اما عجیب است که چرا این ارقام، بی‌برنامه و بدون چارچوبی مشخص واریز شده است.»

کارت هدیه فقط برای ۲۰ نفر
پرستار بیمارستان قائم (عج) نیز صحبتش را این‌گونه آغاز می‌کند: «شنیده‌ام استانداری هزار کارت هدیه برای پرستاران در نظر گرفته است. جدا از آن شنیده‌ام فرد خیری تعداد زیادی کارت هدیه برای پرستاران بخش کرونا به‌عنوان پاداش درنظر گرفته که قرار بوده است بین پرستاران مشهد و تربت‌حیدریه توزیع شود. همکاران می‌گویند آستان قدس هم برای پرستاران کرونا مبالغی دراختیار دانشگاه علوم‌پزشکی قرار داده است. به همه این‌ها این نکته را هم اضافه کنید که خود دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز مبلغی را برای پاداش پرستاران درنظر داشته است، بااین‌حال، در بخش کرونای بیمارستان قائم (عج) فقط ۲۰ نفر کارت هدیه گرفته‌اند.
 
برخی همکاران هم می‌گویند که ارائه کارت‌های هدیه براساس اضافه کار بوده است؛ یعنی فقط ۲۰ نفر در بیمارستان بزرگ قائم (عج) برای بیماران کرونایی کار کرده‌اند؟» او حتی از پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) تهران هم اطلاع دارد و می‌گوید: «تا جایی‌که با پرستاران این بیمارستان صحبت می‌کردم، برای ۴۵ روز گذشته تاکنون، ۳ پاداش یک‌میلیون‌تومانی بابت کرونا دریافت کرده‌اند. حداقل توقع ما از دانشگاه علوم‌پزشکی این است که اعلام کنند این مبالغ چگونه و با چه ضوابطی به پرستاران پرداخت شده است.»

دانشگاه علوم‌پزشکی شفاف‌سازی کند
عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام پرستاری مشهد درمورد پرداخت‌های انگیزشی کرونا دربین کارکنان درمانی می‌گوید: «با توجه به تماس‌های زیاد همکاران پرستار درمورد ابهام‌های نحوه توزیع پرداخت انگیزشی پاداش کرونا، وظیفه خود دانستیم که از طرف سازمان نظام پرستاری این موضوع را پیگیری کنیم.»

حمید نخعی می‌افزاید: «با پیگیری‌هایی که از مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد شد، مسئولان دانشگاه اعلام کردند که با توجه به تصمیم ستاد کرونا قرار شد کل مبلغ واریزی از وزارتخانه بابت پرداخت انگیزشی کرونا، با مبالغی که خیران واریز کرده‌اند، تجمیع شود.»

این عضو هیئت‌مدیره نظام پرستاری ادامه می‌دهد: «همچنین مقرر شد براساس یک برنامه مشخص و با در نظر گرفتن اینکه کدام بیمارستان، بخش کرونا داشته است و همچنین باتوجه‌به تعداد کارکنان درگیر در بخش‌های کرونا، این کمک‌هزینه تقسیم شود. با این شرایط، مبالغ هر بیمارستان دراختیار رئیس و مدیران مراکز قرار گرفت تا آنان به‌دلیل اشراف کاملی که دارند، کارکنان خط مقدم و بخش‌های پشتیبان را امتیازدهی و کمک‌هزینه را برای آنان واریز کنند.»

نخعی ادامه می‌دهد: «ازآنجا‌که مبلغ واریزی یکی از خیران به‌صورت کارت هدیه بود، توافق شد که قسمتی از کمک‌هزینه اختصاصی درقالب کارت هدیه و قسمتی به‌صورت وجه نقد برای پرستاران پرداخت شود. در این زمینه و برای برطرف شدن ابهام‌های ایجادشده، سازمان نظام پرستاری از رئیس دانشگاه درخواست کرده است که درصورت صلاح‌دید، موضوع از طریق روابط‌عمومی دانشگاه برای تمام همکاران اطلاع‌رسانی شود.»

در این‌باره یکی از پرستاران نیز به ما می‌گوید: «تا جایی که می‌دانیم، نظام پرستاری بعد از مطرح‌کردن دغدغه پرستاران، نامه‌ای به رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ارسال کرده است. در این نامه به نحوه پرداخت‌های اضافه‌کار و پاداش پرستاران شاغل در بخش کرونا اشاره شده است.»

