پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ۶ شهریور) | آغاز روند کاهش دما از امروز تا پایان هفته واژگونی پژو ۲۰۶ در میدان آزادی مشهد + عکس(۶ شهریور ۱۴۰۳) آمادگی بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نیروی امدادگر برای خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی صفر پلیس مشهد به دنبال جنایتکاران روستای زاک خبر خوش وزیر بهداشت برای پرستاران: بخش اول جبران مطالبات پرستاری پرداخت شد وزیر علوم به دیدار استاد شفیعی کدکنی رفت تاخیر در اجرای احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | جداول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان هنوز ابلاغ نشده‌است (۶ شهریور ۱۴۰۳) ویروس خطرناک ناشی از نیش پشه در ماساچوستِ آمریکا؛ پارک‌های عمومی تعطیل شد تاثیرات تلویزیون بر کودکان را جدی بگیرید بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها به نقطه بحرانی رسیده است ۱۸۶ مرکز خدمات جامع سلامت مجری برنامه پزشک خانواده روستایی است مشهد، نیازمند توجه درمانی بیشتر آخرین وضعیت بیماران درگیر با سرم‌های آلوده صفاقی در مشهد | دانشگاه علوم پزشکی مشهد: برای درمان آلودگی بیماران دیالیزی به دنبال راهکار هستیم ثبت تردد بیش از ۲ میلیون وسیله نقلیه در مبادی ورودی و خروجی خراسان رضوی شگرد تکراری مجرمان در مشهد | کلاهبرداری با ارسال لینک آلوده آغاز طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ در مشهد و خراسان‌رضوی بهسازی بیش از ۶۸۱ کیلومتر از راه‌های خراسان رضوی تردد ۲۱ هزار زائر افغانستانی از مرز دوغارون به سمت مرز‌های خروجی کشور بیمارستان ۱۸۰ تختخوابی «ولایت» مشهد آماده اجرای مأموریت ویژه دهه پایانی صفر ۱۴۰۳ است
سرخط خبرها

ویروس خطرناک ناشی از نیش پشه در ماساچوستِ آمریکا؛ پارک‌های عمومی تعطیل شد

  • کد خبر: ۲۴۷۵۱۳
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
ویروس خطرناک ناشی از نیش پشه در ماساچوستِ آمریکا؛ پارک‌های عمومی تعطیل شد
شناسایی یک ویروس نادر، اما بسیار خطرناک و کشنده که ناقل آن پشه‌های آلوده‌اند، موجب شد چند شهر ایالت «ماساچوست» در شمال شرق آمریکا، علاوه بر تعطیل کردن پارک‌های عمومی در ساعات بعد از غروب و شب (که اوج فعالیت پشه‌هاست) برای فعالیت‌های خارج از خانه شهروندان هم ممنوعیت‌هایی وضع کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، ویروس نادر و با قابلیت کشنده‌ای که این وضعیت را به وجود آورده ویروس «التهاب مغزی اسبی شرقی» (Eastern Equine Encephalitis) نام دارد که به علت تکرار حرف‌ی - E - در ابتدای سه واژه انگلیسی نام آن، به «تریپل ی» هم شهرت دارد.

مقام‌های مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) می‌گویند پشه‌های آلوده ناقل این ویروس هستند و افراد مبتلا به احتمال ۳۳ تا ۷۰ درصد جان سالم از آن به در نمی‌برند.

تاکنون ۱۰ منطقه در ایالت ماساچوست به عنوان مناطق «با خطر بالا یا بسیار بحرانی» شناسایی و طبقه بندی شده‌اند.

مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا همچنین می‌گوید هنوز واکسن و روش خاص معالجه‌ای برای درمان مبتلایان به این ویروس «بسیار خطرناک» یا پیشگیری از آن وجود ندارد.

نخستین مورد ابتلا به این بیماری در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) حدود ۱۰ روز پیش - ۱۶ اوت - در ایالت ماساچوست شناسایی شد که یک مرد ۸۰ ساله است. هر چند نخستین مورد انتقال این ویروس به انسان در ایالت ماساچوست حدود ۴ سال پیش گزارش شده بود.

مقام‌های بهداشتی می‌گویند این بیماری نخست در یک اسب در شهر «پلیموث» ماساچوست شناسایی شد و همین موضوع موجب نگرانی و افزایش سطح هشدار‌ها از احتمال انتقال آن به انسان توسط پشه‌های آلوده گردید.

مقام‌ها می‌گویند نشانه‌های ابتلا به این ویروس شامل اسهال و تهوع شدید، تب و سردرد و تشنج است و بین ۳۳ تا ۷۰ درصد مبتلایان ظرف دو تا ۱۰ روز می‌میرند.

«راب گلدستاین»، از مقام‌های بهداشتی ایالت ماساچوست گفته است «تریپل‌ی EEE» یک بیماری نادر، اما جدی است و ما می‌خواهیم به همه شهروندان توصیه کنیم که خودشان را در برابر نیش پشه‌ها محافظت کنند به ویژه در محدوده‌هایی از ایالت که فعالیت و گسترش این بیماری مشاهده و گزارش شده است.

مقام‌ها می‌گویند برای پیشگیری از گسترش این ویروس خطرناک سم پاشی هوایی با استفاده از یک نوع سموم دفع آفات موسوم به ۱۰+۱۰ که تاییدیه سازمان محیط زیست آمریکا را دارد، در حال انجام است.

مقام‌ها همچنین از شهروندان خواسته‌اند که از فعالیت‌های بیرون از خانه به ویژه در ساعت عصر و غروب که اوج فعالیت پشه‌هاست، دست کم تا پایان ماه سپتامبر پرهیز کنند.

این نخستین وضعیت اضطراری منطقه‌ای ناشی از مشاهده ویروس «التهاب مغزی اسبی شرقی - EEE» نیست. در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هم در همین ایالت ماساچوست ۱۷ مورد انسانی مبتلا به این ویروس شناسایی شدند که از میان آنها هفت نفر جان باختند.

با این حال، مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا این ویروس و بیماری کشنده ناشی از آن را بسیار نادر طبقه بندی کرده و گزارش کرده که سالانه فقط ۱۱ مورد از ابتلا به EEE تاکنون ثبت شده است.

علاوه بر هشدار‌های مرتبط به این ویروس، مقام‌ها در ماساچوست نسبت به شیوع ویروس نیل غربی که ناقل آن هم پشه‌های آلوده هستند، هشدار داده‌اند.

موارد ابتلا به ویروس نیل غربی امسال در ۳۰ ایالت آمریکا گزارش شدند و یکی از سرشناس‌ترین مبتلایان به آن دکتر «آنتونی فاوچی»، مدیر سابق مرکز مبارزه با بیماری‌های مسری و آلرژی آمریکا است که در دوران شیوع کرونا به چهره اول بهداشتی آمریکا و جهان بدل شده بود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->