قیمت امروز خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۵ شهریور ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت (۵ شهریور ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت‌کوین (۵ شهریور ۱۴۰۳) نرخ زعفران در بازار امروز (۵ شهریور ۱۴۰۳) آغاز عودت ارز اربعین، از امروز (۵ شهریور ۱۴۰۳) + قیمت تورم اجاره‌بها در مردادماه ۱۴۰۳ رکورد زد + نمودار طلای جهانی پرواز کرد + علت (۵ شهریور ۱۴۰۳) بازار‌ها چقدر بازدهی داشته‌اند؟ | چند سناریوی مهم برای نوسان قیمت دلار رتبه سوم خراسان رضوی در کمترین تورم ماهانه قیمت امروز میوه در مشهد چند؟ (۵ شهریور ۱۴۰۳) + جدول قیمت تشدید حداکثری نظارت بر بازار مشهد با ورود زائرین در دهه پایانی صفر کدام خودرو‌ها در طرح فروش ایران خودرو مورد توجه بیشتر قرار گرفت؟ آزادسازی مبالغ بلوکه و وکالتی ایران خودرو در حساب‌ها از فردا دوشنبه (۵ شهریور ۱۴۰۳) ایلان ماسک به دستگیری پاول دوروف واکنش نشان داد جدول قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو (شهریور ۱۴۰۳) ارزش سهام عدالت امروز چقدر شد؟ (۴ شهریور ۱۴۰۳) بانک مرکزی: کارت‌های عضو شتاب کارگزاری‌های بورسی باید متوقف شود اطلاعیه مهم ایران خودرو برای کسانی که ثبت نام انجام داده اند | مهلت ۶ روزه برای انتخاب روش فروش خودرو نرخ بهره بین بانکی در آستانه ۲۴ درصد قرار گرفت مستاجران تا پول رهن را نگرفتند، خانه را تخلیه نکنند! کشف و ضبط محموله ۱۵ تنی گوشت احتکارشده در مشهد + عکس و جزئیات «نبود امنیت شغلی» دغدغه کارگر؛ «نبود کارگر ماهر» دغدغه کارفرما در شش‌ماهه دوم امسال، ۲ میلیون خانواده خراسانی به فیبر نوری متصل می‌شوند  ارز مسافری به مرکز مبادله می‌آید کم‌توجهی شورای عالی کار به انتظارات برحق کارگران نرخ خودرو در بازار آزاد شنبه (۳ شهریورماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رتبه سوم خراسان رضوی در کمترین تورم ماهانه

  • کد خبر: ۲۴۷۲۴۶
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۶
رتبه سوم خراسان رضوی در کمترین تورم ماهانه
تورم ماهانه در خراسان رضوی به یک درصد و تورم ماهانه خوراکی‌ها به صفر رسید.

هاشمیان | شهرآرانیوز؛ خراسان رضوی، سومین استانی است که در مرداد کمترین تورم ماهانه را در کشور تجربه کرده است. بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه استان یک درصد و کشور ۲ درصد بوده است. به زبان ساده یعنی ما نسبت به بیشتر نقاط کشور به‌طور میانگین برای خرید یک سبد کالایی مشخص در مرداد با افزایش قیمت کمتری نسبت به تیر روبه‌رو بودیم.

این آهنگ کاهشی در تورم ماهانه برای استان از اردیبهشت آغاز شده است. در آن‌زمان این شاخص ۳.۸ درصد بود که از میانگین کشوری نیز بالاتر بود، اما حالا به نصف تورم ماهانه کشوری رسیده است. این اتفاق خوبی است، اما در صورتی که ادامه داشته باشد.

همان‌طور که در گزارش‌های پیشین به آن اشاره کرده بودیم نگاه دقیق‌تر به این آمار نشان می‌دهد که تورم سالانه و نقطه به نقطه استان نسبت به کشور بیشتر است که این یعنی در یک مقایسه بلندمدت مردم خراسان رضوی با افزایش قیمت بیشتری نسبت به میانگین کشوری روبه‌رو بوده‌اند؛ بنابراین باید این روند کاهش تورم ماهانه حفظ شود و برای رسیدن به هدف‌گذاری بانک مرکزی و رسیدن تورم سالانه ۱۴۰۳ به کانال ۲۰ درصد، باید تورم ماهانه در حدود یک‌درصد باقی بماند.

