برتری ترامپ در ۲ ایالت کلیدی آمریکا از دست رفت نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی نفت چه گفتند؟ امیدواری پزشکیان به رای آوردن همه وزرای پیشنهادی ارتقای همکاری دولت و مجلس، محور گفت و گوهای پزشکیان و قالیباف موکب‌های ارتش در مرز مهران پذیرای زائران اربعین وزیر پیشنهادی کشور: توجه به توانمندی‌ داخلی وزارت کشور از برنامه‌های من است پزشکیان: به دنبال حل مسائل کشور هستیم هشتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد بلینکن و رئیس‌جمهور مصر درباره تحولات منطقه رایزنی کردند ویدئو | مسجدالاقصی؛ نماد عزت مسلمانان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی برنامه‌های خود را در صحن علنی مجلس ارائه داد جذب نیرو‌های امریه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چه گفتند؟ کمیسیون فرهنگی مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت چهاردهم را تأیید نکرد مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی کشور در جلسه بررسی صلاحیت او چه گفتند؟ دو کمیسیون مجلس با وزیر پیشنهادی کشور دولت پزشکیان موافقت کردند جزئیات جدید و مهم از پرونده فولاد مبارکه | آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده چای دبش رئیس‌جمهور: مکمل رویکرد دولت «وفاق ملی» رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی است وزیر پیشنهادی فرهنگ: نوع و مسیر محصولات فرهنگی تغییراتی پیدا کرده است کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر پیشنهادی فرهنگ موافقت کرد وزیر پیشنهادی علوم: گفتمان آموزش عالی در دوره جدید، مسئولیت اجتماعی خواهد بود
سرخط خبرها

وزیر پیشنهادی فرهنگ: نوع و مسیر محصولات فرهنگی تغییراتی پیدا کرده است

  • کد خبر: ۲۴۶۲۸۵
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
وزیر پیشنهادی فرهنگ: نوع و مسیر محصولات فرهنگی تغییراتی پیدا کرده است
سید عباس صالحی در سخنان خود به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نوع و مسیر محصولات فرهنگی تغییراتی پیدا کرده است و این یعنی ما باید به مسیرهای جدیدی فکر کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مجلس شورای اسلامی امروز در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.

سید عباس صالح شریعتی معروف به سید عباس صالحی مخالف نداشت و در نتیجه تنها سخنران جلسه بررسی صلاحیت وزیر ارشاد بود.

وزیر پیشنهادی ارشاد با بیان این که در بخش رابطه دولت- ملت دغدغه های جدی وجود دارد، اظهار کرد: کاهش سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی، گسست های نسلی و جنسیتی، فاصله گروه های مرجع و از جمله پیشکسوتان فرهنگ و هنر با دولت و ارکان حکمرانی از جمله این دغدغه‌هاست.

صالحی افزود: یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای تحکیم وفاق ملت و دولت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. من در پرتوی حمایت و نگرش های مقام معظم رهبری و دلسوزی مراجع تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش می کنم که در دولت چهاردهم در حوزه وفاق ملی موثر و سهیم باشیم.

وی با بیان این که در فضای جامعه عناصر ثابت هویتی فراوان و ارزشمند وجود دارند، دین و محبت اهل بیت (ع)، زبان فارسی، فرهنگ اقوام و همزیستی ادیان و مذاهب اسلامی را از جمله این عناصر دانست و تاکید کرد: این عناصر موجب ماندگاری ایران علیرغم طوفان‌های مهاجم شده اند. اما تغیرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست. این تغییرات ایجاب می کند که راهبردهای مناسب را پیدا کنیم. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل و حتی ۱۰ سال قبل نیست.

نمی توانیم جامعه زنان تحول یافته را که اشتغال می‌خواهند نبینیم

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه تحصیلات دانشگاهی در سال ۱۳۵۵ از مجموع افراد بالای ۲۰ سال سن ۲ درصد جامعه تحصیلات دانشگاهی داشتند؛ اما در سال ۹۵ این عداد به ۱۸ درصد و اکنون به حدود ۲۰ درصد رسیده است. طبقه متوسط علمی و فرهنگی روح نقاد و کنجکاو دارد و سبک زندگی‌اش متفاوت است و با جهان بیرون تعامل فرهنگ دارد. انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت. در سال ۹۵ بیش از ۹۳ درصد زنان باسواد بودند. در سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون دانشجوی زن داشتیم که ۵۶ برابر نسبت به قبل انقلاب شده است. ما نمی توانیم جامعه زنان تحول یافته را که اشتغال می‌خواهند نبینیم.

