علی صمدی جوان_ طرقبه و شاندیز قطب اصلی گردشگری غذا در ایران است و مخاطبان بسیار زیادی در کشور نیز دارند. با این حال، از زمان شیوع کرونا و رکورد بازار و کسبوکارهای متداول، رستورانهای این شهرهای نمونه گردشگری ایران، دستخوش آسیبهای اقتصادی فراوانی شدهاند.
حمید بلبل عنبران، رئیس اتحادیه صنف رستورانداران، تالارداران و نانواییهای طرقبه و شاندیز در گفتوگو با شهرآرانیوز، درباره وضعیت کنونی همکاران خود گفت: شیوع کرونا و آسیبهای آن در ایران و جهان، همه را زمینگیر کرد، بهویژه در صنعتی که ما فعال هستیم، رکورد جبرانناپذیر و بیسابقهای روی داد، بهگونهای که ۱۰۰ درصد واحدهای ما تعطیل شد.
بلبل عنبران ادامه داد: به موازات مشکلات ما، رستورانهای مشهد نیز آسیب دید، اما توجه داشته باشید رستورانها و آشپزخانههای بسیاری در مشهد به فعالیت خود بازگشتند و به شهروندان خدمات دادند. درحالی که اقتصاد و درآمد رستورانهای طرقبه و شاندیز برگرفته از حضور گردشگران و مردم مشهد است که در زمان بحران کرونا و تعطیلی این شهرستان، درآمد ما به صفر رسید.
رئیس اتحادیه رستورانداران طرقبه و شاندیز با اشاره به بازگشایی واحدهای صنفی زیر نظر خود در این شهرستان گفت: نزدیک به یک هفته است که فعالیت خود را بهصورت محدود آغاز کردهایم و غذا بهصورت بیرونبر ارائه میشود که این اقدام به درد فضای توریستی ما نمیخورد، زیرا از یک سو مخاطبان مشهدی به ما سفارش غذا نمیدهند و ما نیز پیکهای موتوری برای فرستادن غذا نداریم و از سوی دیگر مرسوم نبوده است که ساکنان طرقبه و شاندیز مشتریان همیشگی ما باشند؛ بنابراین وضعیت ما تفاوتی با روزهای گذشته ندارد.
۱۰ هزار نیروی بیکار داریم
بلبل عنبران ادامه داد:بیش از ۴۰۰ واحد صنفی غذایی در طرقبه و شاندیز داریم که ۱۷۰ واحد آن رستورانها هستند. از این ۱۷۰ رستوران، ۱۲۰ مجموعه مجوز رسمی دارند و ۵۰ رستوران نیز بدون مجوزند. با احتساب نیروی انسانی فعال در حوزه رستورانهای طرقبه و شاندیز، ما ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم داریم.
وی در ارتباط با نیروهای بیمهشده افزود: بسیاری از این ۱۰ هزار نفر نیرو که اعلام شد، بیمه نیستند، بلکه کارگران فصلی رستورانها هستند و در این تعطیلیها، متأسفانه حق و حقوقی به آنان پرداخت نشد.
بلبل عنبران با اشاره به استیجاری بودن ۶۰ درصد رستورانهای طرقبه و شاندیز افزود: تعدادی از همکاران من بهحدی دچار مشکل شدهاند که نه توان پرداخت چکهای صادرشده خود را دارند و نه امکان پرداخت اجارهبهای ملک را. طبیعی است که در این شرایط از عهده حمایت از کارگران فصلی خود نیز برنمیآیند و ورشکسته شدهاند.
نماینده کارفرمایان در اداره کار طرقبه و شاندیز تصریح کرد: برای آن بخش از نیروهای بیمهای، پس از رایزنیهای لازم با ادارههای مربوط در شهرستان بینالود، مقرر شد تا حق بیمه کارکنان تا پایان اسفندماه را خودمان پرداخت کنیم و از ابتدای فروردینماه امسال فهرست این کارکنان برای پرداخت بیمه بیکاری به شرط تعدیل نشدن، در اختیار اداره بیمه قرار گیرد.
