سومین سالگرد درگذشت «حاج‌حیدر رحیم‌پور ازغدی» در مشهد برگزار شد آغاز ثبت‌نام عمره از امروز (شنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۳) + قیمت جدید پرچم گنبد منور رضوی به‌مناسبت فرارسیدن ماه «ربیع‌الاول» تعویض شد + فیلم از جوانمردی اهل‌بیت (ع) برای جوانان بگوییم ربیع‌الاول، ماه آشکار شدن رحمت خدا اولویت‌های اعزام به عمره مفرده ۱۴۰۳ چگونه است؟ حجت الاسلام مروی: باید ارزش‌های زندگی ائمه(ع) را در زندگی خود نهادینه کنیم نامه‌ای برای امروز منت‌دار دستگاه اهل بیت (ع) هستم ودیعه الهی برای حرکت از معاش به معاد بررسی فضایل امیرالمؤمنین (ع) از ورای لیله‌المبیت همت هیئات مذهبی در شهادت امام رضا (ع) ویدئو| تعویض پرچم گنبد حرم امام حسین علیه السلام با حلول ماه ربیع الاول مسن‌ترین و کوچک‌ترین زائر پیاده امام رضا(ع) چند ساله بودند؟ اعمال مخصوص ماه ربیع الاول و اعمال شب اول ماه | دعای اول ماه ربیع‌الاول ویدئو| مراسم شمع گردانی خدام حرم رضوی در شام شهادت امام رضا(ع) ویدئو | آیین چهارپایه خوانی روز شهادت امام رضا علیه‌السلام در حرم مطهر رضوی مشهدالرضا، کانون دل‌های ارادتمندان به آل‌الله + فیلم ویدئو | برپایی موکب امام‌رضا(ع)؛ موقعیت شهید رئیسی + فیلم
سرخط خبرها

از جوانمردی اهل‌بیت (ع) برای جوانان بگوییم

  • کد خبر: ۲۴۹۴۵۶
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
از جوانمردی اهل‌بیت (ع) برای جوانان بگوییم
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم پاک‌نیا - محقق و مؤلف سیره اهل‌بیت (ع)

فتوت و جوانمردی در قرآن و سیره اهل‌بیت (ع)، گستره‌ای پهناور دارد و همه فضایل اخلاقی را شامل می‌شود؛ برای مثال قرآن حضرت ابراهیم (ع) را اسوه جوانمردان، معرفی و از حضرت یوسف (ع) به شخصیتی جوانمرد و دارای فتوت یاد می‌کند که در مسائل ناموسی خویشتن‌داری کرد یا در اشاره به ماجرای اصحاب کهف، از آنها به جوانمردانی یاد می‌شود که از حق دفاع کردند: «إِذْ أَوَى الْفِتْیَه إِلَى الْکَهْفِ».

در روایتی که در «محاسن برقی» نقل شده و علامه‌مجلسی نیز آن را آورده، آمده است: «فردی محضر امام‌رضا (ع) عرضه داشت: به قدر جوانمردی خود به من بخشش کنید؛ حضرت فرمودند: این میزان در توانم نیست. وی عرضه داشت: پس به اندازه جوانمردی من، عطا کنید. حضرت فرمودند: «این مقدور است» و به وی دویست دینار بخشیدند». این نقل نشان می‌دهد که فتوت و جوانمردی معصومین (ع) به قدری است که در بسیاری از اوقات نمی‌توان به آن جلوه بیرونی داد.

در غزوه اُحد و درپی رشادت‌های امیرالمؤمنین علی (ع) ندا آمد: «لا فَتى اِلاّ عَلِىّ، لا سَیفَ اِلاّ ذُو الفَقار؛ جوانمردی جز علی (ع) و شمشیری جز ذوالفقار نیست». حضرت امیر (ع) در این جنگ از خود جوانمردی بی‌نظیری نشان دادند و به‌تن‌هایی پرچم اسلام را در آن موقعیتی که همه درصدد ترک صحنه بودند، برافراشتند.

کسی در فتوت و جوانمردی به پای امام‌علی (ع) نمی‌رسد و درباره ایشان فتوت‌نامه‌های متعدد نوشته شده است. یکی از نشانه‌های جوانمردی این است که امام‌علی (ع) به گفته‌های خود عمل می‌کردند. ایشان می‌فرمایند: «ای مردم! به خدا سوگند من شما را به طاعتی وادار نمی‌کنم، مگر آنکه پیش از آن خود به آن عمل کرده باشم و از معصیتی بازنمی‌دارم، مگر آنکه خود آن را ترک کرده باشم» (خطبه ۱۷۵).

امیرالمؤمنین (ع) به‌تمامی تجلی جوانمردی و فتوت است؛ ایشان می‌فرمایند: «سه چیز عین فتوت و جوانمردی است: بخشش در حال تنگدستی، تحمل و صبوری بدون ذلت‌پذیری و خودداری از خواهش و درخواست از دیگران!».

امام‌حسین (ع) نیز در ماجرای کربلا تا جای ممکن کوشیدند با جوانمردی مقابل آن همه شقاوت عمل کنند. اهل‌بیت امام نیز چنین بودند و فضایل اخلاقی را حفظ کردند. همچنین امام‌حسن (ع) وقتی مرد شامی به ایشان نسبت‌های ناروا داد و فحاشی کرد، باکرامت برخورد کردند و در اثر این رفتار امام (ع)، آن فرد اظهار پشیمانی کرد و خجل شد و عرض کرد: «خدا بهتر می‌داند رسالت را در کدام خاندان جوانمرد قرار دهد».

امروز به جوانمردی و فتوت از جنس آنچه در سیره اهل‌بیت (ع) است، در زندگی‌هامان بسیار نیاز داریم؛ به‌ویژه درمیان مسئولان و مدیران که چشم مردم به آنهاست. باید شخصیت‌های این‌چنینی معرفی شوند؛ مثل شهدا. نسل جدید ما نیاز دارد که این اسوه‌ها و الگو‌ها معرفی شوند.

متأسفانه در این عرصه‌ها جهاد تبیین را به کار نگرفته‌ایم. اگر این آموزه‌ها را تبیین کنیم، مردم شیفته و واله آن بزرگواران می‌شوند؛ چنان‌که امام‌رضا (ع) فرمودند: «اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند». اگر مردانگی و جوانمردی اهل‌بیت (ع) را برجسته و معرفی کنیم، بسیاری از ناملایمات برطرف می‌شود؛ چون انسان به‌طور فطری با این فضیلت همراه می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->