حرکت کاروان‌های زائران پیاده به سمت مشهد آغاز شد | ثبت‌نام زائران برای پیاده‌روی دهه پایانی صفر ۱۴۰۳ از ۶۴ شهرستان کشور آماده‌سازی ۳۶۰ ایستگاه صلواتی بین‌راهی در دهه آخر صفر ۱۴۰۳ | ۲۴۰ کاروان زائر پیاده در نوبت ثبت‌نام برای اسکان قدرت نمایی یک اندیشه متعالی جا پای قدم‌های جابر | روایتی از عشق و دلدادگی زائران اربعین حسینی در مسیر کاظمین به کربلا روایتی از آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین ۱۴۰۳ در  مشهد| خیابانی به سوی نور رشد ۹۲ درصدی تعداد زائران اربعین طی ۹ سال اخیر | امسال، کربلا از بیش‌از ۲۱ میلیون نفر میزبانی کرد قدردانی تولیت آستان قدس رضوی از اعتاب مقدسه عراق در میزبانی از زائران اربعین حرم امام‌رضا(ع) در شب اربعین ۱۴۰۳ میزبان عزاداران دلسوخته حسینی بود اعمال روز اربعین + صوت و متن کامل زیارت اربعین تردد ۱۵۲ هزار نفر در شبانه‌روز گذشته از مرز مهران (۴ شهریور ۱۴۰۳) جاماندگان اربعین، زائر امام مهربانی‌ها شدند (۴ شهریور ۱۴۰۳) + فیلم زائر ایرانی در کربلا به خبرنگار رسانه آمریکایی چه گفت؟ پیش‌بینی ورود ۵۰۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه آخر صفر برگزاری ۳۲ ویژه‌برنامه در دهه پایانی صفر در آستان حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس آماده‌باش ۱۴ پایگاه اورژانس حرم امام‌رضا(ع) در روز اربعین حسینی (۴ شهریور ۱۴۰۳) امنیت اربعین را مدیون خون شهداییم مراسم «اربعین با شهدا» در گلزار شهدای بهشت‌رضا(ع) مشهد برگزار می‌شود مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین ۱۴۰۳ در تهران، در کدام خیابان برگزار می‌شود؟ + ساعت و تاریخ مشایه‌ای به سوی عرفان
سرخط خبرها

اربعین، راز مانایی عاشوراست

  • کد خبر: ۲۴۶۷۶۳
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
اربعین، راز مانایی عاشوراست
حکمت بزرگداشت اربعین، زنده و جاودان ماندن واقعه کربلاست و برای همین حیاتش دائمی است.

ما درباره هیچ‌یک از معصومان حتی شخص پیامبر اعظم (ص)، موضوع اربعین یا گرامیداشت چهلمین روز درگذشت و شهادت را نداریم، جز برای امام‌حسین (ع). مهم آن است که گرامیداشت اربعین، منحصر به همان سال شهادت حضرت نیست و نه‌تن‌ها جابربن‌عبدا... انصاری به‌همراه شاگردش عطیه در نخستین اربعین شهادت حسینی به زیارت حضرت اباعبدا... الحسین (ع) رفتند و زیارت‌نامه مخصوص آن در مفاتیح‌الجنان آمده، بلکه پس از آن نیز این سنت مرسوم بوده است. از این نظر بدون تردید اهل‌بیت امام‌حسین (ع) در اربعین همان سال یا سال بعد به کربلا آمده‌اند.

حکمت بزرگداشت اربعین، زنده و جاودان ماندن واقعه کربلاست و برای همین حیاتش دائمی است. به‌دلیل این اهمیت و عظمت است که هم امام‌صادق (ع)، زیارت اربعین را انشا و به انجام آن امر کرده‌اند و هم امام‌عسکری (ع) این زیارت را از علائم پنج‌گانه انسان مؤمن معرفی کرده‌اند.

اگر به زیارت اربعین که امام‌صادق (ع) انشا کرده‌اند توجه کنیم، چند شاخصه را در آن می‌یابیم؛ نخست شاخصه مقام امامت حضرت اباعبدا... الحسین (ع) که با تعابیر مختلف بر آن تأکید شده است. دوم، جایگاه ویژه ائمه (ع) از منظر خلقت نوری است که هیچ شرک و اخلاق مشرکانه‌ای در نسل آنها وجود نداشته است؛ چنان‌که به تصریح زیارت‌نامه، مقام امامت را خدای متعال برعهده کسانی گذاشته است که از نظر نسل و اعتقاد و اعمال، از پاکان روزگارند. 

سوم، هدف والای امام‌حسین (ع) در قیام عاشورا که کمتر در دیگر زیارات آمده است؛ حضرت سیدالشهدا (ع) درصدد بودند مردم را از جهالت بی‌ایمانی، جهالت درباره هدف آفرینش و جهالت در راه و روش صحیح برای زندگی پاک و سعادتمندانه واقعی، نجات دهند؛ چراکه عده‌ای بعد از پیامبر (ص) راه را گم کردند و از صراط مستقیم یعنی امیرالمؤمنین (ع) و اهل‌بیت (ع) دور افتادند و خود را پرچمدار اسلام و زمامدار مسلمانان معرفی کردند.

چهارمین شاخصه زیارت اربعین، اشاره به آنهایی است که امام‌حسین (ع) را به شهادت رساندند؛ کسانی که فقط به زندگی دنیا فکر می‌کردند و خود را در حیات پست آن محدود کردند و برای این حیات از کشتن مظلومان هم ابایی نداشتند. نکته دیگری که در زیارت اربعین باید به آن توجه کرد، استمرار جریان امامت تا روز قیامت است.

این جریان با ظهور امام‌زمان (عج) و نیز در آستانه قیامت با مسئله رجعت، حاکمیت می‌یابد و سبب جهانی شدن اسلام می‌شود؛ همان هدفی که پیامبر اکرم (ص) دنبال می‌کردند، بنابراین هم زائران اربعین هم آنها که به این زیارت نمی‌روند، باید خود را با این اهداف هم‌مسیر کنند.

در چهل روزی که پس از عاشورا بر اهل‌بیت امام‌حسین (ع) گذشت، اتفاقات مهمی رخ داد؛ با رفتن اهل‌بیت به کوفه و شام و سپس بازگشتشان به کربلا، چهره پلید یزید و هم‌دستا‌نش و اسلام بنی‌امیه آشکار شد. معاویه و یزید درصدد بودند که اسم پیامبر (ص) و ائمه (ع) از مأذنه‌ها و منابر برداشته شود، اما در محفل یزید و بعد از اسارت و آزار اهل‌بیت (ع)، با ایراد خطبه‌های امام‌سجاد (ع) و حضرت زینب (س) ورق برگشت، تاجایی‌که خانواده یزید علیه او برخاستند و جشنی که برای پیروزی ظاهری در کربلا پیش‌بینی شده بود، جای خود را به اقامه عزا و عزاداری داد و این‌چنین، اهداف یزید خنثی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->