توهین وقیحانه نماینده رژیم اسرائیل در شورای امنیت به نماینده فلسطین مسعود پزشکیان: با مردم عهد بستیم که صدای بی‌صدایان و کمک حال فقرا و دور افتادگان باشیم آمریکا: دستیابی به آتش بس در غزه اکنون در دسترس است معاون حقوقی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شدند تقدیر آیت‌الله علم‌الهدی از فعالیت‌های مجاهدانه مجموعه استانداری خراسان رضوی | ضرورت حفظ اعتقادات و ثابت قدم ماندن در تحولات سیاسی و اجتماعی وفاق، رویکرد تعاملی رئیس جمهور و تحریم‌ها مهم‌ترین چالش سیاست خارجی کشور است دولت چهاردهم پروژه‌ای را بدون پیش‌بینی منابع و رعایت اولویت‌بندی آغاز نمی‌کند نوری قزلجه وزارت جهاد کشاورزی را تحویل گرفت تصرف روستایی دیگر در دونتسک از سوی ارتش روسیه وزیر خارجه عربستان به عراق رفت ارتش جمهوری اسلامی آمادگی خود برای همکاری با دولت چهاردهم را اعلام کرد ویدئوی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب درباره روز پزشک + فیلم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۱۰۹۵ پروژه در خراسان‌رضوی به مناسبت هفته دولت ۱۴۰۳ + فیلم بیانیه مشترک نشست ویژه چین - روسیه پس از دیدار پوتین و چیانگ حماس بمباران مدرسه صلاح‌الدین را ادامه نسل‌کشی خواند وزیر راه و شهرسازی: به زائران اربعین باید به بهترین نحو خدمت رسانی شود مستند «مرد پولادین» | درباره شهید سید اسدالله لاجوردی بلینکن حکم نابودی توافق مبادله اسرا را صادر کرده است وزیر خارجه شروط ایران برای بازسازی روابط با کشورهای اروپایی را اعلام کرد تحویل وزارت دفاع به وزیر جدید کابینه «وفاق ملی» سلاح ایرانی «مصاف» جایگزین «ژسه» خواهد شد
سرخط خبرها

آمریکا: دستیابی به آتش بس در غزه اکنون در دسترس است

  • کد خبر: ۲۴۶۸۳۶
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
آمریکا: دستیابی به آتش بس در غزه اکنون در دسترس است
«لیندا توماس گرینفیلد» سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت که دستیابی به آتش بس و توافقنامه آزادی اسرا نزدیک‌تر شده و اکنون در دسترس است.

به گزارش شهرآرانیوز، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه به وقت محلی به شورای ۱۵ عضوی امنیت گفت: شورای امنیت باید حماس را برای پذیرش پیشنهاد ارائه شده تحت فشار قرار دهد.

وی گفت: «این لحظه تعیین‌کننده‌ای برای مذاکرات آتش‌بس و برای منطقه است و بنابراین هر عضو این شورا باید به ارسال پیام‌های قوی به دیگر بازیگران در منطقه ادامه دهد تا از اقداماتی که ما را از نهایی کردن این توافق دور می‌کند، اجتناب کنند.»

این عضو دولت جو بایدن رئیس جمهور کنونی دموکرات آمریکا افزود: آنتونی جی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا نهمین سفر خود به خاورمیانه را انجام داد. وی بر حمایت قاطع آمریکا از امنیت اسرائیل تاکید کرد. هدف او همچنین پیشبرد گفتگو‌ها در مورد آتش بس جامع و توافقنامه آزادی گروگان است که اکنون نزدیک است و تاکید کرد که هیچ کس در منطقه نباید اقدامی انجام دهد که مذاکرات جاری را تضعیف کند.

گرینفیلد اضافه کرد: در حالی که وزیر امور خارجه آمریکا در اسرائیل بود، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تایید کرد که تل آویو پیشنهاد ارائه شده را می‌پذیرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: اسرائیل پیشنهاد را پذیرفته است. اکنون حماس نیز باید همین کار را بکند. این پیشنهاد با اصولی که جو بایدن رییس جمهور آمریکا در ماه مه ۲۰۲۴ بیان کرد و این شورا در قطعنامه ۲۷۳۵ آن را تایید کرد، مطابقت دارد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی دربخش دیگری از سخنانش گفت: باید از گسترش دوباره بیماری فلج اطفال در غزه جلوگیری شود. ما از اسرائیل می‌خواهیم که به همکاری با آژانس‌های بشردوستانه برای تهیه واکسیناسیون فلج اطفال برای غیرنظامیان فلسطینی، به ویژه کودکان، در غزه ادامه دهد. این تلاش فوری است و دستیابی به یک توافق آتش بس، اجرای این عملیات حیاتی واکسیناسیون را تا حد زیادی تسهیل می‌کند.