اورژانس به چشم نمی‌آید
یک پرستار بخش اورژانس نیز از رویه موجود گله دارد و می‌گوید: «کارکنان این بخش اولین افرادی هستند که با بیماران کرونایی در زمانی که هنوز بیماری آن‌ها مشخص نیست، در ارتباط هستند و احتمال مثبت‌شدن آزمایش بیماری که آنان به بیمارستان منتقل کرده‌اند نیز وجود دارد.
او می‌افزاید: «کارانه اسفند کرونا در بیمارستان‌ها واریز شد و حتی شنیدیم کارانه فروردین شهرستان‌های نیشابور و سبزوار هم واریز شده است؛ با این حال برای کارکنان اورژانس۱۱۵ مشهد با اینکه در خط مقدم هستند و نمی‌دانند بیماری که منتقل می‌کنند کرونا دارد یا خیر، هنوز هیچ‌گونه مبلغی واریز نشده است.»

جهت‌گیری نکنید
پس از پیگیری این موضوعات، دکتر حمیدرضا صالح، مدیر پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، هرگونه پاسخ را منوط به اعلام روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی می‌داند.

با مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد هم که در این مورد تماس می‌گیریم، می‌گوید: «بهتر است نام همان نفرات را به ما بدهید تا بدانیم اصلا این افراد وجود خارجی دارند یا خیر. من روش شما را دارای «سوگیری» و جهت‌گیری خاصی می‌دانم و نمی‌دانم با پیگیری این موضوع، چه هدفی را دنبال می‌کنید.»

دکتر حمیدرضا رحیمی در ادامه می‌گوید: «رقمی که فرد خیر به دانشگاه کمک کرد، تنها مربوط به ما نبود.»

او درمورد اینکه پرستاران می‌گویند این رقم یک‌میلیارد بوده است نیز توضیح می‌دهد: «فقط بخشی از کمک این فرد خیر به دانشگاه رسید. بخشی از آن به کارکنان درمانی تربت‌حیدریه و تأمین اجتماعی اختصاص یافت. دانشگاه این پاداش را با پاداش استانداری تجمیع کرد تا بتواند با ارقامی بهتر، پرستاران خط مقدم کرونا را تشویق کند. به بعضی پرستار‌ها با اضافه‌کار‌های بالا تا ۲ میلیون پاداش دادیم.»

او ادامه می‌دهد: «اصلا از آن‌ها که پاداش گرفته‌اند، این موضوع را سؤال کرده‌اید؟ خبر دارید در بیمارستان قائم ۲۵۰ نفر پاداش گرفته‌اند؟ آیا می‌دانید که هزار نفر از بیمارستان امام‌رضا (ع)، ۶۷۰ نفر از بیمارستان شریعتی و ۵۰ نفر از تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ پاداش تشویقی دریافت کرده‌اند؟»

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد می‌افزاید: «ما براساس اضافه کار و حضور پرستار در بخش کرونا، پاداش پرداخت کرده‌ایم. کسی که چند ساعت در سایت کرونا بوده، به اندازه حضورش، پاداش گرفته است. توقع ندارید که به پرستاری با ۱۰ ساعت کار، همان اندازه پرداخت کنیم که به پرستارانی با شیفت‌های طولانی حضور در بخش کرونا پرداخت می‌کنیم؟»

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، روزنامه شهرآرا دربین رسانه‌های مکتوب استان، بیشترین میزان اطلاع‌رسانی را درقالب خبر، گزارش، گفتگو و... منتشر کرده است؛ گزارش‌های متعدد درمورد پرستاران، پزشکان، شهدای مدافع سلامت، کارکنان آزمایشگاه کرونا، توانمندی کادر درمانی، بهبودیافتگان و... گوشه‌ای از ادی دین ما به خدمات بی‌منت جامعه سلامت استان بوده است. شهرآرا همیشه صدای گروه‌های مختلف بوده، اما تلاش کرده است در این اطلاع‌رسانی، سخن هر دو سوی موافق و مخالف مصداق گزارش را منعکس کند که در این گزارش نیز اظهارات پرستاران معترض و پاسخ‌های روابط‌عمومی دانشگاه بدون کم‌وکاست منعکس شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->