رتبه اول و دوم کمترین تورم ماهانه مربوط به استان یزد با ۰.۸ درصد و خراسان جنوبی با ۰.۹ درصد است.

مقایسه تورم سالانه استان با کشور

همان‌طور که گفتیم استان ما فعلا در تورم سالانه و نقطه‌ای نسبت به میانگین کشور پیشتاز است. البته این شاخص‌ها نسبت به ماه قبل روند کاهشی داشته‌اند، اما هنوز به میانگین کشوری نرسیده‌اند. مقایسه اعداد و ارقام شاخص تورم سالانه نشان می‌دهد که  مردم استان برای خرید یک سبد کالای مشخص در مردادماه ۲.۲ درصد بیشتر از متوسط کشوری گرانی کالا و خدمات مصرفی را متحمل شده‌اند. همچنین طبق این آمار، تورم نقطه به نقطه استان ۳۲.۸ درصد بوده که مقایسه این شاخص با میانگین کشوری ۱.۲ درصد بیشتر بوده است. مقایسه این اعداد و ارقام با تیرماه نشان می‌دهد که این فاصله نزدیک‌تر شده است.

تورم صفر خوراکی‌ها

تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در مرداد برای خراسان رضوی صفر بوده است. این یعنی در این گروه کالایی به‌طور میانگین شاهد ثبات قیمت در استان بوده‌ایم. در این شاخص خراسان رضوی بعد از یزد با تورم منفی ۰.۴ درصد رتبه دوم را داشته است. تورم نقطه به نقطه و سالانه در استان به ترتیب ۲۷.۴ و ۳۲.۲ درصد بوده است. میانگین تورم ماهانه کشور نیز ۱.۱ درصد است. هرچند در تحلیل‌های اقتصادی برای کشور‌های توسعه‌یافته تورم منفی یا صفر باعث کاهش انگیزه بنگاه‌ها می‌شود، اما نباید این موضوع را برای کشور ایران که تورم نقطه‌ای و سالانه‌ای در حدود ۴۰ درصد دارد به اشتباه برداشت کرد.

در حوزه تورم ماهانه کالا‌های غیرخوراکی و خدمات خراسان رضوی در مقایسه با دیگر استان‌های کشور تقریبا در میانه جدول قرار دارد. در این شاخص تورم ماهانه استان ۱.۶ درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه و سالانه در استان به‌ترتیب ۲۷.۴ و ۳۲.۲ درصد بوده است.

همیشه در پی گزارش‌های مربوط به تورم، این سؤال ایجاد می‌شود که چرا این روند در سفره مردم به‌وضوح احساس نمی‌شود. هرچند بار‌ها تأکید شده است، اما تکرار آن بی‌فایده نیست؛ اینکه گفته می‌شود تورم نسبت به گذشته روند نزولی دارد به‌معنای توقف گرانی نیست، بلکه یعنی روند افزایش قیمت‌ها کندتر شده است.

عوامل کاهش تورم

باتوجه به شعار سال گذشته که مهار تورم یکی از شاخص‌های اصلی آن بود، دولت سیاست‌های ضدتورمی درراستای کنترل نرخ تورم را به اجرا درآورد. کنترل رشد نقدینگی، مهار اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، راهکار‌های ضدخلق پول برای تأمین کسری بودجه، رشد اقتصادی بخش تولید و... ازجمله مواردی است که دولت، به عنوان اقدامات خود در راستای تحقق شعار سال گذشته و مهار تورم به اجرا درآورد.

اما اینکه این آهنگ کاهشی تورم تا کی ادامه خواهد یافت باید گفت به عوامل متعددی بستگی دارد. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین در تحلیل عوامل مؤثر به تورم اشاره کرده‌ا‌یم موارد تأثیرگذار بر این شاخص بسیار زیاد است. حالا باید دید که دولت چهاردهم در برخورد با عوامل تورم‌زا از جمله نقدینگی چه برنامه‌هایی را در پیش خواهد گرفت و از سوی دیگر برای رشد تولید، حمایت از فعالان اقتصادی و... چه راهکار‌هایی را اجرا خواهد کرد. همچنین با توجه به تأثیر عوامل خارجی از جمله روند تحریم‌ها و نرخ ارز سیاست‌های دولت در این زمینه اهمیت زیادی بر روند این شاخص خواهد داشت.

رتبه سوم خراسان رضوی در کمترین تورم ماهانه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->