سفیر آمریکا همچنین تاکید کرد: من می‌خواهم واضح بگویم: اقدامات در کرانه باختری که می‌تواند تنش‌ها را در این لحظه حساس افزایش دهد، باید متوقف شود.

او گفت: همانطور که کاخ سفید به صراحت اعلام کرده است، حملات شهرک نشینان خشن علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری غیرقابل قبول است و باید متوقف شود. مقامات اسرائیلی باید اقدامات لازم از جمله مداخله برای توقف چنین خشونت‌هایی و محاکمه همه عاملان را برای محافظت از این جوامع در برابر آسیب انجام دهند.

گرینفیلد اضافه کرد: ما همچنان نگران بیانیه‌های شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری هستیم. برنامه شهرک سازی دولت اسرائیل با قوانین بین المللی ناسازگار است و این اقدامات یکجانبه برای چشم انداز راهکار دو کشوری مضر است، که ما بار‌ها گفته ایم تنها راه پایدار و مطمئن را برای اسرائیل و فلسطینیان ارائه می‌دهد.

او تاکید کرد: ضروری است که آتش‌بس و توافقنامه آزادی گروگان را تضمین کنیم. نه به زودی، بلکه هم اکنون. زیرا رفاه همه گروگان‌ها در خطر است. زیرا فلسطینیان غزه در شرایط جهنمی به سر می‌برند و در جنگ گرفتار شده اند. زیرا خطر تشدید منطقه‌ای بسیار واقعی است.

نشست دوحه قطر روز‌های پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ و ۱۶ اوت (آگوست) ۲۰۲۴ به منظور از سرگیری مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه و تبادل اسرا با حضور آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل برگزار شد. وزیر خارجه آمریکا نیز در نهمین سفر منطقه‌ای خود از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به منطقه خاورمیانه، به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، مصر و قطر سفر و با مقامات اسرائیل و نیز رهبران دو کشور مصر و قطر به عنوان میانجیگیران آتش بس میان اسرائیل و حماس دیدار و گفتگو کرد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای بعنوان بیانیه مشترک قطر، مصر و آمریکا اعلام کرد که مذاکرات آتش بس غزه در دوحه "جدی و سازنده" و در فضای مثبت انجام شد و ادامه مذاکرات هفته آینده در قاهره مصر انجام خواهد شد.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که از ابتدای جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار شهدای نوار غزه به ۴۰ هزار و ۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر رسید که ۳۳ درصد این شهدا را کودکان، ۸.۶ درصد را سالخوردگان و ۱۸.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

عملیات طوفان الاقصی که پس از سال‌ها جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین صورت گرفت، منجر به کشته شدن ۱۱۳۹ اسرائیلی شد. وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد که از ابتدای جنگ غزه (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار شهدای نوار غزه به ۴۰ هزار و ۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر رسید.

با گذشت بیش از ۱۰ ماه از حمله رژیم اسرائیل، بخش وسیعی از نوار غزه در بحبوحه محاصره فلج‌کننده و انسداد ورود مواد غذایی، آب تمیز و دارو‌ها ویران شده است.

اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) به نسل‌کشی متهم شده است. دیوان مذکور به رژیم اسرائیل دستور داد که به سرعت حملات خود در شهر جنوبی رفح، جایی را که بیش از یک میلیون فلسطینی قبل از حمله به آن در ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) به آنجا پناه برده بودند، متوقف کند.

با وجود درخواست میانجیگران از جمله مصر، آمریکا و قطر برای توقف خصومت‌ها و دستیابی به آتش‌بس و توافق تبادل اسرا، تل آویو همچنان به حملات مرگبار خود علیه غزه ادامه می‌دهد. تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و مذاکره کننده این جنبش برای توافق آتش بس، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید. یحیی السنوار که اسرائیل معتقد است حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) را سازماندهی کرد، پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد.

او که ۶۲ سال سن دارد ریاست جنبش حماس در نوار غزه را برعهده داشته است. السنوار در سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ شمسی) از سوی یک دادگاه اسرائیل به چهار بار زندان ابد به علاوه ۲۵ سال زندان محکوم شد، اما در نهایت بعد از ۲۲ سال حبس در سال ۲۰۱۱ در معامله و مبادله زندانیان آزاد شد؛ وی از جمله رهبران حماس به شمار می‌رود که آمریکا نامش را در فهرست ادعایی افراد تحت تعقیب قرار داده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->