انبارهای غذایی درحال فاسدشدن هستند
بلبل عنبران درباره ذخایر غذایی رستورانهای طرقبه و شاندیز گفت: باتوجه به تعطیلی این ۲ شهر از ۱۵ اسفندماه، تمام خریدهای ما تا پیش از تعطیلی در انبارها ذخیره شده بود و از آنجا که دسترسیای نداشتیم، بیشتر این خریدها فاسد شد. این امکان را نیز نداشتیم که خریدها را در بازار آزاد ارائه دهیم، زیرا هر رستوراندار یا حتی ساکنان این منطقه، اعتقاد و اعتمادی به این خرید نداشتند و اکنون نیز بسیاری از مواد غذایی که طول عمر بیشتری دارند هم درحال فاسدشدن هستند.
مجوز تهیه غذا در ایام ماه رمضان را نداریم
رئیس اتحادیه رستورانداران به شرایط ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: رایزنیهای بسیاری در این مدت انجام دادیم تا برای جلوگیری از فاسدشدن مواد غذایی انبارشده، بتوانیم ظهرهای ماه مبارک بهصورت بیرونبر غذا تهیه کنیم، اما این موضوع میسر نشده است و قرار است یک آشپزخانه در طرقبه و یک آشپزخانه در شاندیز ظهرها غذای بیرونبر ارائه دهند که این آشپزخانهها هر ۱۰ روز عوض خواهند شد و در مجموع ۶ آشپزخانه کار تهیه غذا را برعهده خواهند داشت و ما نیز پس از افطار بهصورت بیرونبر خدمات میدهیم.
بخشی از قرارداد ورودی تالارها بازگردانده خواهد شد
بلبل عنبران به شرایط تالارهای پذیرایی و باغتالارها نیز اشاره کرد و گفت: مجموعههای تالارپذیرایی در طرقبه و شاندیز با بحرانهای بسیاری مواجهاند که شاید فراتر از بستهشدن بهعلت کرونا باشد؛ به این صورت که برخی همکاران ما، ضمن عقد قرارداد با مشتریان خود و دریافت پیشپرداخت، آن را هزینه کردهاند و اکنون که کرونا ادامهدار شده است و در عمل هیچ مراسمی برگزار نمیشود، امکان بازپرداخت ندارند و این موضوع به بحران گستردهای تبدیل شده است.
وی با اشاره به تصمیمهای گذشته در حوزه تالارداران تصریح کرد: تنها اقدامی که با رایزنیهایمان موفق شدیم انجام دهیم، این است که همکاران ما ۵۰ درصد از حق ورودی هر مجلس را بازگردانند؛ به این صورت که تالارهای ممتاز با ورودی ۳ میلیون، درجه یک با ورودی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار و درجه ۲ با ورودی ۲ میلیون تومان، نصف عدد دریافت شده را به مشتریان بازگردانند که البته عدد خاصی نیست، اما در شرایط کنونی که همکاران ما نقدینگی ندارند، قدم مثبتی است و بیش از این نمیتوانستیم اقدامی بکنیم. البته بسیاری از مشتریان نیز قرارداد خود را لغو نکردهاند و صرفا مجلس خود را به تعویق انداختهاند.
۴۰ درصد کاهش اعتماد عمومی
بلبل عنبران در ادامه به تحلیل وضعیت پساکرونا پرداخت و گفت: کرونا سرانجام از بین خواهد رفت، اما اعتماد ازبینرفته مردم به بهداشت محیط و وضعیت سلامت در واحدهای صنفی شبیه به ما تا مدتها خواهد ماند و این دغدغه ما برای آینده است.
وی افزود: بدون شک فردای پس از بازگشایی رستورانهای این منطقه، شاهد کاهش ۴۰ درصدی مشتریان همیشگی خواهیم بود و این مسئله برای رستورانهای ما که دستکم ۵۰ نیرو و حداکثر ۲۰۰ نیروی فعال دارند، چالش اقتصادی بزرگی خواهد بود.
رئیس اتحادیه رستورانداران به کمک دولت اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی این دولت است که باید به کمک واحدهای آسیب دیده بیاید و در قالب تسهیلات بلندمدت با سود پایین، در جبران بخشی از خسارتها و تعهدات ما کنارمان باشد.