بانک‌ها تا پایان تابستان ۱۴۰۴، در روزهای پنجشنبه تعطیل شدند منتظر افزایش قیمت موبایل و خودروهای وارداتی باشیم؟ | بررسی تأثیر ضمانت‌نامه بانکی بر واردات خودرو و موبایل تأکید وزارت صمت بر ممنوعیت واردات کالا‌های خارجی مشابه تولید داخل شعب کشیک بانک‌ها روزهای پنجشنبه دایر است استاندار خراسان رضوی: گسترش فیبر نوری در مشهد عقب مانده است وزیر نیرو: برق را ۵۰۰۰ تومان می‌خریم ۴۹ یا ۳۹ تومان می‌فروشیم! بیانیه همایش سیاست‌های پولی: نظارت بر هزینه‌ها و کاهش رانت جویی ضروری است برق مشترکین پرمصرف خانگی و تجاری در خراسان رضوی محدود می‌شود (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | جدیدترین قیمت دناپلاس افت ۴ تا ۹۰ میلیونی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز موبایل‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول حرکت به سوی صادرات صنایع‌دستی از خراسان رضوی کلید خورد + فیلم تخصیص ارز برای واردات کالا‌های مشابه تولید داخل متوقف شد تفاوت قیمت میلگرد آجدار و ساده؛ کدام مقرون‌به‌صرفه‌تر است؟ نرخ مالیات پرسودترین شرکت‌ها فقط صفر تا ۱۰ درصد بوده است شاخص کل بورس سقف تاریخی خود را شکست | رشد ۳۶ هزار واحدی (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) زمان خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | برای خرید عرضه اولیه «مهر» چقدر نقدینگی لازم است؟ برق ۱۳۸ بانک و اداره پرمصرف در مشهد قطع شد | بانک‌ها در صدر ادارات پرمصرف  ثبت‌نام بیش از ۹۳ هزار مستأجر برای وام ودیعه مسکن | فقط ۵۲ فقره پرداخت شده است طلا و سکه در بازار مشهد گران شد | ورود طلا به کانال جدید (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) تجارت ریلی خراسان رضوی روی ریل رونق قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت‌کوین (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دلار در کانال ۸۳ هزار تومان جا خوش کرد با ۲۰۰ میلیون تومان رهن در کدام مناطق مشهد می‌توان آپارتمان اجاره کرد؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز مرغ و گوشت قرمز در مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | افزایش قیمت سینه مرغ جزئیات تغییر در حق بیمه تأمین‌اجتماعی سهم کارفرمایی کارگاه‌های تا ۵ نفر کارگر اعلام شد + لیست ۱۲ ردیف به فهرست اقلام مشمول محاسبه با نرخ ارز ترجیحی اضافه شد + جدول جزئیات قیمت سوخت مایع و برق واحد‌های کشاورزی مشخص شد قیمت عمده‌فروشی میوه و تره‌بار در مشهد اعلام شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) | سیب‌زمینی به کیلویی چند رسید؟ قیمت طلای جهانی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد
سرخط خبرها

سهم اندک خراسان رضوی از اعتبارات توسعه شبکه ریلی کشور در سال ۱۴۰۳

  • کد خبر: ۲۵۰۱۴۷
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
سهم اندک خراسان رضوی از اعتبارات توسعه شبکه ریلی کشور در سال ۱۴۰۳
کل بودجه پیش‌ بینی شده برای پروژه‌های ریلی در سال‌ ۱۴۰۳  بالغ بر ۸‌هزار‌و‌۱۶‌میلیارد تومان است. از این رقم سهم خراسان‌رضوی ۳۲۴‌میلیارد تومان و  معادل ۴ درصد کل بودجه حمل‌و‌نقل ریلی کشور است.
مسعود سلطانی
خبرنگار مسعود سلطانی

به گزارش شهرآرانیوز؛ تردیدی نیست که آب موجب آبادانی است، یعنی اگر آب به‌طریقی به زمین‌های خشک هم برسد، موجب توسعه خواهد شد. عمر آگاهی بشر از این موضوع بدون تردید به اندازه عمر زندگی بشر روی کره زمین است، اما اینکه آهن و فولاد سخت موجب توسعه شود در این مقیاس چیز جدیدی است و مربوط به دنیای مدرن امروزی ماست.

خط آهن یا همان راه‌آهن و توسعه ریلی همان چیزی است که توسعه اقتصادی را در بسیاری از کشور‌های دنیا رقم زده است و البته ما در این بخش از توسعه جا مانده‌ایم. سهم ریل در حمل بار در  روسیه حدود ۹۰‌درصد است. هم‌اکنون در  چین و آمریکا سهم ریل در جابه‌جایی بار حدود ۴۵‌درصد و در اقتصاد‌های بزرگ به‌طور میانگین حدود ۳۵‌درصد است.

سهم ۳۰‌درصدی محقق نشد

اما حال حمل‌ونقل ریلی در کشور ما خوب نیست. طبق برنامه ششم توسعه باید امروز سهم شبکه حمل ونقل ریلی کشور از حمل بار در ایران به ۳۰‌درصد و سهم مسافر به ۲۰درصد می‌رسید؛ اما بر‌اساس تازه‌ترین آمار‌ها هم اکنون سهم شبکه حمل‌ونقل ریلی از جابه‌جایی بار در کشور تنها ۱۰‌درصد و از جابه‌جایی مسافر تنها ۲درصد است.

