آغاز ثبت‌نام عمره از امروز (شنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۳) + قیمت جدید پرچم گنبد منور رضوی به‌مناسبت فرارسیدن ماه «ربیع‌الاول» تعویض شد + فیلم از جوانمردی اهل‌بیت (ع) برای جوانان بگوییم ربیع‌الاول، ماه آشکار شدن رحمت خدا اولویت‌های اعزام به عمره مفرده ۱۴۰۳ چگونه است؟ حجت الاسلام مروی: باید ارزش‌های زندگی ائمه(ع) را در زندگی خود نهادینه کنیم نامه‌ای برای امروز منت‌دار دستگاه اهل بیت (ع) هستم ودیعه الهی برای حرکت از معاش به معاد بررسی فضایل امیرالمؤمنین (ع) از ورای لیله‌المبیت همت هیئات مذهبی در شهادت امام رضا (ع) ویدئو| تعویض پرچم گنبد حرم امام حسین علیه السلام با حلول ماه ربیع الاول مسن‌ترین و کوچک‌ترین زائر پیاده امام رضا(ع) چند ساله بودند؟ اعمال مخصوص ماه ربیع الاول و اعمال شب اول ماه | دعای اول ماه ربیع‌الاول ویدئو| مراسم شمع گردانی خدام حرم رضوی در شام شهادت امام رضا(ع) ویدئو | آیین چهارپایه خوانی روز شهادت امام رضا علیه‌السلام در حرم مطهر رضوی مشهدالرضا، کانون دل‌های ارادتمندان به آل‌الله + فیلم ویدئو | برپایی موکب امام‌رضا(ع)؛ موقعیت شهید رئیسی + فیلم حضور آیت‌الله حاج شیخ مهدی مروارید در موکب خدمت‌رسانی جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی + فیلم
سرخط خبرها

ربیع‌الاول، ماه آشکار شدن رحمت خدا

  • کد خبر: ۲۴۹۴۵۵
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
ربیع‌الاول، ماه آشکار شدن رحمت خدا
مروری بر فضیلت‌های ماه ربیع‌الاول، بهار ماه‌ها.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ربیع‌الأول بعد از دو ماه عزاداری بر مصیبت‌های آل‌ا... (ع)، ماهی است پرخیروبرکت که مناسبت‌ها و اعیاد آن فرصت شادی‌های مؤمنانه را برای شیعیان و محبان اهل‌بیت (ع) فراهم می‌کند. به همین بهانه، جلوه‌هایی از برکات ماه ولادت نبی‌خاتم (ص) را با هم مرور می‌کنیم.

بهار شادی‌های مؤمنانه

مرحوم آیت‌ا... میرزاجوادآقا ملکی‌تبریزی در «المراقبات» در فضیلت و اعمال ماه ربیع‌الاول می‌گوید: این ماه همان‌گونه که از اسم آن پیداست، بهار ماه‌هاست؛ به‌دلیل اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست. در این ماه، ذخایر برکات خداوند و نور‌های زیبایی او بر زمین فرود آمده است؛ زیرا میلاد رسول خدا (ص) در این ماه است و می‌توان ادعا کرد از اول آفرینش زمین، رحمتی مانند آن بر زمین فرود نیامده است؛ زیرا برتری این رحمت بر سایر رحمت‌های الهی، مانند برتری رسول خدا (ص) بر سایر مخلوقات است.

آغاز ولایت و امامت امام زمان (عج)

در روز هشتم ربیع‌الاول، سال۲۰۶، شهادت امام حسن عسکرى (ع) طبق روایتى واقع شده است و از همان روز، امامت حضرت صاحب‌الزمان، حجت‌بن‌الحسن (عج) آغاز شده است. شایسته است در این روز زیارت امام حسن عسکری (ع) خوانده شود. روز نهم ربیع هم در تقویم شیعه، سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت بقیه‌ا... الاعظم (عج) است و جشن و شادباش و شادی‌های مؤمنانه از سنت شیعیان در این روز است.

روز مبارک ۱۲ ربیع‌الاول

دوازدهم ربیع‌الاول مطابق نظر مرحوم شیخ‌کلینى و مسعودى و همچنین دیدگاه مشهور میان اهل‌سنت، روز ولادت باسعادت نبى مکرم اسلام (ص) است.

همچنین در این روز، رسول خدا (ص) بعد از دوازده روز که مسیر میان مکه و مدینه را پیمودند، وارد مدینه شدند.
در این روز دولت بنى‌مروان در سال ۱۳۲ هجری انقراض یافت که به‌شکرانه آن، روزه گرفتن و خواندن دو رکعت نماز مستحبی توصیه شده و مستحب است. در این نماز، در رکعت اول بعد از حمد، سه‌بار سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد، سه‌بار سوره توحید خوانده می‌‏شود.

ولادت پیامبر اعظم (ص)

میان علماى امامیه مشهور است که روز هفدهم ربیع‌الاول، روز ولادت باسعادت رسول خدا (ص) است و معروف آنکه ولادت حضرت در مکه، واقع شده و زمان ولادتشان هنگام طلوع فجر، روز جمعه، سنه عام‌الفیل بوده است. (مصباح‌المتهجد، ص۷۹۱). همچنین در چنین روزى در سال ۸۳هجرى، ولادت امام‌صادق (ع) واقع شده و از این نظر نیز بر اهمیت این روز افزوده شده است (بحارالانوار، ج۴۷، ص یک).

برتری ۱۷ ربیع‌الاول بر سایر روز‌ها

مرحوم میرزاجوادآقا ملکی در «مراقبات» در عظمت این روز آورده است: همان‌طور که پیامبر (ص) داناترین مخلوقات خداوند و برترین آنها و سرورشان و نزدیک‌ترین آنها به خداوند و فرمانبردارترین آنها از او و محبوب‌ترینشان نزد اوست، این روز نیز برتر از سایر روزهاست و گویا روزی است که کامل‌ترین هدیه‌ها، بزرگ‌ترین بخشش‌ها، شامل‌ترین رحمت‌ها، برترین برکت‌ها، زیباترین نور‌ها و مخفی‌ترین اسرار در آن پی‌ریزی شده است.

چگونه شادی کنیم؟

ربیع‌الاول ماه شادی مؤمنانه است؛ امام‌صادق (ع) می‌فرمایند: «شادی به سه خصلت است: وفاداری، رعایت حقوق دیگران و ایستادگی در گرفتاری‌ها و مشکلات» (بحارالانوار، ج۷۸، ص۲۳۷). احیای حق یا از بین‌بردن باطل نیز از اموری است که در روایات به آن اصرار شده است؛ حضرت علی (ع) در نامه‌ای به عبدا... بن‌عباس می‌فرمایند: «انسان گاهی به‌دلیل رسیدن به چیزی، مسرور می‌شود که هرگز آن را از دست نمی‌دهد و گاهی برای از دست‌دادن چیزی محزون می‌شود که هرگز به آن نمی‌رسد، پس باید شادی تو به‌علت احیای حق یا نابودی باطل باشد» (میزان‌الحکمه، ج۲، ص۴۲۷).

شادیم به شادی اهل‌بیت (ع)

از شادی‌های پسندیده، شاد بودن در ایام ولادت ائمه معصوم (ع) و برپایی جشن شادی و سرور است. حضرت علی (ع) پیرو واقعی خود را کسی معرفی می‌کنند که شادی و غم‌هایش با شادی و غم‌های ائمه معصوم (ع) هماهنگ است و در شادی آنها خوشحال و در اندوه آنها غمگین است (تحف‌العقول، ص۱۲۳).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->