جامعه ایران تغییرات قابل توجهی داشته است و ما باید در مناسبات دولت- ملت به راهکارهای جدید فکر کنیم. دغدغه‌ها، اصول و مقصد و چشم انداز ثابت هستند. اما مسیر باید تغییرات خودش را داشته باشد

صالحی با بیان این که زنان توقع مدیریت های ارشد و میانی را دارند و تغییراتی در حوزه سبک زندگی و حقوق اجتماعی آنها ایجاد شده گفت: متغیر دوم ما در کنار تحصیلات اجتماعی تحولات حوزه زنان است. تحول سوم در حوزه مصرف فرهنگی است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کردند که حدود ۷۰ درصد در شبکه‌های اجتماعی بودند و ۲۳.۵ درصد دانلود فیلم انجام می‌دادند. 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جامعه ایران تغییرات قابل توجهی داشته است و ما باید در مناسبات دولت- ملت به راهکارهای جدید فکر کنیم. دغدغه‌ها، اصول و مقصد و چشم انداز ثابت هستند. اما مسیر باید تغییرات خودش را داشته باشد. با این تغییرات گسترده مفصل ارتباطی دولت می‌تواند فرهنگ و هنر و رسانه باشد. یعنی از این طریق نظام حکمرانی فرهنگی ما مناسبات ارتباطی خودش را با ملت با ایده های تازه پیدا کند. در این میان اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه میدان دار هستند. باید حقوق و منزلت و نهادهای آنها را مورد توجه قرار داد. 

صالحی تاکید کرد: دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکل گیری است. اما کار عمده تر دولت وفاق ملی در سطح دولت و ملت است. این که مردم مثل اوایل انقلاب به دولت اعتماد کنند و رابطه همدلانه پیدا کنند اهمیت دارد. اوایل انقلاب مردم فاصله ای بین دولت و خودشان قائل نبودند و ما باید بازگشت مجددی به آن دوران داشته باشیم. 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امیدوارم در پرتو وفاق عمومی در نظام حکمرانی کشور تعامل دولت و مجلس شالوده‌ایی مستحکم و بنایی رفیع برای فرهنگ کشور پدید آورد. فرهنگی که به گفته امام راحل مبدا همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است.

صالحی با تاکید بر این که هیچ قدرتی توان نابودی ایران عزیز را ندارد گفت: ما ملت بزرگ، متنوع و کهن ایران در برابر طوفان ها اگر سر خم کردیم، دوباره سربلند ایستادیم و می‌ایستیم. 

ایرانیان از دوران باستان همواره یکی از خالقان جهانی فرهنگ و نقطه اتصال شرق و غرب بوده‌اند

وی افزود: فرهنگ اسلامی در سراسر سرزمین‌های اسلامی با حضور هنرمندان، نویسندگان، فیلسوفان و فقیهان ایرانی گسترش یافت. ایرانیان از دوران باستان همواره یکی از خالقان جهانی فرهنگ و نقطه اتصال شرق و غرب بوده‌اند. نقش ایرانیان در گسترش اسلام در جهان بی‌بدیل است. این پیشینه افتخارآمیز اکنون نیز استمرار دارد. 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های هنری ایران گفت: سینمای غنی به ویژه سینمای بعد از انقلاب درخشش‌های شایان توجهی داشته است و بالندگی بیشتری باید پیدا کند. هنرمندان و فناوران در تولید پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای ظرفیت‌های قابل توجه دارند. موسیقی ایرانی مخاطبان زیادی را مسحور خود می‌کند. این ظرفیت‌های افتخارآمیز بن‌مایه فرهنگ و هنر ایران در حال و آینده خواهد بود. با عنایات الهی چشم به راه گل‌بانگ ایران زرین فرهنگی خواهیم بود.

جامعه ایران جامعه ۱۰ سال و ۵۰ سال قبل نیست 

در سال ۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال فقط ۲ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند و در سال ۹۵ به حدود ۲۰ درصد رسیده است.

سهم انقلاب اسلامی در حوزه زنان بسیار شگرف است.

در سال ۵۰ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتیم، اما در سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۱.۵ میلیون رسیده است که ۵۶ برابر است.

 

هزاران هنرآموز و هنرمند با اتکاف به معارف غنی فرهنگی ایرانی اسلامی و آفرینش‌های هنری می‌پردازند.

 سینمای غنی به ویژه سینمای پس از انقلاب درخشش‌های شایان توجهی داشته و حتماً بالندگی بیشتری باید پیدا کند.

هنرمندان و فناوران در تولید پویانمایی و بازی های رایانه‌ای و پیشانی این ملت به این مرز و بوم ظرفیت‌های قابل توجهی دارند.

 موسیقی ایرانی سفیر بی‌کلام مخاطبان زیادی را مجذوب خود می‌کند.

 این ظرفیت‌های افتخارآمیز بن مایه بازآفرینی فرهنگ و هنر ایران اسلامی در حال و آینده خواهد بود.

با عنایات الهی چشم به راه گلبانگ ایران زرین فرهنگی خواهیم بود

صالحی امیری کیست؟

صالحی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزاحسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است. او دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.

وی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و ۲۸ مهر ۱۳۹۵ بعد از استعفای وزیر وقت فرهنگ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

منبع: ایرنا، هم میهن، مهر

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->