سهم ناچیز دروازه تمدنی

کل بودجه پیش‌ بینی‌شده برای پروژه‌های ریلی در سال‌۱۴۰۳ بالغ بر ۸‌هزار‌و‌۱۶‌میلیارد تومان است. از این رقم سهم خراسان‌رضوی ۳۲۴‌میلیارد تومان و  معادل ۴درصد کل بودجه حمل‌و‌نقل ریلی کشور است. این در حالی است که خراسان‌رضوی دروازه ارتباط ایران با آسیای میانه و  در  مسیر راه ابریشم است. در اسناد بالادستی، خراسان‌رضوی مسیر ترانزیتی برای اتصال به دریای عمان و بندر چابهار است و  بی‌تردید نقشی که راه آهن می‌تواند در ترانزیت کالا ایفا کند، جایگزین ندارد. راه‌آهن در  مقایسه با  حمل‌و نقل جاده‌ای و هوایی بسیار پاک و ارزان است و میزان حوادث نیز در آن بسیار ناچیز است.

رؤیای دور ا‌ز دسترس

آوازه پروژه برقی شدن قطار مشهد‌تهران در این سال‌ها آ‌ن‌قدر در گوشمان پیچیده است که از شنیدن و نوشتن درباره آن خسته شده‌ایم. انگار هر‌چه مردم بیشتر این پروژه را خواسته‌اند، کمتر نصیبشان شده است. پروژه برقی شدن قطار مشهد به تهران از سال‌۱۳۸۷ وارد آلبوم بودجه کشور شده و چهار دولت را  به  خود دیده است؛ با‌این‌حال در طول این مدت هیچ پیشرفتی در آن حاصل نشده است و  امسال نیز قرار نیست رقمی به آن اختصاص پیدا کند و به‌روایتی، این پروژه برای همیشه کنار گذاشته شده است. 

بدون‌تردید به سرانجام رسیدن این پروژه تنها با اتکا بر منابع داخلی امکان‌پذیر نیست و نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است و سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند رفع تحریم‌ها و مسائلی است که به شرکت راه‌آهن ربطی ندارد، اما مدیر‌عامل راه‌آهن می‌تواند برای آن مطالبه‌گری و چاره‌جویی کند. این شرکت مدیرعاملی را می‌خواهد که مهاجم باشد، مطالبه‌گر باشد و خواسته‌های مردم را دنبال کند تا عملیاتی شود.

انتظار برای سوت قطار گلبهار

قطار‌برقی سریع السیر گلبهار‌مشهد سال١٣٨۴ به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور رسید و در سال‌١٣٨٩ تأییدیه دفتر فنی استانداری خراسان رضوی را به دست آورد و یک سال بعد ردیف بودجه‌ای را با همین عنوان در قانون برنامه و بودجه کشور به خود اختصاص داد؛ ردیفی که می‌توانست دلیلی محکم برای مهاجرت شماری از مشهدی‌ها به گلبهار باشد. در سال‌۱۳۹۱ هم کلنگ این خط ریلی به زمین خورد.

از آن زمان تاکنون یک دهه گذشته و جمعیت گلبهار که در سرشماری سال١٣٩۵ نزدیک به ٣٧هزار نفر اعلام شده بود، بر اساس برآورد‌های مرکز آمار به ۱۰۰‌هزار نفر رسیده است. این یعنی در پنج سال گذشته جمعیت این شهر حدود سه‌برابر شده است و اکنون ۱۰۰ هزار نفر منتظر شنیدن صدای سوت قطار حومه‌ای مشهدگلبهار هستند.

سهم کم‌رنگ تدبیر

اکنون برای تکمیل و  اتمام پنجاه پروژه ریلی موجود در پیوست قانون بودجه کشور، ۱۴۱۵‌همت منابع مالی نیاز  داریم. طبق اعلام راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران، در  کشور ۱۵هزار‌و‌۳۸۹  کیلومتر ریل داریم و ۳‌هزارو ۸۱  کیلومتر خط ریل دیگر نیز در دست ساخت قرار دارد. از طرفی در کشور ۵ هزار  پروژه نیمه‌تمام ملی و ۹۵هزار پروژه نیمه‌تمام استانی داریم که همه این پروژه‌ها نیازمند اعتبار هستند.

سهم بودجه استان از پروژه‌های ریلی را که گفتیم در نازل‌ترین میزان قرار دارد. این در حالی است که  خراسان‌رضوی دروازه ارتباط ایران با آسیای میانه و در مسیر راه ابریشم است. در  اسناد بالادستی، خراسان‌رضوی مسیر ترانزیتی برای اتصال به دریای عمان و  بندر چابهار است و  بی‌تردید نقشی که راه آهن در ترانزیت کالا می‌تواند ایفا کند جایگزین ندارد. راه‌آهن در مقایسه با حمل‌و نقل جاده‌ای و هوایی، بسیار پاک و ارزان است و میزان حوادث نیز در آن بسیار ناچیز است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->